Dziś jest: 25.11.2024
Imieniny: Erazma, Katarzyny
Data dodania: 2019-09-30 12:11

Redakcja

Płyn chłodniczy – co powinieneś o nim wiedzieć przed zakupem?

Płyn chłodniczy – co powinieneś o nim wiedzieć przed zakupem?
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Materiał Partnera

Każdy kierowca przed dłuższą podróżą powinien skontrolować poziomu oleju, płynu hamulcowego, płynu w chłodnicy oraz płynu w spryskiwaczu, aby nie zaskoczyły go w drodze niespodziewane usterki. Właściwy poziom zimnej cieczy w zbiorniczku powinien zawierać się pośrodku wskaźników minimum i maksimum.

reklama

Dlaczego płyn w chłodnicy jest taki ważny?

W przypadku braku lub niedostatecznego chłodzenia zasadniczych elementów silnika może dojść do ich uszkodzenia. Prawidłowa praca układu chłodzenia skraca fazę nagrzewania zimnego silnika, przyspiesza nagrzewanie wnętrza, zapewnia niskie zużycie paliwa oraz wydłuża żywotność podzespołów. Płyn chłodniczy to jedna z najważniejszych cieczy krążących w samochodzie. Pełni funkcję pośrednika między silnikiem (który oddaje mu ciepło), a powietrzem, które go ochładza w chłodnicy. Dlatego jego parametry mają istotny wpływ na wydolność układu chłodzenia w samochodzie i utrzymanie silnika w dobrej kondycji.

Co zawiera płyn chłodniczy?

Współczesne płyny chłodnicze są uniwersalne – można je stosować zarówno latem, jak i zimą (zakres pracy wynosi od -37 do +108 stopni Celsjusza). Składają się one w 50% z wody (powinna być przefiltrowana i zdemineralizowana) i 49% z glikolu etylenowego lub propylenowego. Pozostały 1% stanowią odpowiednie dodatki chemiczne, decydujące o jego jakości. Ich zadaniem jest między innymi ochrona silnika i układu chłodzenia przed korozją i osadzaniem się kamienia, zapobieganie pienieniu, spowalnianie procesu starzenia się płynu. Ponieważ płyn chłodniczy jest higroskopijny i z czasem traci swoje właściwości (czyli zmniejsza się zakres temperatur, w których działa sprawnie), należy go regularnie wymieniać.

Rodzaje płynów chłodniczych

Na rynku można spotkać trzy rodzaje płynów: IAT, OAT oraz HOAT. Pierwszy z nich praktycznie wychodzi już z obiegu, z uwagi na niskie parametry, jednak stosuje się go jeszcze w starszych konstrukcyjnie samochodach. Zawiera krzemiany, które osadzają się na metalowych elementach układu chłodzenia oraz posiada nietrwałe inhibitory korozji. Płyn OAT nie zawiera krzemianów. Dodatek kwasów organicznych tworzy powłokę ochronną w układzie chłodzenia, dzięki czemu zapewnia lepszą wymianę ciepła i jest zdecydowanie trwalszy. Nadaje się do stosowania w samochodach z chłodnicami aluminiowymi. Nie można go jednak stosować w starszych pojazdach, które posiadają ołowiane luty i uszczelki z tworzyw sztucznych reagujących z kwasami organicznymi. Płyn HOAT, wytwarzany jest w technologii hybrydowej i zawiera zarówno krzemiany, jak i kwasy organiczne. Posiada jednak o wiele lepsze parametry techniczne od pozostałych płynów. Wyróżnia się skuteczniejszą ochroną antykorozyjną niż płyn IAT i podwyższoną trwałością (5 lat eksploatacji). Może być stosowany jako zamiennik płynu IAT.

Co powinniśmy wiedzieć o płynach chłodniczych?

Chociaż płyny chłodnicze mają w 99% taki sam skład, nie zaleca się ich mieszania. Przyczynę stanowią dodatki chemiczne stosowane przez różnych producentów, które mogą ze sobą kolidować. W przypadku ubytku płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym i braku takiego samego płynu, lepiej dolać wody destylowanej. Płyn powinien zawierać odpowiednie stężenie glikolu (koncentrat należy rozcieńczyć z wodą w stosunku ok. 1:1). Jeśli płyn zawiera zbyt małą ilość koncentratu, nie chroni przed korozją, kamieniem kotłowym i pienieniem się. Może zamarznąć przy silnym mrozie lub zagotować się i przegrzać silnik. Gdy stężenie koncentratu jest z kolei zbyt wysokie, silnik nie uzyska odpowiedniej temperatury roboczej i będzie zużywać znacznie więcej paliwa. Płyn chłodniczy musi być klarowny – w tanich płynach widoczne są często zanieczyszczenia i osady zbierające się na dnie opakowania. Jeśli w układzie chłodzenia krąży płyn niskiej jakości, niewłaściwie dobrany lub stary, może to skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami. Stary płyn chłodniczy nie chroni elementów silnika i chłodnicy przed korozją i pieni się podczas pracy. W artykule pt.: „Płyn chłodniczy w samochodzie – istotny nie tylko podczas upałów" można znaleźć więcej ciekawych informacji na ten temat.

Pamiętajmy, że nie zawsze droższy specyfik jest lepszy dla naszego samochodu. Wybór odpowiedniego płynu chłodniczego powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu. Przed zakupem warto poradzić się mechanika lub sprzedawcy.

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl