Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2024-02-22 08:32

Aleksandra Sawczuk

Powstanie dodatkowy łącznik z Zatorzem? Miasto rozważa dwa warianty inwestycyjne

Powstanie dodatkowy łącznik z Zatorzem? Miasto rozważa dwa warianty inwestycyjne
Władze Olsztyna analizują możliwość zbudowania tunelu prowadzącego z ul. Zientary-Malewskiej do ul. Lubelskiej
Fot. UM Olsztyn

W ratuszu trwają rozmowy na temat stworzenia nowego przejazdu na olsztyńskie Zatorze. Kwestia poruszana jest już od lat. Obecnie plan stał się bardziej realny, gdyż miasto otrzymało 90 mln zł dotacji rządowej. Przejście stanowi jedną z priorytetowych potrzeb dla mieszkańców, m.in. dlatego, że wiadukt łączący ul. Limanowskiego z Rondem Bema jest już w stanie wymagającym remontu. Rozważane są dwa warianty: budowa nowego tunelu bądź drogi z wykorzystaniem istniejącego wiaduktu. Władze skłaniają się ku pierwszej opcji, której celem ma być umożliwienie mieszkańcom dojazdu z ul. Zientary-Malewskiej do ul. Lubelskiej.

reklama

Rządowe dofinansowanie

Pod koniec 2023 r. nasze miasto otrzymało z Polskiego Ładu 90 mln zł na projekt dotyczący strefy przemysłowej. Jak poinformowała Marta Bartoszewicz z urzędu miasta, pieniądze mają zostać przeznaczone na lepsze skomunikowanie terenu, a póki co, trwają dyskusje czy władze zdecydują się na formę tunelu, czy wiaduktu.

Warianty projektu

Pierwsza opcja zakłada wybudowanie, liczącego 65 m długości i 11 m szerokości, tunelu pod linią kolejową nr 353, w ramach realizacji trasy łączącej ul. Lubelską z Zientary-Malewskiej. Byłaby to pierwsza tego typu konstrukcja w Olsztynie. Koszt powstania tunelu wynosiłby 24,5 mln zł, natomiast cała inwestycja szacowana jest na 45,6 mln zł. W przypadku skorzystania z przedstawionego pomysłu wykonawcy nie musieliby się zmagać z problemami dotyczącymi różnic wysokości terenu. W tym wariancie rozważa się także budowę wiaduktu, którego koszt wyniósłby około 22 mln zł (a cała inwestycja 46,8 mln zł).

Czy w Olsztynie powstanie tunel łączący ul. Lubelską z ul. Zientary-Malewskiej?

Alternatywne rozwiązanie stanowi stworzenie wiaduktu nad bocznicą kolejową bądź w poziomie (po uzyskaniu zgody właściciela bocznicy), z wykorzystaniem obecnego, będącego w fazie inwestycji, czyli skomunikowanie wschodniej części Olsztyna z ul. Tracką. Projektu nie można jednak uznać za rozwiązanie problemów komunikacyjnych, ponieważ inwestycja nie będzie przystosowana do dużego ruchu ciężarówek i należy ją raczej traktować jako połączenie lokalnych terenów w okolicy dworku na Tracku. Ograniczenie wynika, m.in. z lokalizacji konstrukcji. Koszt opisanego wariantu wyniósłby około 36 mln zł.

Która opcja będzie korzystniejsza?

Władze naszego miasta, po zasięgnięciu opinii mieszkańców, preferują wariant przeprowadzenia drogi w tunelu samochodowym.

- Takie głosy były na spotkaniu z mieszkańcami Zielonej Górki. Ludzie byli najbardziej zainteresowani właśnie taką inwestycją. Łącznik byłby czymś w rodzaju miniobwodnicy – tłumaczył prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Budowa tunelu ma w mniejszym stopniu wpływać na zakłócenia terenu oraz zapewnić mieszkańcom naszego miasta bezpośrednie połączenie z kluczowymi szlakami komunikacyjnymi.

Informacje dotyczące przetargu na realizację inwestycji, mają zostać ogłoszone najpóźniej do maja br.

Galeria

Komentarze (57)

Dodaj swój komentarz

  • Kolejarz c.d. 2024-04-25 21:04:19 88.156.*.*
    To, co kiedyś wydawało się za miastem, dzisiaj jest w mieście. I tak będzie z tunelem. Nie wiem dlaczego na innych portalach zapomina się o przejeździe przez tor bocznicy Michelin obok bazy ZE. Drugi przejazd przez bocznicę jest bliżej jeziora, tam gdzie kiedyś bocznica odgałęziała się do dzielnicy składowo-handlowej. Trzeci wiadukt to ten, który jest w fazie projektowania i ma być dla mieszkańców zamiast kładki, zaraz przed siedzibą Gazety Olsztyńskiej. Oprócz tego wiaduktu, należałoby wybudować jeszcze 2 wraz z długimi estakadami lub nasypami, by poprowadzić drogę wysoko ponad kolejową skrajnią budowli. Dotychczasowe artykuły w Internecie są mętne i nierzetelne. Najlepiej przyjechać i zobaczyć jak to wygląda w terenie. Jestem za tunelem z głównej drogi, poza bocznicą Michelin.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Kolejarz 2024-04-23 18:10:06 88.156.*.*
    Pomysł lepszy od przeprawy nad torami naprzeciwko Gazety Olsztyńskiej. Uniknie się dwukrotnego przejazdu w poziomie szyn i ostrego łuku obok Gazety (nie wiem jak wyprowadzić tam wjazd po kątem prostym). Czy wiadukt, czy tunel? To zależy, w którym miejscu. Konfiguracja terenu i profil linii kolejowej za bocznicą Michelin na długości kilkuset metrów sprzyja jednej i drugiej budowli. Wiadukcik koło Gazety pozostawiłbym dla ruchu lokalnego. Nie musi być taki szeroki i drogi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Zatorzak 2024-03-20 12:37:16 83.24.*.*
    Faktycznie duzo pomoze przelot z tracka na koniec lubelskiej.Ile trzeba nadrabiac drogi tracąc czas zeby sie dostac do miasta.Slabo to widze.Wywalona kasa a problem zostanie.Rozumiem z poprzecznej do leonharda,ale nie wąską Zielona górką do tracka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • osiedle generałów 2024-02-27 21:33:05 45.134.*.*
    A co z połączeniem Osiedla generałów z ul. Warszawską ??????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Pies 2024-02-26 07:48:57 83.28.*.*
    Czuję kiełbasę. Wyborcza!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Stas 2024-02-25 17:33:52 2a02:a312:c943:*
    Dziwię się że tak późno ale cieszę się że w ogóle
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Jet 2024-02-25 14:47:07 83.6.*.*
    Połączenie ul poprzecznej z Lubelską byłoby idealnym rozwiązaniem jest to koncepcja która jak słyszałem kiedyś była brana pod uwagę. Zatorze jako najgęściej zaludnione także potrzebuje oddechu komunikacyjne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • gakahai 2024-02-25 10:26:24 195.201.*.*
    Powinni połączyć Poprzeczną z Lubelską/Towarową i wtedy zająć się przebudową mostu na Limanowskiego, poszerzając go do przekroju 3x3 (po 2 na wprost i po 1 do skrętu).
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Kret 2024-02-25 09:49:13 46.186.*.*
    Kopać tunel w bagnie? Szkoda pracy i pieniędzy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • eqweqw 2024-02-24 21:00:41 79.191.*.*
    Zajmijcie się ulica Limanowskiego tymi dziurami co idzie koło od lat urwac !!!!!!!!!!!! Ulicą Dobrowszczakow gdzie mozna wjechac w inny samochod pilnujac dziur !!!!!!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Migotka 2024-02-24 16:31:34 83.18.*.*
    Taaak. Kochamy tunele. Nawet to przejście przy partyzantów to dobry przykład - byle deszczyk i zalane wszystko. Powodzenia w korzystaniu. Jakbyśmy mieli północną obwodniecę, to problemów byłoby o połowę mniej, ale mieszkańcy dywit kieźlin przypominają sobie o obwodnicy tylko wtedy jak do roboty dojechać nie mogą. A tak to protesty.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Warmiak 2024-02-24 11:07:25 185.122.*.*
    Miasto Olsztyn lubi zajmować się wielkimi inwestycjami, ekskluzywnymi, za wiele mln zł, a zapomina o takich zwykłych poprawkach tego co już jest, o konserwacjach. Czekają na realizację bieżące poprawki ulic, na które nie ma kasy. Trzeba by frezować główne ulice tranzytowe i wylać nowy mikro-dywanik asfaltowy. To jest rozwiązanie może na 10-15 lat, ale warto. Lepiej by było zrobić remont gruntowny, ale na to nie będzie środków i to by znowu zablokowało pół miasta. Trzeba by to robić mniej uciążliwie dla kierowców. Trzeba by frezować al. Warszawską - całą, al. Wojska Polskiego i al. Sybiraków. Podobnie wylotówka z Olsztyna przez las w kierunku Dywit. Tam powstają duże nowe osiedla ludzi, którzy raczej pracują w Olsztynie i codziennie przejeżdżają tą drogą. Skoro więcej ludzi tam mieszka i płaci podatki lokalne, to chyba powiązane gminy - Olsztyn i Dywity mają już większe przychody. Ruch się zwiększa. Trzeba poprawić bezpieczeństwo i przepustowość tych dróg. Można to zrobić nieco taniej. Teraz jest koniec zimy. Trzeba by ściąć wszystkie drzewa przy drodze i. Czas jest do końca marca. Później będzie ochrona przyrodnicza ptaków itp. Drogę do Dywit trzeba by tylko poszerzyć do 9 m i wylać nową płaską warstwę asfaltu, a na większe poszerzenie można poczekać jeszcze 10 lat. (tam powinna być 2-pasmówka). A poza tym, miasto powinno co roku zabezpieczyć środki na remont nawierzchni 5% ulic i przez to co 20 lat każda ulica powinna być odnowiona, w pierwszej kolejności ulice tranzytowe, oraz główne z osiedli do centrum. Realizować projekty mniej ekskluzywne ale tańsze, w wielu miejscach i w krótszym czasie, może podzielić je na etapy i w danym roku wykonać tylko 1 etap.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • Tomasz 2024-02-23 13:42:34 145.237.*.*
    Wybory blisko - obiecają wszystko, nic nie zrealizują.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • Olsztyn Kobietą 2024-02-23 09:50:44 2a00:f41:867:*
    Tylko nie TUNEL !!!! Nie jesteśmy szczurami !!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 17
  • ???? 2024-02-23 09:24:12 2a00:f41:18d9:*
    A kiedy połączą W.Polskiego, Kolejową i MZMalewskiej??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • tomcio_paluch 2024-02-22 23:11:01 79.191.*.*
    To lepsze od promowanej przez Prezydenta tzw. płn. obwodnicy, bo jest w miejskiej strukturze. Łatwiejszy w realizacji i mniej kłopotliwy w użytkowaniu (odwodnienie) byłby jednak wiadukt. Będące w realizacji rondo Poprzeczna/Zientary-Malewskiej jest na poziomie 137 m npm, a tory siedem m niżej. Korzystne byłoby też zejście z wiaduktu na poziom Lubelskiej w stronę wschodnią, do Budowlanej, Bublewicza i obwodnicy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • stasia 2024-02-22 21:29:47 83.28.*.*
    fajny pomysł oby doszedł szybko do realizacji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 1
  • Maan 2024-02-22 21:02:06 95.160.*.*
    "90 milionów z Polskiego Ładu dla Olsztyna ". 500/800 zł jak się okazuje też było od Tuska. Boże!!! Ja nie zauważyłem, że ten człowiek rządził Polską już od kilku lat?!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 17
  • tyl 2024-02-22 18:31:24 31.0.*.*
    Baju, baju dobiega właśnie końca przebudowa całego układu torowego na Dworcu Olsztyn Główny i trzeba było dogadać się z Torpolem i zrobić przeprawę pod nowymi torami a teraz głoszenie takich haseł to nic innego jak zwykła kiełbasa wyborcza kandydata z platformy który na dodatek nie pytał mieszkańców Pieczewa, Nagórek i Jarot o zgodę na odcięcie ich od bezpośredniego połączenia z plażą miejską w to miejsce proponując im dojazd na Track.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 14
  • Tomasz 2024-02-22 18:26:56 31.60.*.*
    Tunel czy wiadukt to dobre minwestycje... tylko co dalej? Z mapy wynika że jedno i drugie prowadzi w szczere pole, dalej w stronę lubelskiej jest kolejny rów melioracyjny odprowadzający wodę z jeziora trackiego, tam trzeba zbudować kolejną przeprawę. A proszę władz Olsztyna, nie było by prościej pościć nitkę pomiędzy chłodnią a skrzyżowaniem Zientary Majewskiej z Poprzeczną?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2

www.autoczescionline24.pl