Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie poinformował, że od dnia 1 stycznia 2021 roku nie będzie już możliwości płatności gotówką w biletomatach mobilnych.
– To kolejny docelowy etap modernizacji usług związanych z transportem publicznym, który jednocześnie przyniesie oszczędności związane z eksploatacją urządzeń. Wszystkie nowe pojazdy systematycznie wprowadzane od 2018 roku do taboru operatorów świadczących usługi dla gminy Olsztyn są wyposażane w biletomaty mobilne umożliwiające płatność wyłącznie kartą płatniczą lub urządzeniami z funkcją NFC – powiedział Michał Koronowski, rzecznik ZDZiT.
Co w takim razie z ludźmi, którzy nie posiadają karty płatniczej, jak osoby starsze czy dzieci? Koronowski dodał, że możliwość płatności gotówką pozostanie w biletomatach stacjonarnych.
ZDZiT wprowadzi także możliwość zakupienia biletu wirtualnego, który zostanie zakodowany na karcie płatniczej lub urządzeniu z funkcją NFC (smartfon czy smartwatch), za pomocą którego zakupiliśmy bilet.
– To nowoczesny, innowacyjny, a przede wszystkim bezpieczny sposób zakupu biletu w okresie pandemii. Korzysta się wyłącznie z ekranu dotykowego i czytnika bezstykowego, a nośnikiem biletu jest karta płatnicza lub urządzenie NFC z aplikacją płatniczą – przyznał Michał Koronowski.
Aby zakupić bilet wirtualny, należy najpierw wybrać jego rodzaj (jednoliniowy, bądź czasowy) a następnie zaznaczyć kartę płatniczą jako formę płatności. Wybieramy opcję „bilet eketroniczny przypisany do karty płatniczej”.
W razie kontroli, należy zbliżyć kartę/telefon do czytnika kontrolera.
Wycofywanie gotówki z transakcji jest przez wielu Polaków odbierane jako próba zwiększenia inwigilacji społeczeństwa. Eksperci przekonują o tym od lat.
Poprosiliśmy o komentarz Wojciecha Klickiego z Fundacji Panoptykon działającej na rzecz wolności i ochrony praw człowieka.
– Wypieranie płatności gotówkowych przez płatności elektroniczne to szeroki trend nie tylko w komunikacji publicznej, ale i w handlu, trend ten nasilił się w dobie pandemii. Niewątpliwie płatność bezgotówkowa bywa wygodniejsza i szybsza, jednak ma też ona swoją ciemną stronę – w przeciwieństwie do gotówki zawsze zostawia ślad – powiedział w rozmowie z nami Wojciech Klicki.
I dodał: – Może nie jest to tak istotne w autobusie, ale np. w aptece czy sklepie z alkoholem zawsze lepiej zapłacić gotówką. Skoro za konkretne towary czy usługi i tak płacimy określoną cenę wyrażoną w złotówkach, to po co dodatkowo "dorzucać" do tego swoje dane osobowe? Na szczęście przepisy stoją temu na przeszkodzie, ale technologia już dziś w łatwy sposób umożliwia łączenie danych z różnych źródeł i na ich podstawie np. wyznaczanie wysokości ubezpieczenia. A od tego już tylko krok do chińskiego "systemu zaufania społecznego", czyli systemu, który na podstawie zachowań obywateli przydziela im punktację, od której decydują możliwości konkretnego mieszkańca Państwa Środka.
Komentarze (6)
Dodaj swój komentarz