Dzisiejsze spotkanie, w którym udział wzięli pracownicy PKP SA, było poświęcone kwestiom dotyczącym dworca Olsztyn Główny.
Jak się okazuje, kolejarze dążą do tego, aby dworzec nie był częścią galerii handlowej, co jeszcze do niedawna wydawało się nierealne.
– Naszym celem w tej inwestycji jest wybudowanie nowoczesnego dworca, który spełni oczekiwania mieszkańców, turystów i stanie się wizytówką miasta. To ma być dworzec, który jest dominantą architektoniczną tej przestrzeni – powiedział Bartłomiej Sarna z Biura Prasowego PKP SA.
Fasada budynku ma mieć 58 m długości. Sam obiekt ma mieć 11 m wysokości i trzy kondygnacje, jedną podziemną. Dworzec, o którego projekcie pisaliśmy w artykule pt. „PKP pokazało projekt budynku Dworca Głównego w Olsztynie”, jest wzorowany na gmachu opery w Oslo.
Dworzec ma być nie tylko dostępny dla osób niepełnosprawnych, ale także proekologiczny. Kolejarze planują instalację paneli fotowoltaicznych. Dookoła budynku ma powstać przestrzeń rekreacyjna, w tym parking na 52 samochody czy 1500 mkw. powierzchni zielonej..
– Wiadomo jest, że budowa galerii handlowej to inwestycja stricte komercyjna. My nie chcemy mieć sytuacji w Olsztynie, gdzie dworzec jest tylko dodatkiem do galerii handlowej. To dworzec ma być dla podróżnych, dla mieszkańców – wyjaśnił Sarna.
I dodał: – PKP SA realizuje swoją inwestycję na gruntach należących do PKP SA, natomiast deweloper, który jest zainteresowany realizowaniem inwestycji, nie ma gwarancji ze strony PKP SA związanych z tymi działkami. Nie ma do nich prawa własności i nie ma prawa dysponowania tym gruntem bez zgody i wiedzy PKP SA. My pokazujemy koncepcję, która realnie jest w stanie powstać, natomiast koncepcja bez naszych działek, jeżeli chodzi o dewelopera, jest niemożliwa do realizacji.
Jak się dowiedzieliśmy, PKP SA i PKP PLK SA sfinalizowały prace nad dokumentacją projektową w zakresie projektu budowlanego i planują ogłosić wspólny przetarg na przebudowę kompleksu dworca jeszcze w październiku.
– PKP SA w dniu 13 maja złożyło wniosek o pozwolenie na rozbiórkę. Liczymy, że dostaniemy pozwolenie jeszcze w tym miesiącu. Planujemy podpisać umowę z wykonawcą na roboty budowlane w lutym 2021 roku i mamy nadzieję, że po przejęciu przez generalnego wykonawcę placu budowy, rozpoczniemy roboty rozbiórkowe dworca i tunelu – powiedział Paweł Augustyniak z Biura Inwestycji PKP SA, koordynator projektu.
Przedstawiciele PKP SA zapewniają, że pomimo postanowień o budowie dworca jako lokalnej dominanty, nadal może być on dogodnie połączony z planowanym centrum handlowym, za którym stać ma Retail Provider.
Nie chcieli jednak wyjawić wprost, czy wystąpią o pozwolenie na budowę do wojewody. Oświadczyli, że jest to bardzo prawdopodobne, ponieważ mają kilka elementów powiązanych z PKP PLK (tunel, zadaszenie z peronem 1 czy peron brzegowy).
Komentarze (20)
Dodaj swój komentarz