Od wielu lat to samorządy muszą szukać sposobów na zapewnienie mieszkańcom dostępu do komunikacji zbiorowej. Problem dotyczy głównie mniejszych miejscowości. 10 lat temu władze gminy Dywity, jako pierwsze w powiecie olsztyńskim, postanowiły uporządkować system komunikacyjny na swoim terenie. Następne były gminy Stawiguda oraz Jonkowo.
W ubiegłym roku powstał system sieci autobusowych połączeń wewnętrznych i międzygminnych dla całego powiatu w ramach Powiatowej Komunikacji Zbiorowej (PKZ). Jako pierwsza przystąpiła do niego gmina Purda, której mieszkańcy od września mogą korzystać z pięciu regularnych linii autobusowych (506, 511, 513, 550, 551), łączących ich gminę z Olsztynem i jej poszczególnymi miejscowościami.
Pod koniec 2020 r. umowę w ramach PKZ podpisały władze dwóch kolejnych gmin: Dobre Miasto i Jeziorany. W ten sposób sieć powiększyła się o kolejne dwie linie: 509: Jeziorany–Biskupiec (przez Olszewnik, Żardeniki, Kikity Górkowo, Tejstymy, Biesowo, Czerwonkę) oraz 519: Dobre Miasto–Dywity (trasą Knopin, Osiedle Stary Dwór, Barcikowo, Kłódka, Cerkiewnik, Kabikiejmy, Spręcowo, Ługwałd).
Rozkład jazdy autobusów można sprawdzić TUTAJ.
– Mam nadzieję, że mamy już „z górki” i w tym roku uda nam się uruchomić kolejne połączenia tak, aby nasz system był nie tylko z nazwy „powiatowy”, ale objął wszystkie dwanaście naszych gmin – informuje Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Cały czas szukamy też rozwiązań, które będą nie tylko bezpieczne i komfortowe dla naszych mieszkańców, ale też i ekonomiczne oraz ekologiczne.
Niedawno na trasie Olsztyn–Barczewo–Jeziorany testowano ekologiczny autobus Iveco Crossway 13 LE CNG zasilany metanem.
– Te autobusy gazowe mają zaletę – zasięg. Prezentowany model w cyklu podmiejskim ma zasięg ponad 600 km, nieosiągalny dla autobusów elektrycznych – mówi Krzysztof Zienkiewicz koordynator PKZ w olsztyńskim starostwie. – Niestety w Olsztynie póki co nie mamy stacji tankowania gazu CNG, ale działania PGNiG wskazują, że to może się wkrótce zmienić, więc trzymamy rękę na pulsie.
Autobus marki Iveco ma 13 metrów długości i 3,2 metra wysokości. Fotele pasażerskie wyposażone są w pasy bezpieczeństwa oraz w gniazda USB.
Działalność Powiatowej Komunikacji Zbiorowej finansowana jest z czterech źródeł: dotacji z budżetu państwa w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), budżetów gmin oraz przychodów z biletów. Powiat pokrywa koszty organizacji i obsługi całej sieci.
Komentarze (8)
Dodaj swój komentarz