Obwodnica Dobrego Miasta w ciągu drogi krajowej nr 51 coraz bliżej. W czwartek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Rafał Weber zatwierdził Program Inwestycji dla prac przygotowawczych inwestycji. Tego samego dnia przedstawiciele GDDKiA w Olsztynie oraz burmistrz podpisali porozumienie o współfinansowaniu dokumentacji projektowej dla tego zadania.
Dzięki zadeklarowanemu przez burmistrza Dobrego Miasta finansowemu wsparciu projektu GDDKiA może zacząć przygotowania do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej. Zakres dokumentacji obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji (DŚU) oraz wykonanie archeologicznych badań powierzchniowych i sondażowych.
Szacunkowy koszt prac przygotowawczych to około 4 mln zł, z czego 1,5 mln zł to udział w kosztach zadania zadeklarowany przez burmistrza Dobrego Miasta. Czas przewidziany na wykonanie dokumentacji to lata 2022-2026. W połowie 2026 r. zostanie ogłoszony przetarg na realizację obwodnicy Dobrego Miasta w systemie Projektuj i buduj.
Planowana obwodnica będzie miała długość około 8 km. Będzie to droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, czyli o dwóch pasach ruchu w przeciwnych kierunkach o szerokości 3,5 m. Nośność nawierzchni obwodnicy będzie wynosiła 11,5 tony na oś. Jej początek będzie miał miejsce na styku z przebudowywanym obecnie odcinkiem DK51 Smolajny-Kosyń, koniec zaś dowiąże się do istniejącej obwodnicy Barcikowa, omijając jednocześnie miejscowość Stary Dwór.
Podstawowym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu drogowego oraz zwiększenie przepustowości drogi poprzez ograniczenie bezpośredniego dostępu do drogi krajowej z przyległych terenów oraz poprawę parametrów technicznych drogi. Efektem realizacji inwestycji ma być zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych, zmniejszenie czasu przejazdu, zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza oraz zmniejszenie natężenia ruchu tranzytowego w mieście.
Budowa obwodnicy spowoduje skrócenie połączenia o około 10 proc. w stosunku do stanu istniejącego, poprawi parametry drogi krajowej i pozwoli na zachowanie stałej prędkości na całym odcinku od Smolajn do Dobrego Miasta. Obecnie trwają budowy obwodnicy Smolajn oraz odcinka Smolajny-Kosyń w ciągu drogi krajowej nr 51.
Komentarze (15)
Dodaj swój komentarz