Jarosław Babalski i Radosław Nojman zaproponowali dodatkowy punkt na obradach rady miasta. Chodzi o informację nt. kontraktu tramwajowego. Chcieli się dowiedzieć o problemach z tureckimi tramwajami, o których piszą różne lokalne olsztyńskie media.
Jerzy Roman, prezes MPK, powiedział, że problemy z ich homologacją nie są tak duże, jak to opisują media.
– Komisja odbiorowa poprosiła o wyjaśnienia w niektórych sprawach. Czekamy na opinię. Większość kwestii jest pozytywnie odebranych, jednak niektóre elementy dokumentacji nie są przetłumaczone na język polski. Jest to niezgodne z umową – stwierdził Jerzy Roman.
Jarosław Babalski dopytywał o problem z wózkami obrotowymi i wady konstrukcyjne.
– Pan mówi, że to szczegóły. Była mowa o hałasie, o nie zgodnej ze specyfikacją liczbie siedzisk, o energochłonności, która jest większa niż zakładano. Kiedy zakończy się odbiór techniczny? – zapytał radny Babalski.
Jerzy Roman opowiedział o tym, że według SIWZ (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia) przewidywano, że wózek obrotowy był dodatkowo punktowany w przetargu.
– Jeżeli okaże się, że ten wózek nie jest obrotowy to w umowie istnieje wzór, aby zmniejszyć cenę z tego tramwaju. Komisja odbiorowa zażądała kolejnych wyjaśnień – przyznał Jerzy Roman.
I dodał w kwestii energochłonności, że próby jeszcze nie były przeprowadzane: – Nie wiem, skąd jest informacja o tym, bo próby energochłonności tego tramwaju jeszcze się nie zaczęły. SIWZ-y określają warunki, w których testy mogą się odbyć. Prawdopodobnie nastąpi to w kwietniu, gdy będzie cieplej – dodał prezes MPK.
Radna Elżbieta Wirska zapytała, co będzie z linią nr 3 jeżdżącą z Kortowa na dworzec PKP (obecnie po tej trasie jeżdżą autobusy).
Radny Babalski dopytywał również o to, kiedy pozostałe tramwaje dojadą do Olsztyna.
– Linia nr 3 będzie zawieszona do momentu, gdy nie wrócą studenci i pracownicy masowo na uczelnię. Dzisiaj ruch jest niewielki, w związku z tym byłoby rozrzutnością realizowanie pociągokilometrów na tej linii – stwierdził Jerzy Roman.
I dodał: – Od roku panuje pandemia i z tego tytułu na całym świecie istnieje prawna możliwość wydłużania pewnych umów. Pandemia spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw. Były problemy z realizacją tychże taborów. Miasto wyraziło zgodę na podpisanie aneksu. Tramwaje mają być zrealizowane do końca sierpnia – pozostałe 8 sztuk. Stronie tureckiej powinno się bardziej spieszyć.
Tramwaje Durmazlara mają po przejściu badań technicznych jeździć na obecnych liniach tramwajowych, a docelowo, gdy powstanie kolejne torowisko, kursować po nowej trasie.
Komentarze (15)
Dodaj swój komentarz