Data dodania: 2006-06-28 00:00
Plany obwodnicy Olsztyna już są
Drogowcy dostali już propozycje, którędy ma biec obwodnica Olsztyna. Wariantów jest kilka. Ten, który będzie zrealizowany, zostanie wybrany do końca roku.
Propozycje od trzech miesięcy przygotowywała warszawska firma Profil. Wojciech Jach z Profilu przedstawił je wczoraj w Olsztynie. Na zdjęciach lotniczych okolic miasta projektanci zaznaczyli różnymi kolorami warianty trasy. - Na razie jest za wcześnie, by mówić, który naszym zdaniem jest najlepszy - mówi Maciej Berendt z gdańskiego Biura Inżynierii Komunikacyjnej, który uczestniczy w przygotowaniu projektu obwodnicy.
Przy jej ustalaniu Profil wykorzystał pracę planistów z Warmińsko-Mazurskiego Biura Planowania Przestrzennego, którzy dwa lata temu wytyczyli najdokładniejszy przebieg obwodnicy. Mimo że trasa przygotowana przez urzędników z Biura była tylko propozycją już wzbudziła kontrowersje wśród mieszkańców, zwłaszcza w Kieźlinach i Dywitach. W tych wioskach trzeba by wyburzyć największą liczbę budynków, a obwodnica biegłaby przez osiedla domków.
Projektanci z Profilu wzięli pod uwagę sygnały od mieszkańców. - Fragment trasy pokrywa się z tym, co wcześniej przygotowało Biuro Planowania, ale część, w miejscach konfliktowych, została skorygowana - mówi Jach.
Obwodnica ma się zacząć w Dywitach na trasie nr 51, później pobiegnie w pobliżu Kieźlin, Nikielkowa, Wójtowej Roli, Szczęsnego, Bartąga, Tomaszkowa, Gronit i skończy się niedaleko skrzyżowania drogi nr 16 z drogą na Kudypy. To nic nowego - taka trasa była planowana już wcześniej. Ale teraz planiści przedstawili jej dokładny przebieg. Ze zdjęć można wyczytać, koło jakich domów trasa będzie biegła, które ominie, a które zostaną wyburzone.
Wariantów niektórych odcinków obwodnicy jest sporo, bo projektanci wiedzą, że ich budowa budzi emocje. Dlatego w rejonie Dywit zaproponowali do wyboru kilka tras: może prowadzić między Kieźlinami z Słupami, dzielić Kieźliny lub ominąć wieś - na tym wariancie stracą Dywity, bo obwodnica skończy się przed tą miejscowością, a samochody nadal będą jeździły przez środek wsi.
Trzy warianty są też dla obwodnicy na południu Olsztyna. Wcześniej miała biec między Rusią a jez. Bartąg. Teraz pojawiły się propozycje, by ominęła cenne ekologicznie tereny koło Rusi i biegła między jeziorem a terenami należącymi do olsztyńskiego uniwersytetu i nowymi osiedlami budowanymi przy ul. Bartąskiej.
Waldemar Królikowski, dyrektor olsztyńskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dodaje, że obwodnica to interes nie tylko dla Olsztyna, a nawet że jego mieszkańcy na tej inwestycji zyskają mniej, niż ludzie z okolicznych miejscowości. - Po jej wybudowaniu nie znikną przecież korki pod ratuszem. A nowa trasa przyciągnie firmy, również do ościennych gmin. Inwestorzy przychodzą tam, gdzie są drogi. W dodatku obwodnica jest potrzebna mieszkańcom, którzy dojeżdżają do Olsztyna - przekonuje.
Do 28 sierpnia planiści chcą pokazać ostateczny przebieg trzech najlepszych wariantów obwodnicy. Przed końcem wakacji zaczną się konsultacje społeczne. Każdy będzie mógł obejrzeć przebieg trasy i zgłosić swoje uwagi. Jesienią profesjonalne badania opinii publicznej przeprowadzi PBS. - Nasi ankieterzy odwiedzą mieszkańców, zbiorą od nich opinie w czasie spotkań konsultacyjnych w gminach. Uruchomimy też stronę internetową do konsultacji w sprawie budowy obwodnicy Olsztyna - zapowiada Adam Manikowski z PBS.
Na tej podstawie GDDKiA do końca roku wybierze jeden wariant do realizacji i wystąpi do wojewody o decyzję środowiskową na tę inwestycję.
Według szacunków budowa ma kosztować 670 mln zł, ale dokładna kwota ma być znana w 2008 roku.
Jak drogowcy chcą budować obwodnicę:
** w latach 2008-2009 chcą wykupić grunty pod trasę
** 2009-2010 - zdobyć pozwolenie na budowę,
** 2010 - ruszyć z inwestycją; na początek miałby pójść północno-wschodni odcinek obwodnicy, który łączyłby trasę 51 koło Dywit z drogą nr 16 koło ogródków na Wójtowej Roli, tuż za wschodnią granicą Olsztyna (drogowcy chcieliby wybudować ją do roku 2012)
** 2011 - początek budowy drugiego odcinka obwodnicy do trasy nr 16 na Ostródę (planowany koniec w 2013 r.).
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz