PKP przygotowuje się do elektryfikacji linii Ełk-Korsze. W marcu ruszą prace na odcinku Ełk-Giżycko. Nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co przełoży się na krótszy czas przejazdu. Wzrośnie przepustowość trasy, co oznacza, że będzie mogło jeździć więcej pociągów. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut, czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godz.
W marcu wykonawca przystąpi do budowy sieci trakcyjnej. Po przygotowaniu terenu, specjalny sprzęt będzie montował fundamenty pod słupy, na których rozwieszona będzie sieć. Na stacjach i przystankach rozpocznie się przygotowanie obiektów do przebudowy.
Na jednotorowej linii zakres prac wymaga wprowadzenia za pociągi komunikacji zastępczej. Podróżni skorzystają z niej od 13 marca na odcinku z Ełku do Giżycka. Na stacji w Giżycku będzie można przesiąść się na pociąg, aby kontynuować podróż m.in. w kierunku Korsz i Olsztyna.
Niektóre pociągi PKP Intercity będą kończyć lub zaczynać bieg w Giżycku (IC Mamry z Wrocławia Głównego oraz IC Niegocin z Gdyni Głównej). Pozostałe pociągi dalekobieżne, łączące Olsztyn z Białymstokiem (TLK Biebrza oraz IC Rybak), pojadą przebudowaną przez Polskie Linie Kolejowe trasą: Szczytno-Ruciane Nida-Pisz-Biała Piska. Czas przejazdu będzie zbliżony do czasu jazdy przez Korsze.
Roboty w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk-Korsze wraz z elektryfikacją” zostały zaplanowane do pierowszego kwartału 2024 roku. Wartość robót to 649 mln zł netto. Projekt jest dofinansowany z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł. Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027.
Inwestycja ma poprawić komfort obsługi pasażerów na pięciu stacjach i przystankach w: Woszczelach, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Giżycku. Nowe perony zostaną wyposażone w ławki, wiaty, informację pasażerską. Jasno oświetlone obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów ma być wygodniejsze.
Pierwszy etap zakłada modernizację 49 kilometrów torów z liczącej ok. 100 kilometrów trasy Ełk-Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż prędkością – z 80 km/h do 160 km/h.
W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z kolei budowa dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i przepusty ma wpłynąć na wzrost bezpieczeństwa wśród mieszkańców.
Bezpieczeństwo pieszych ma poprawić tunel pod torami na ul. Unii Europejskiej, które zastąpi dotychczasowe przejście łączące centrum Giżycka z miejską plażą.
Komentarze (15)
Dodaj swój komentarz