Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2022-03-07 16:00

Cezary Kapłon

Olsztynianie w szoku! Obiecywana północna obwodnica ma być… jednojezdniowa

Olsztynianie w szoku! Obiecywana północna obwodnica ma być… jednojezdniowa
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Drogowcy przyznali, że niezależnie od wybranego wariantu północnej obwodnicy stolicy Warmii i Mazur, droga ma być dwupasmowa. – Wynika to z prognozy natężenia ruchu do 2051 roku – zaznaczył Karol Głębocki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

reklama

W lutym poznaliśmy nowe warianty północnej obwodnicy Olsztyna (Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]). Przypomnijmy, że projektant – firma Trakt – przedstawił kilka wariantów inwestycji zarówno dla zachodniej, jak i wschodniej strony miasta.

Niedawno dowiedzieliśmy się, że niezależnie od wybranego wariantu, obwodnica ma być drogą… jednojezdniową i dwupasmową. Potwierdziła to GDDKiA.

Obwodnicę Olsztyna i Dywit planujemy jako drogę klasy GP czyli główną ruchu przyspieszonego o przekroju 1x2. Oznacza to, że obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach – powiedział w rozmowie z nami Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Szerokość pasa ruchu ma wynosić 3,5 m. Poza drogą główną drogowcy przewidują budowę dróg zbiorczych dla obsługi ruchu lokalnego. Na obwodnicę nie będzie można wjechać bezpośrednio z posesji, tylko trzeba będzie się do niej włączyć na skrzyżowaniu dojeżdżając do niego drogą zbiorczą.

– Nie wierzę. Przecież miejscowości przy obwodnicy będą się rozbudowywać, a mieszkańców będzie przybywać. Myślałem, że planowana droga będzie ekspresówką. W takim razie sam nie wiem, czy taka trasa będzie w ogóle potrzebna – powiedział pan Bartek, pracujący w Olsztynie mieszkaniec gminy Dywity.

Dlaczego północna obwodnica miasta nie będzie czteropasmówką?

Planowany przekrój wynika z prognozy natężenia ruchu, która określa, ile pojazdów będzie się poruszało nową drogą 20 lat po oddaniu jej do użytku, czyli w roku 2051. Wykonana prognoza natężenia ruchu pokazuje, że w korytarzu wschodnim na obwodnicy Olsztyna, w zależności od wariantu, będzie poruszać się od 3,5 do 10 tys. poj. na dobę, natomiast na obwodnicy Dywit od 8 do 15 tys. poj. na dobę – dodał Karol Głębocki.

Jeżeli chodzi o korytarz zachodni, to na obwodnicach Olsztyna i Dywit, w zależności od wariantu, natężenie ruchu ma wynieść od ok. 8 do 10 tys. poj. na dobę. Głębocki zaznaczył, że im dalej dany wariant przebiega od miejscowości, tym natężenie ruchu jest na nim niższe.

Na chwilę obecną prace nad obwodnicami Olsztyna i Dywit są na etapie Studium korytarzowego. To oznacza, że prowadzone są analizy, którym korytarzem przyszła droga powinna przebiegać. Prace te potrwają do końca bieżącego roku.

W stałym kontakcie z drogowcami są władze miasta, które przyznały, że mają zaufanie do GDDKiA ws. tej inwestycji.

Najistotniejszą kwestią dla nas jest teraz przebieg tej drogi i to będzie głównym tematem rozmów i negocjacji. Niemniej z uwagą wysłuchamy i sami również przeanalizujemy ewentualne powody tej decyzji – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna.

Konsultacje z mieszkańcami, w formie on-line, odbędą się 9 marca (środa) o godz. 16 na platformie MS Teams.

 

Komentarze (65)

Dodaj swój komentarz

  • Zdzich 2022-03-07 20:11:54 79.191.*.*
    Głosuj na PiS. On cię zawsze wyroluje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 5
  • comon 2022-03-07 19:55:46 93.105.*.*
    No to grzymowicz wskazując wariant zachodni kłamał że chodzi o kase? Przecież droga GP nie wymaga finansowania miasta jeśli przechodzi przez tereny miasta? Co tu jest grane?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 5
  • mieszkaniec 2022-03-07 19:07:18 81.190.*.*
    hahaha ja pierdole zwolnijcie tego chlopa juz bo sie blazni nie robcie tego dopoki nie odejdzie !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Marcin 2022-03-07 18:35:38 5.173.*.*
    Czy w takiej opcji już może iść przez Wschod ? Czyli tak jak ma sens?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • PKP 2022-03-07 17:53:01 31.60.*.*
    Czas na powrót do transportu koleją
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • docho 2022-03-07 17:45:50 83.23.*.*
    z Osiedla Mazurskigo do Dywit jest 10 km a przez Kudypy obwodnicą i dalej przez Gutkowo i Brąswałd jest 40 km wiec to nie wiem dla kogo dla droga.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 6
  • mnich3000 2022-03-07 17:40:37 188.47.*.*
    Jaki szok? Od dawna było wiadomo, że to będzie GP.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • docho 2022-03-07 17:36:11 83.23.*.*
    jak zrobią paliwo po 10 pln to i 3 tys samochodów nie pojedzie .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Kkk 2022-03-07 17:21:29 31.0.*.*
    GDDKIA zawsze buduje coś na wczoraj.Liczy się tylko prognoza natężenia ruchu, która defacto jest tylko prognozą i nie musi się sprawdzić. Zobaczcie co się dzieje na DK16 między Olsztynem a Barczewem, ciekawe jaką na tym odcinku mieli prognozę, chyba coś się nie sprawdziła.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 2
  • Warnijo 2022-03-07 16:39:41 5.172.*.*
    Obwodnica południowa też była planowana jako jednojezdniowa. Obwodnicę buduje się na lata. Dziwne bo natężenie ruchu wykonane przez gm.Dywity znacznie różni się od tej z GDDKiA. Jeśli ma być po jednym pasie to wg mnie nie ma sensu tego robić.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 3
  • Skyscrap 2022-03-07 16:23:09 45.90.*.*
    I dobrze - skoro tak wynika z badań, po co czterokrotnie przepłacać i utrzymywać pustą eSkę... To są kolosalne koszty. Ważne, że TIRy przejadą i nie będą gnały przez miasto. Z kolei ruski bankrut po sankcjach szybko wróci do czasów pierestrojki i nikt nie będzie z tymi barbarzyńcami handlował, tłoku nie ma co się spodziewać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 10
  • Allenstein 2022-03-07 16:16:02 31.60.*.*
    Chociaż na przemian z trzecim pasem jak już super sprawa
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • grzymolino 2022-03-07 16:12:27 79.191.*.*
    Gdyby to miała być obwodnica dla Ukraińców, to byłaby już ze złota.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 21

www.autoczescionline24.pl