Olsztynianie mają już dość telenoweli pt. „Budowa dworca Olsztyn Główny”. Od lat nic nie zmienia się w tej sprawie.
W sierpniu PKP SA, czyli właściciel obiektu, wyłonił wykonawcę tej inwestycji, jednakże ten zrezygnował po dwóch tygodniach (Wyłoniony w bólach wykonawca zrezygnował z budowy dworca PKP!).
Teraz komisja przetargowa po raz kolejny przeanalizuje oferty. Po wyłonieniu wykonawcy oferenci będą mogli złożyć odwołania. Na koniec Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi kontrolę zamówienia.
– Po zakończeniu tych procedur będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcą, a w konsekwencji, po uzyskaniu pozwolenia na budowę, rozpoczęcie prac budowlanych związanych z inwestycją. Planujemy, że budowa dworca kolejowego Olsztyn Główny rozpocznie się jeszcze w tym roku, natomiast dokładny termin ich zakończenia będzie wynikał z momentu podpisania umowy z wykonawcą – przyznał Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA (PKP SA nie tracą czasu. Zapowiedziały, że budowa dworca rozpocznie się w tym roku).
Opóźnienia przy wyłonieniu wykonawcy zszokowały także posła Michała Wypija z Porozumienia. Parlamentarzysta złożył interpelację w tej sprawie do ministra infrastruktury.
Zwrócił uwagę, że dworzec był wybudowany w 1971 roku, a obecnie jest uznawany za jeden z najbrzydszych obiektów tego typu w Polsce.
Od wielu lat jego stan woła o kompleksową modernizację. Niedawno Polskie Koleje Państwowe SA rozstrzygnęły przetarg na budowę nowego dworca. Jak podały jednak branżowe media, do podpisania kontraktu nie doszło, ponieważ wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca nie przystąpił do podpisania umowy.
– możemy przeczytać w interpelacji.
Michał Wypij zadał kilka pytań ministrowi o to, jakie kroki podejmą PKP w przedmiocie budowy nowego dworca, jaką kwotę kolejarze planują przeznaczyć na prace, kiedy olsztynianie będą mogli zacząć korzystać z nowo wybudowanego obiektu (pytanie dotyczyło także peronów, infrastruktury torowej i tunelu), czy aktualna pozostaje dotychczasowa koncepcja budowy nowego dworca oraz jeszcze dwa inne, ciekawe pytania.
Wypij zapytał bowiem o relacje między współwłaścicielami obecnej bryły, co jest o tyle interesujące, ponieważ między PKP SA a Retail Providerem (właściciel części autobusowej) narastał konflikt o ostateczny wygląd tego obiektu. Pisaliśmy o tym w artykułach pt. PKP pokazało projekt budynku Dworca Głównego w Olsztynie [WIZUALIZACJE] oraz PKP SA: ''Nie chcemy, żeby dworzec był tylko dodatkiem do galerii''.
Wypij zauważył także, że inwestycja budowy dworca jest finansowana przez Unię Europejską z programu Polska Wschodnia. Warunkiem otrzymania pieniędzy jest to, aby budowa rozpoczęła się w 2021 roku, a zakończyła w 2023 roku.
W związku z tym pytam: Na jakim poziomie jest ryzyko utraty dofinansowania budowy nowego dworca Olsztyn Główny, jakie to są kwoty, w jaki sposób minister infrastruktury oraz PKP SA i PKP PLK SA zamierzają zminimalizować te ryzyka i nie dopuścić do utraty dofinansowania?
– dodał poseł Wypij.
Komentarze (14)
Dodaj swój komentarz