Dziś jest: 06.04.2025
Imieniny: Celestyna, Izoldy
Data dodania: 2020-02-07 06:00
Ostatnia aktualizacja 2020-02-08 01:44

kzs

[OPINIE] Gdańsk kolebką Solidarności, a Olsztyn kolebką walki o prawa obywateli

[OPINIE] Gdańsk kolebką Solidarności, a Olsztyn kolebką walki o prawa obywateli
Sędzia Paweł Juszczyszyn
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Gdańsk w świecie jest symbolem polskiego odrodzenia. Tu rodziła się wielka (nie ta obecna!!) „Solidarność” z 10 milionami członków. Stąd Lech Wałęsa wyruszał w swoje najważniejsze podróże – te związane z szefowaniem wielkiemu związkowi jak i potem, gdy ruszał na prezydencki stołek w Warszawie. Tymczasem w ostatnich dniach i tygodniach na kolejny, narodowy symbol, wyrasta Olsztyn. Wszystko dzięki sędziemu Pawłowi Juszczyszynowi.

reklama

Konsekwencja Pawła Juszczyszyna w dążeniu do wyjaśnienia prawomocności decyzji ministerialnych oraz nowej Krajowej Rady Sądownictwa, doprowadziła jak na razie sędziego do… zawieszenia w czynnościach przez prezesa olsztyńskiego Sądu Rejonowego, Macieja Nawackiego, wykonującego posłusznie postanowienie tak zwanej (bo nie uznanej przez Sąd Najwyższy) izby dyscyplinarnej. Z drugiej strony Paweł Juszczyszyn już teraz stał się symbolem niegodzenia się na działania obecnych władz sądowniczych. Nota bene jego decyzje spotkały się z podziwem wielu mediów, kolegów sędziów z całej Polski, prawników z tytułami profesora….

Maciej Nawacki jest jednak konsekwentny w swoich decyzjach. Wysłał sędziego Juszczyszyna na przymusowy, urlop obcinając mu przy okazji uposażenie o 40%. Oczywiście był to ciąg dalszy realizacji postanowienia izby dyscyplinarnej. Swoją drogą ciekawe co na taką decyzję powiedział by… Sąd Pracy? Niekoniecznie działania „izby” oraz samego prezesa spotykają się też z poparciem innych olsztyńskich sędziów. Sędzia Piotr Żywicki, który musiał prowadzić jedną ze spraw, do tej pory będącej w gestii Pawła Juszczyszyna, stwierdził w swoim oświadczeniu, że z uchwały trzech izb Sądu Najwyższego dotyczącej składów sędziowskich wynika, że "Izba Dyscyplinarna nie jest sądem w rozumieniu prawa unijnego i prawa krajowego". "Argumenty tam przedstawione są przekonujące, sąd (znaczy Piotr Żywicki – red.) w pełni je podziela".

Prowadzenie konkretnej sprawy, do tej pory będącej w gestii kolegi, sędzia Żywicki wyjaśnił tylko i wyłącznie dobrem stron procesowych, które nie powinny być pokrzywdzone, poprzez trwające w wymiarze sprawiedliwości zamieszanie. W tej akurat sprawie strony doszły do kompromisu, zawierając ugodę. Ciekawe jednak jak sytuacja będzie wyglądała, gdy ktoś będzie niezadowolony z wyroku. Droga odwoławcza do sądu okręgowego, czy potem do Sądu Najwyższego, a nawet do Strasburga stanie wtedy otworem. Nie wiem jak takie sytuacje wytłumaczą obecnie rządzący.

Niezależnie jednak jak sprawa sędziego Juszczyszyna się ostatecznie zakończy to i tak Olsztyn stał się ogólnopolskim symbolem protestu środowisk prawniczych przeciw działaniu władz. Kto ma rację w tym sporze niech rozstrzygają specjaliści. A najlepszymi specjalistami są tu wyborcy przy urnach.

Krzysztof Szczepanik

Komentarze (46)

Dodaj swój komentarz

  • "Daniel" 2020-02-16 20:50:31 94.254.*.*
    Tak, pójdziemy do urn i nie wpuścimy amatorów koryta do władzy. Te szKODniki i ich następcy posłać do pracy przymusowej -sprzątanie miasta. Będzie z nich jakiś pożytek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • KRYSTYNA 2020-02-08 13:11:41 99.138.*.*
    I wish You all VICTORY ‼️✌🏼Please do not give up 🇵🇱🇺🇸
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Tabaza 2020-02-08 11:47:59 37.47.*.*
    Olsztyn symbolem? O niezawisłość i niezależność sądownictwa walczy sędzia Juszczyszyn i inni a Olsztynianie? Zajrzyjcie w niedzielę o 17 przed sąd, zobaczycie ilu obywateli miasta jest zainteresowanych wolnością...reszta siedzi na dupach i liczy grosiki z 500+ i 13-tek. Wkrótce 10. maja. Ciekawi jesteście jaki będzie wynik wyborów prezydenckich w Olsztynie...nie trudno zgadnąć. Masakra
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4
  • R.O. 2020-02-08 09:47:21 95.160.*.*
    Dlatego ustruj pokomunowy powinien nadal trwać, a jak nie to pałą po łbie i tyle. Za komuny to był pożądek!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 5
  • Brawo OLSZTYN 2020-02-07 23:47:07 37.7.*.*
    Olsztyn w wielu miastach w Polsce teraz jest przykładem odwagi , walki i niezłomności w starciu jednostki z brutalna siła ... podziwiam Was i zazdroszczę , Olsztyn to miasto wspaniałych ludzi , pozdrowienia z Białegostoku ( u nas niestety większości to lizod... konformistyczne !)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 13
  • Orwell ? 2020-02-07 15:57:28 89.64.*.*
    Sędziowska hucpa, kastowość, bezkarność, a wcześniej: smoleńska mgła, bomby magnetyczne, krew na rękach Tuska... Przecież nie w tym rzecz. A o co chodzi (jak pytają niektóre)? Określił to znakomicie Pan Łukasz Warzecha: "Gdyby porównać stan naszej osobistej wolności AD 2019 z tym sprzed dziesięciu czy piętnastu lat, kontrast byłby porażający. (...) Polakom w ogromnej części spodobała się rola zwierząt hodowlanych, którym właściciel dostarcza jedzenia, picia, zagania gdzie trzeba i kiedy trzeba, a gdy uzna za stosowne – goli albo doi. Obserwuję z rosnącym przerażeniem, że powstawanie kolejnych regulacji nie wywołuje już nie tylko sprzeciwu, ale nawet żadnej refleksji – czy to nie za wiele, czy warto, czy państwo ma prawo tak głęboko mieszać się w nasze życie."
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 10
  • MP 2020-02-07 15:40:53 88.156.*.*
    Olsztyn kolebką kastowości,bezkarności sędziów.Spróbujcie na któregoś napisać skargę to dowiecie się że w Olsztynie,wszyscy są spoza układu i bezpartyjni nie wspomnę już że bardzo zapracowani. A dzisiaj sami sobie nie udzielili absolutorium.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 14
  • I co dalej? 2020-02-07 15:16:16 89.64.*.*
    Nawacki - wielka porażka i powrót do komuny. Tekst tego dziwoląga udającego kacyka (przed podarciem uchwały) "o tradycji parlamentarnej" bezcenny. Ciekaw jestem co na to Pani Witek, ha ha...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 14
    • R. O. 2020-02-07 15:35:13 83.6.*.*
      I co dalej? Zobaczymy: albo gest Pana Nawackiego spodoba się na Nowogrodzkiej, albo nie. Od tego zależy jego dalszy los.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 9
  • R. O. 2020-02-07 15:08:41 83.6.*.*
    To się Pan Nawacki popisał w telewizji na żywo. Podarł uchwały większości sędziów z olsztyńskiego sądu. Bezsilność, brak argumentów, stres.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 10
  • JanDzban 2020-02-07 12:28:43 5.172.*.*
    Co za żenujący wpis, panie "red" Szczepanik. Proszę sobie nie wycierać ust hasełkami typu "Olsztyn kolebką walki o prawa obywateli" w kontekście sędziowskiej hucpy, bo ja tez jestem obywatelem i mam prawo decydować, jakich zmian w moim kraju oczekuję. I nie życzę sobie, żeby jakieś naftalinowe kodziarstwo i resortowi emeryci i działacze jakiś partyjek opozycyjnych bronili rzekomo moich praw. Zgodzę się tylko z jednym - "A najlepszymi specjalistami są tu wyborcy przy urnach" - to już udowodnili ostatnio, totalna opozycja przecież przegrała większość wyborów, nie zauważył pan "redaktor"?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 19
    • Stasiulka 2020-02-07 14:30:49 85.226.*.*
      do DZBANA zamiast czlowieka: hucpa piszemy przez CH CHUCPA - to slowo powstalo na Zachodzie nie na Wschodzie skad glownie pislamisci sa, sorry SOM jak kaleczy nasz jezyk semita Kaczynski udajacy paljaka ale on ma 9 klas i nigdy nie zrobil matury, nie ma magisterium tylko resortowy fake doCHtorat (jego podla wymowa niby polska) zalatwiony u kochanka matki TW i OZI spod Istambulu gdzies udajaca Jasiewicz - marksista Ehrlich zalatwil synusiowi fake dyplUm.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 12
  • Rodowity Olsztynianin 2020-02-07 11:43:19 94.254.*.*
    Wyroki sądów od poniedziałku, w skrócie: 👉PONIEDZIAŁEK: Sąd Rejonowy w Warszawie skazał dziennikarza Michała Majewskiego i wydawcę pisma Michała M. Lisieckiego na 18 tys. zł i 20 tys. zł grzywny za przeszkadzanie funkcjonariuszom ABW w odebraniu laptopa podczas akcji w redakcji "Wprost". 👉WTOREK: Decyzją Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu skazany za pedofilię, który gwałcił własną 6-letnią wnuczkę wyszedł z więzienia szybciej. Za dobre sprawowanie. 👉WTOREK: Sąd Najwyższy utrzymał wyrok, według którego upośledzony umysłowo mężczyzna został uznany geniuszem zbrodni i musi pozostać w więzieniu. Jedynym dowodem przeciwko niemu było przyznanie się do winy. 👉ŚRODA: Zgwałcił i zabił trzylatka. Sąd Apelacyjny w Łodzi zmniejszył mu wyrok o 10 lat. Bo sędzia stwierdził, że "można sobie wyobrazić to przestępstwo o wiele bardziej brutalnie". 👉CZWARTEK: Sąd Rejonowy w Kołobrzegu. 70-latek musi zapłacić 120 zł za kradzież cukierka wartego 40 groszy. Pojawiają się głosy, że słusznie. Tylko tę sprawę przywołuje się w porównaniu z innymi. Gdy sędzia zwinął cudze 50 zł, to Sąd Najwyższy go wybronił stwierdzając, że to z roztargnienia (luty 2018). Gdy sędziego oskarżono o oszukiwanie na kilometrówce i przyjęcie nienależnych mu 42 tys. zł., to Sąd Najwyższy nie zgodził się, by pociągnąć go do odpowiedzialności (grudzień 2019). Czyli bezwzględni tylko dla emerytów za cukierki. A tydzień się jeszcze nie skończył👌
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 5
    • R. O. 2020-02-07 11:48:50 37.47.*.*
      Fakt. Jakoś nowi prezesi sądów z nadania PiS niezbyt efektywnie tym wszystkim zarządzają. W Łodzi np. wyrok wydał sędzia mianowany przez Zbigniewa Ziobro na sędziego dyscyplinarnego. Jak widać ta niby-reforma sadownictwa jest nieskuteczna, a to dlatego że ręcznie sądami chcą sterować ministrowie, tym samym burząc trójpodział władzy zapisany w konstytucji.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 13
    • tewu 2020-02-07 12:15:25 83.16.*.*
      Mianowany i owszem ale niby o czym ma to świadczyć? W Pana opinii (wzorem lat słusznie minionych) powinien najpierw zadzwonić do Warszawy zapytać jaki ma być wyrok i go wydać? Ta sytuacja świadczy dobitnie, że sędziowie nominowani od niedawna zaczynają sądzić niezawiśle i niezależnie. Choć dla Pana może to być trudne do zrozumienia.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 12
    • R. O. 2020-02-07 12:31:48 37.47.*.*
      Miesza Pan. Rozmydla Pan sprawę. Robi zasłonę dymną. Wzorem swoich idoli z rządzącej prawicy. Proszę Pana, sądy maja być niezależne. A czy jak ktoś jest namaszczony przez rządzących do sądzenia to czy nadal jest niezależny? Proszę pomyśleć, zastanowić się, a nie kopiować argumenty podawane przez polityków, czy media z nimi powiązane. Politycy mają w tym swój cel - zwiększenie swojej władzy. Czasy minione to próbuje przywrócić PiS. Czy Pan wie jaka jest średnia wieku sędziów w Polsce? Czy Pan wie, że reformy Pana Ziobry i jego przybocznych nie zwiększyły efektywności pracy sądów? Proszę połączyć chociażby te dwa fakty i wyciągnąć wnioski o co w tym chodzi. Miłego dnia.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 11
    • tewu 2020-02-07 12:41:48 83.16.*.*
      Odnoszę się tylko do Pańskiego przykładu przecież :-) Nietrafionego zresztą. A Pan tradycyjnie ucieka od tematu. Pozdrawiam serdecznie :-)
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 6
    • argo 2020-02-07 13:58:59 95.160.*.*
      Mianowany przez Ziobre a nominowany na sędziego przez Komorowskiego. To tylko świadczy o mentalności sędziów, a nie tego kto ich wybiera.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
    • Stasiulka 2020-02-07 14:33:42 85.226.*.*
      Olsztynianinem prawdziwym to z pewnoscia fejku nie jestes, tam sa sami falszywi Polacy zza Bugu ew., nasi Ukriancy przerzucenie w ramach akcji Wisla - nie znasz swoich korzeni,mozes lewy Paljak z Bialorusi dzis naslany na nas?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
    • MP 2020-02-07 15:45:39 88.156.*.*
      @R.O. brniesz dalej w swoją pustkę ,to nie chodzi kto kogo wybiera tylko o to że taki sędzia jest bezkarny za swoje śmieszne wyroki i zachowanie.Taki bandyta zabił, drugiej osobie zniszczył życie a sędzia jest bezkarny orzekając taki wyrok.Gwiazdor z Olsztyna też komuś zniszczył życie poprzez swoją bezkarność.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 8
  • markor 2020-02-07 10:53:31 95.160.*.*
    Jeszcze napiszcie o aniele Adamowiczu, który nie płacił podatków od wynajmiwantch mieszkań. Nie lepsza jest jego żonka.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 17
    • R. O. 2020-02-07 11:45:06 37.47.*.*
      Szanowny Panie, nie da się opisać wszystkiego w jednym artykule. Gdyby się dało to trzeba by było napisać też o działkach Pana Morawieckiego, kupionych od instytucji kościoła, a potem przepisanych na żonę. O synu Pana Kamińskiego, który robi karierę w bankowości międzynarodowej za skromnym poparciem prezesa NBP (lepszych kandydatów nie było, oczywiście). O dwóch wieżach, które nie powstały, mimo że są olbrzymim marzeniem Pana Kaczyńskiego - skromnego posła, o niskim majątku. O milionerach z Europarlamentu, którzy dorobili się dużych majątków, podróżując tam i spowrotem samochodami upakowani po pięciu na trasie Bruksela-Warszawa-Bruksela. O prezesie NBP, co to zarobków nie chce ujawnić - ani własnych, ani sekretarek. O prezesie stadniny w Janowie, co to dobrą zmianę wprowadzał za nasze pieniądze, ale mu nie wyszło. Nie da się tego opisać.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 13
    • tewu 2020-02-07 12:08:37 83.16.*.*
      To tak z kartki czy z głowy? Te wszystkie insynuacje, przeinaczenia, półprawdy? Te przykłady to już stojąca na pierwszej linii frontu GW wraz z TVN dawno "ogłosiły" i "opisały"
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 11
    • R. O. 2020-02-07 12:34:46 37.47.*.*
      Gratuluję dobrego samopoczucia. Niedługo przyjdą przelewy za 500+ i inne to się jeszcze Panu polepszy.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 9
    • tewu 2020-02-07 12:43:05 83.16.*.*
      Tylko dzięki nim mogę tak siedzieć i z Panem "klikać" przecież hahahaha
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5
    • do R.O. 2020-02-07 14:00:40 95.160.*.*
      Ale co to jest za tłumaczenie? Obrona kogoś przez poczynania innej osoby? Dzięki właśnie takiej mentalnosci nigdy w Polsce nie bedzie dobrze "on nie złodziej, bo tamty też złodziej"
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 10
    • R. O. 2020-02-07 14:16:09 83.6.*.*
      Czytaj ze zrozumieniem.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 6
    • do RO 2020-02-07 15:24:36 95.160.*.*
      To chyba Ty nie potrafisz czytać ze zrozumieniem. Usprawiedliwiasz czyny Adamowicza czynami innych osób, to jest totalna głupota.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 6
    • R. O. 2020-02-08 09:36:57 83.6.*.*
      Najlepszy z argumentów: „chyba Ty”...
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Rua 2020-02-07 09:56:14 109.241.*.*
    To są symbole hipokryzji. Inny przykład zakłamania z Gdańska to ogłoszona świętość prezydenta miasta przed śmiercią wyklętego przez obrońców koryta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 5
  • Wemo 2020-02-07 09:36:33 95.160.*.*
    Gdańsk miasto Bolesław I Kłamliwego, twórcy systemu wygranych w totolotka. Dno.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 9
  • Propozycja 2020-02-07 09:25:14 83.9.*.*
    Trafniejszą zamianą stolca (skądinąd ciekawe staropolskie określenie) byłby bardziej współczesny tron. Znany ostatnio w popkulturze dzięki np. serii "Gra o tron".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • OK 2020-02-07 09:11:34 83.9.*.*
    Ten pomysł, by sędziów mogli wybierać obywatele, lub np. co 5 lat oceniać ich pracę: "Kto ma rację w tym sporze niech rozstrzygają specjaliści. A najlepszymi specjalistami są tu wyborcy przy urnach.", zaiste dobry! Popieram! Czyżby Pan Redaktor coś wiedział o szykujących się zbawiennych zmianach w polskim systemie politycznym? Czy to tylko laurka demokratyczna?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Młoda 2020-02-07 08:49:21 37.47.*.*
    Kancelarie prawne i sądy pełne są tych co walczą o te prawa. Jeżeli kolebką tej walki o ludzką sprawiedliwość jest budynek sądu to jest to kiepski żart Pana dziennikarza. Obok sądu jest ratusz, który już w opinii większości olsztynian urósł już dawno do symbolu zniewolenia. Ratusz to miejsce gdzie zapadają decyzję które wywołują protest. Porównywać Olsztyn do Gdańska to śmieszne i niebezpieczne. Niech Pan redaktor idzie dalej w tej komunistycznej reklamie obecnej władzy i porówna budynek olsztyńskiego sądu do paryskiej Bastylii. W tej łamigłówce słownej jest niezadowolony lud, jest symbol (budynek) i znienawidzony Tyran. Tylko dzisiaj nikt nie będzie burzył bo jest referendum. To nie sądy są kolebką walki o prawa w Olsztynie. Prawa nasze łamane są zarówno przez sądy, które powinny je strzec ale przez władze miasta. Stąd nasz protest nie dotyczy sądów ale walki z urzedniczą machiną.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
    • R. O. 2020-02-07 08:52:32 83.6.*.*
      A przez władze państwa prawa nie są łamane?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 10
    • tewu 2020-02-07 12:10:54 83.16.*.*
      Za łamanie prawa przez władze jest Trybunał Stanu. Poda Pan jakiś przykład osoby, która tam stanęła? Czy nadal to "łamanie" jest Pańską prywatną opinią ? Fakty a nie bajki.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
    • R. O. 2020-02-07 12:36:40 37.47.*.*
      Za bardzo wierzy Pan w to co pokazują w TVP, a za mało wyciąga Pan własnych wniosków. Ale ma Pan prawo żyć po swojemu. Dla mnie to też jest ok.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
    • tewu 2020-02-07 12:47:40 83.16.*.*
      Bardzo dziękuję, że w końcu przyznał mi Pan prawo do innego poglądu. Martwi mnie jednak, że nadal operuje Pan własnymi opiniami, uogólnieniami, odczuciami stawiając poważne oskarżenia wobec innych ale nie popiera Pan tego żadnymi przykładami czy dowodami. To nie opisywanie rzeczywistości ale jej zaklinanie. Miłego dnia życzę :-)
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Esteta 2020-02-07 08:25:08 83.9.*.*
    Autor artykułu nie zna wierza Zbigniewa Herberta "Potęga smaku"? Uprawiając dziennikarstwo demokratyczne, a jakże!, trzeba nas kusić do nowego wspaniałego świata ładniej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Nie pisowiec... 2020-02-07 08:05:43 81.168.*.*
    Ta obywateli... chyba sędziów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 6
  • . 2020-02-07 07:45:31 81.190.*.*
    Zgadzam się z twierdzeniem, że to walka o prawa obywateli, jednak zapomnieli dopisać, że jest to bardzo wąska grupa obywateli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 9
    • R. O. 2020-02-07 07:56:13 83.6.*.*
      O jakiej „wąskiej grupie” Ty piszesz? Wyjaśnij proszę, bo wygląda to jak okrzyk Pana Kaczyńskiego „jesteśmy blisko prawdy!”, którym ludzie się podniecali na tzw. miesięcznikach, a potem nie miało to żadnego finału - poza wydanymi milionami złotych z publicznego budżetu na tzw. „komisję smoleńską”.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 8

www.autoczescionline24.pl