Olsztyn, jako jedyne miasto w Polsce, zdecydowało się na budowę systemu tramwajowego od podstaw. Pierwszy etap umożliwił powstanie 11 km torów oraz trzech linii tramwajowych. Drugi objął 6 km trasy, a jego cel stanowiła poprawa komunikacji z południowymi obszarami miasta, zwanymi „sypialniami”. Umowę na realizację robót miasto podpisało w czerwcu 2021 roku.
* * *
* * *
Firmami, które zajmowały się wykonaniem projektu „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa” były Polimex Mostostal S.A. oraz Trakcja S.A. Cała inwestycja kosztowała około 607 mln zł, z czego 85 proc. uzyskano ze środków unijnych.
Aktualnie z olsztyńskich tramwajów dziennie korzysta ponad 20 tys. osób. Podczas spotkania z mediami kilkukrotnie podkreślano, iż "ogromnym sukcesem dla naszego miasta jest stworzenie linii nisko emisyjnej i ekologicznej".
- Początek transportu publicznego to lata 2000, wejście do Unii Europejskiej. Otrzymane środki pozwoliły na powrót tramwajów do naszego miasta po 50 latach. To był wielki wysiłek ze strony wykonawców oraz ze strony moich współpracowników. Chciałbym im serdecznie podziękować. Ten projekt wymagał włożenia wielkiego serca, wiedzy i umiejętności, żebyśmy dzisiaj mogli powiedzieć, że zrobiliśmy kolejny milowy krok dla rozwoju transportu publicznego w Olsztynie. Uważam, że dzisiejsze zakończenie projektu, wziąwszy pod uwagę oczekiwania, marzenia naszych mieszkańców, jak i wykorzystane strategie, zobowiązują nas do tego, żeby działać na rzecz dalszego rozwoju transportu publicznego w naszym mieście - mówił podczas uroczystości finalizującej projekt, prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.
Wspomniał również o korzyściach płynących z realizacji projektu. Jako najważniejszy profit wskazał założenie, iż w okresie najbliższych 20 lat uda się oszczędzić co najmniej 390 mln zł. Jest to suma wynikająca z oszczędności czasu, mniejszej ilości wypadków oraz eksploatacji pojazdów.
W konferencji uczestniczył również dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Maciej Berliński, który podsumował przedsięwzięcie następująco: - Prezydent wraz ze swoją ekipą są specjalistami od realizacji projektów trudnych i niemożliwych. Wielu z nas nie dawało tej inwestycji szans. Jest to największy, pojedynczy projekt transportowy w programie Polski Wschodniej i jako jedyny podlegał notyfikacji Komisji Europejskiej. Udało się otrzymać ponad 420 mln euro z Europejskiego Funduszu Regionalnego.
Krzysztof Figat, prezes zarządu firmy Polimex Mostostal S.A. wspomniał natomiast o przeszkodach, które napotkała ich firma podczas prac.
- Rozpoczynaliśmy w bardzo trudnych warunkach w 2021 roku: koniec pandemii, skutki wojny na Ukrainie, to wszystko dotknęło naszą budowę. Mimo drobnego „poślizgu” udało nam się zrealizować budowę. Mieliśmy jeden, wspólny cel. Myślę, że jest się czym pochwalić, tak duży projekt widzi cała Polska – tłumaczył.
Według władz miasta, dużym sukcesem jest także oddanie do użytku nowej zajezdni na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK), która kosztowała około 90,5 mln zł (85 proc. pokryto ze środków unijnych). Umożliwi ona garażowanie wszystkich tramwajów (łącznie 27 składów), którymi dysponuje przewoźnik, co w efekcie wpłynie na ich żywotność. Realizacją rozbudowy zajmowało się konsorcjum firm Budimex S.A.
Głos zabrał także Mariusz Hurylski, dyrektor Oddziału Północnego Budimex S.A. Podziękował za 1,5 roku owocnej współpracy z naszym miastem oraz pogratulował, iż tak trudnych czasach udało się tę realizację wykonać.
Na efekt całego przedsięwzięcia złożył się szereg czynników: rozbudowa infrastruktury tramwajowej, systemu ITS, zakup 12 nowych tramwajów (tureckiego producenta Durmazlar), a także przebudowa podziemnej infrastruktury czy układu drogowego.
Przypominamy, że tramwaj linii nr 4 połączy osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym, a „piątka” ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Tramwaje mają kursować z wysokimi częstotliwościami, co 15 min. W godzinach szczytu „czwórka” będzie jeździć nawet co 7,5 min.
Oficjalne otwarcie linii numer 4 odbędzie się w sobotę (30 grudnia), o godz. 10:30. Pierwsze dwa tramwaje wyruszą o godz. 11:15 z pętli na ul. Wilczyńskiego w kierunku krańcówki węzła przesiadkowego przy Dworcu Głównym i wrócą na pętlę. W ostatni weekend grudnia (30-31) przejazdy będą bezpłatne.
Od 1 stycznia 2024 r. mieszkańcy będą mogli korzystać również z linii numer 5.
Od nowego roku w Olsztynie będzie funkcjonować pięć linii tramwajowych, które mają w ciągu roku pokonać około 1,5 mln km oraz 34 linie autobusowe, które przejadą około 7,5 mln km. W przypadku niektórych kursów autobusowych, zostaną wprowadzone drobne modyfikacje, ale 80% tras pozostanie bez zmian. Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej mieszkańcy znajdą, m.in. na stronie portalu Olsztyn.com.pl, pod wskazanym linkiem: https://www.olsztyn.com.pl/mpk.html.
Aleksandra Sawczuk, kru
Komentarze (84)
Dodaj swój komentarz