Działka, na której usytuowany jest budynek dawnej zajezdni trolejbusowej, zlokalizowana jest w centrum Olsztyna, w sąsiedztwie Starego Miasta, na terenie dawnej dzielnicy przemysłowej. Od strony wschodniej pośrednio graniczy z odnowionym Tartakiem Raphaelsohnów, w którym działa Muzeum Nowoczesności. Od strony południowej granicę wyznacza teren, który zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ma stanowić plac przestrzeni publicznej. Granice północną i zachodnią stanowią działki związane z obsługą komunikacyjną dzielnicy (droga dojazdowa, parking).
Sam budynek dawnej zajezdni powstał na przełomie lat 30/40 XX wieku. Pierwotnie, była to jednoprzestrzenna, cztero-traktowa hala o wymiarach około 18x22 m, kryta dachem dwuspadowym. Od strony północnej przylegała do niej, niższa od hali głównej, przybudówka, kryta dachem jednospadowym. W następnych latach, aż do końca XX w, obiekt był rozbudowywany i przebudowywany, m.in. przedłużono korpus główny w kierunku zachodnim, a od strony północnej dostawiono szereg dobudówek o zróżnicowanych wielkościach i wysokościach. W takiej formie budynek przetrwał do dnia dzisiejszego .
Pierwotnie w budynku mieściła się zajezdnia trolejbusowa, która funkcjonowała w nim do 1971 roku, czyli do czasu likwidacji miejskiej komunikacji trolejbusowej. Po tym czasie pełnił on funkcje magazynowe i warsztatowe.
Po tym jak miasto pozyskało 1,8 mln złotych dotacji na remont zajezdni – ogłoszono przetarg i wybrano wykonawcę prac. Projekt zakładał, że budynek zajezdni odzyska swój pierwotny kształt. Wymieniono stolarkę drzwiową i okienną, wentylację oraz wszystkie sieci i przyłącza. Do wykonania była także izolacja przeciwwilgociowa. Zajezdnia odzyskała także ceglaną elewację.
Dziś prace są już na ukończeniu i nowa-stara zajezdnia nabiera ostatecznego kształtu. Miejsce to póki co podlegać będzie Miejskiemu Ośrodkowi Kultury. W planach jest jednak powołanie Muzeum Olsztyna, któremu zajezdnia ma służyć.
Łączny koszt remontu zajezdni to 2,64 mln zł.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz