W piątek podczas konferencji prasowej, w której udział wzięli m.in. przedstawiciele PKP PLK oraz Jerzy Szmit z Prawa i Sprawiedliwości, poinformowano, że warunki podróży z Olsztyna do Braniewa mają zostać poprawione. Wszystko za sprawą remontu na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto. Prace pozwolą na podróże koleją pomiędzy Olsztynem a Dobrym Miastem w czasie około 30 minut.
Ireneusz Merchel
– Lepszą ofertę podróży koleją w województwie warmińsko-mazurskim zapewnią prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na ważnej dla mieszkańców linii Olsztyn – Braniewo. Skrócenie czasu podróży oraz bardziej dostępne przystanki zwiększą atrakcyjność kolejowych połączeń oraz sprawność i bezpieczeństwo transportu towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rozpoczyna się wymiana ponad 20 km torów oraz rozjazdów. PKP zapowiada, że efektem inwestycji będzie poprawa warunków obsługi podróżnych na stacjach w Olsztynie Gutkowie i w Dobrym Mieście oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna. Pasażerowie wygodniej będą mogli wsiąść do pociągów dzięki wyższym peronom. Zaplanowano nowe oświetlenie oraz wyposażenie przystanków w wiaty i ławki. Pojawią się też czytelne oznakowanie oraz informacje z rozkładami jazdy. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Wyższy poziom bezpieczeństwa i sprawny przejazd pociągów mają zapewnić nowe lokalne centrum sterowania w Gutkowie, montaż nowych urządzeń na stacjach w Olsztynie Gutkowie i Dobrym Mieście oraz przebudowa 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Rewitalizacja obejmie około 50 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty, przepusty i wiadukty kolejowe.
Projekt o wartości 147 mln zł netto jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Roboty zaplanowano do 2023 r. Prace wykonuje konsorcjum firm Rajbud, Torhamer i Transtel.
Poprawić się mają także warunki podróży do Ornety i Pieniężna. Po pracach na odcinku Dobre Miasto – Orneta, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. – spółka zależna PLK wykona prace na kolejnym: Orneta – Pieniężno.
PLK podpisały z wykonawcą umowę na realizację zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo na szlakach Dobre Miasto - Orneta oraz Orneta – Pieniężno. Część II”.
Prace na trasie Orneta – Pieniężno zaplanowano na lata 2021-2023. Wartość drugiego etapu robót to około 69 mln zł ze środków spółki.
Prace na trasie Orneta – Pieniężno obejmą wymianę torów i roboty na 40 obiektach inżynieryjnych – przepustach, wiaduktach i mostach. Przebudowane zostaną perony w miejscowościach Rogiedle, Lubomino i Henrykowo. Powstanie też nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety. Obiekty zostaną wyposażone w ławki, wiaty i gabloty informacyjne. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się powstaną pochylnie. Przebudowa obejmie także 3 przejazdy kolejowo-drogowe, gdzie ma zwiększyć się bezpieczeństwo.
Po realizacji całego zakresu projektu pociągi przyspieszą do 100 km/h, dzięki czemu skróci się czas przejazdu na trasie Braniewo – Olsztyn. Poprawią się także warunki dla przewozu towarów. Składy będą mogły być cięższe, dzięki czemu będzie można przewieźć więcej ładunku.
Linia kolejowa z Olsztyna do Braniewa jest ważna dla przewozu ładunków w kierunku Obwodu Kaliningradzkiego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powierzyły Pomorskiemu Przedsiębiorstwu Mechaniczno-Torowemu Sp. z o.o. modernizację linii szerokotorowej na odcinku Braniewo – granica państwa. Roboty w ramach projektu pn. „Prace na szlaku Braniewo – Granica Państwa linii kolejowej nr 217 Wielkie Wierzno – Braniewo” przeprowadzone będą w latach 2022-2023.
Efektem inwestycji na ok. 5-km odcinku będzie dostosowanie szerokotorowej linii kolejowej do przejazdu cięższych pociągów towarowych. Wartość robót to 30 mln zł. Środki pochodzą z budżetu państwa.
W ramach projektu zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla budowy nowej towarowej stacji przygranicznej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo. Nowa stacja ma usprawnić obsługę długich towarowych składów. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb kontroli celnej i granicznej. Prace budowlane planowane są ze środków perspektywy unijnej na lata 2021-2027, po zapewnieniu finansowania.
Komentarze (22)
Dodaj swój komentarz