Nowa trasa tramwajowa, której budowa najpewniej ruszy w 2018 roku, ma przebiegać w ciągu ul. Witosa (od wybudowanego odcinka) poprzez ulice Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego do al. Piłsudskiego (do wybudowanego odcinka), od ul. Obiegowej poprzez al. Piłsudskiego do ul. Dworcowej oraz wzdłuż al. Warszawskiej i ul. Dybowskiego do Starego Dworu. Ostatecznie przedłużenie linii ma za zadanie połączyć osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin oraz Dworcem.
Podczas konsultacji mieszkańcy miasta proponowali jednak liczne zmiany w ustalonej już trasie tramwajowej. Propozycje te zebrali olsztyńscy społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna i wraz z Marcinem Bobińskim, autorem bloga Olsztyńskie Tramwaje oraz radnym Krzysztofem Kacprzyckim zwrócili się ze stosownym apelem do prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza.
Wśród postulatów znajduje się między innymi propozycja przeprowadzenie linii tramwajowej przez Nagórki bliżej miejsc zamieszkania potencjalnych pasażerów. Tory miałyby więc przebiegać nie prosto ulicą Krasickiego, lecz na przykład ulicami Barcza i Murzynowskiego.
Społecznicy wnioskują również o rezygnację z budowy odnogi linii tramwajowej wzdłuż ulicy Leonharda do bramy fabryki opon Michelin, która ich zdaniem nie generuje stałych potoków pasażerskich.
W apelu znajdziemy również propozycję przeprowadzenia linii tramwajowej nie wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, lecz równoległą do niej ulicą osiedlową, tzw. ul. Parkingową, co pozwoli uniknąć uciążliwych prac związanych z przebudową ul. Wyszyńskiego oraz zmniejszenia przepustowości skrzyżowań w jej ciągu, a przy tym przybliży tramwaj do bloków na Osiedlu Kormoran.
Społecznicy proponują również przeprojektowanie węzła przesiadkowego Dworzec Główny, który w obecnym kształcie - zdaniem społeczników - jest skomplikowany i nieprzyjazny pasażerom, a budowa tramwaju według dotychczas przedstawionych projektów jedynie pogłębi te problemy.
- Celem uwag wyrażonych we wspólnym apelu jest wobec tego promowanie lepszych, przyjaznych rozwiązań, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał trasy narzuconej przez władze Olsztyna. W szczególności zależy nam na przybliżeniu tramwaju do miejsc zamieszkania, zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie kształtowania sieci miejskiego transportu publicznego. Naszym zdaniem to zdecydowanie ważniejsze, niż kurczowe trzymanie się istniejących głównych ulic – chyba że władzom Olsztyna bardziej zależy na wyremontowaniu nawierzchni ulicy Wyszyńskiego czy Krasickiego za unijne pieniądze na transport publiczny, niż na stworzeniu nowego systemu transportowego zdolnego do konkurowania atrakcyjnością z prywatnym samochodem – komentuje Forum Rozwoju Olsztyna.
Autorzy apelu mają nadzieję, że prezydent Olsztyna uwzględni ich uwagi oraz skieruje je do projektanta trasy tramwajowej, tak by stworzył z nich kolejny wariant, który zostanie poddany analizie w studium wykonalności projektu.
Komentarze (14)
Dodaj swój komentarz