Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2020-11-13 11:38

Cezary Kapłon

Prezydent Piotr Grzymowicz odpowiedział wójtowi Dywit: ''Weźcie na siebie koszty przedłużenia tras autobusów''

Prezydent Piotr Grzymowicz odpowiedział wójtowi Dywit: ''Weźcie na siebie koszty przedłużenia tras autobusów''
O przedłużenie linii 108 i 112 do dworca apelował wójt Dywit Daniel Zadworny. Prezydent Piotr Grzymowicz odpowiedział, że będzie to możliwe, jeżeli gmina Dywity weźmie na siebie finansowanie tych linii
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Wójt Dywit Daniel Zadworny napisał pismo do prezydenta Olsztyna, w którym apeluje o przedłużenie tras linii nr 108 i 112 z ul. Reymonta do dworca głównego. Prezydent Piotr Grzymowicz zapowiedział, że zrobi tak, gdy gmina Dywity weźmie na siebie cały koszt utrzymani linii. „Nie możemy faworyzować Dywit względem innych gmin”.

reklama

W artykule „Wójt Dywit chce przedłużenia tras autobusów do olsztyńskiego dworca głównego” napisaliśmy, że Daniel Zadworny przesłał pismo do prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza, w którym apeluje o przedłużenie linii nr 108 i 112 z Dywit do dworca. Obecnie pojazdy tych linii dojeżdżają do przystanku przy ul. Reymonta.

Jak się dowiedzieliśmy, prezydent Piotr Grzymowicz odpowiedział na pismo wójta Daniela Zadwornego. Odpowiedź została przesłana 11 listopada.

Co z niej wynika?

Na wstępie zaznaczę, że gmina Dywity była pierwszą, która zdecydowała podpisać z Olsztynem porozumienie o funkcjonowaniu linii komunikacyjnych na swoim terenie. Począwszy od 2018 roku podobne porozumienia międzygminne zawarliśmy z gminami Stawiguda i Olsztynek (linia 129) oraz Barczewo (linie 114 i 124). Zgodnie z tymi dokumentami cały koszt kursowania linii pokrywany jest przez ww. gminy ościenne. A zatem nie możemy faworyzować Dywit względem innych gmin, które same finansują linie dowożące ich mieszkańców – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.

Samorząd stolicy Warmii musiał ujednolicić zasady finansowania linii komunikacyjnych kursujących na terenie gmin ościennych. 1 stycznia br. przyjęte zostały nowe założenia.

To oznacza, że koszt funkcjonowania linii 108 i 112 (podobnie jak w przypadku pozostałych gmin) leżeć miał w całości po stronie gminy Dywity. Dotychczas bowiem ww. linie finansowane były przez gminę Dywity wyłącznie na jej terenie – koszt kilometrów realizowanych na terenie gminy Olsztyn pokrywany był przez gminę Olsztyn. Gdy zaproponowaliśmy gminie Dywity by pokrywała całość kosztów realizowanych kilometrów na linii 108 i 112 do przystanku Dworzec Główny, uzyskaliśmy odpowiedź odmowną – dodała Marta Bartoszewicz.

Dlatego też samorządy wypracowały rozwiązanie kompromisowe, czyli skrócenie trasy przejazdu dwóch ww. linii do przystanku przy ul. Reymonta.

Rzeczniczka wyjaśniła, że Olsztyn nie zarabia na tych liniach. Co prawda wpływy z biletów zakupionych przez mieszkańców gminy Dywity zasilają budżet miasta, ale jednocześnie zmniejszają kwotę, jaką Dywity dopłacają do całościowego kosztu funkcjonowania linii 108 i 112. Gmina płaci różnicę pomiędzy wozokilometrem a wpływami z biletów.

Co więcej - gminy ościenne pokrywają tylko koszty tzw. wozokilometrów. A pozostałe koszty obciążają gminę Olsztyn (to m.in. wspólna taryfa biletowa, czy koszty organizacyjne) – przyznała Marta Bartoszewicz.

Dodała, że w nawiązaniu do pisma wójta Daniela Zadwornego, na olsztyńskich odcinkach tras ww. linii, miasto jest w stanie zapewnić pasażerom szerszy dostęp do transportu zbiorowego.

Przy wykorzystaniu linii „miejskich": linie 108 i 112 na odcinku ul. Jagiellońskiej mogą zostać zastąpione przez linie: 109, 126 i 136, natomiast linię 110 na odcinku al. Wojska Polskiego może zastąpić linia 117 – stwierdziła rzeczniczka prasowa ratusza.

Teraz decyzja o tym dokąd będą dojeżdżały linie 108 i 112 leży po stronie gminy Dywity.

Komentarze (28)

Dodaj swój komentarz

  • dawnyolsztyniak 2020-11-16 22:16:51 37.47.*.*
    No trochę osób tam jednak pracuje, kilka sporych zakładów pracy tam jest, meble, hurtownia, zbiorniki, itp., część zatrudnia kilkadziesiąt i więcej osób. Sporo osób z Olsztyna tam dojeżdża, a część jeszcze dalej. Właśnie dlatego tworzy się ZITy, tylko Olsztyn zapomniał co to jest. Gdyby pamiętał, miałby kasę z premi za współpracę z gminami sąsiednimi. Niestety z Olsztynem (grzymkiem) nikt nie chce już współpracować, nawet tramwaje, hihi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Jano 2020-11-15 13:38:31 37.248.*.*
    Na emeryturze.A wójt skąpi pieniędzy na wypłatę dla nowego
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • K-39. 2020-11-15 00:53:45 88.156.*.*
    Tragedia jak chlopstwo dostaje koryto. To zaraz je zeżre.dlatego P.E. nazucił Polsce betonowe koryta. Ponieważ chlopstwu zawsze mało. I ten zapach obornika nie pomoże mydło i perfumy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • lem 2020-11-13 22:04:26 31.60.*.*
    ??????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Młoda 2020-11-13 20:50:46 5.173.*.*
    Chciwość nigdy nie nazywa się swoim imieniem; nosi tak pochlebne miana, jak "oszczędność", "zabezpieczenie", "duży biznes", "przedsiębiorczość". (Jako że każdy grzech ukrywa się pod podobną mistyfikacją semantyczną, należy ich szukać pod ich nowoczesnymi nazwami...).
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • [email protected] 2020-11-13 20:32:57 159.205.*.*
    Kogo nie boli temu powoli .Może ktoś pamięta jak autobusy z kierunku Dywity kończyły bieg na placu Pułaskiego to było przynajmniej blisko centrum. A teraz jest problem dojechać dworca. Szok..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Rodowity Olsztynianin 2020-11-13 18:48:40 5.173.*.*
    Nolom padły ulepy? Od razu zrobiło się bezpieczniej
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Ja 2020-11-13 17:07:08 37.248.*.*
    Taa a gdzie geodeta się podział w Gminie Dywity?! Na mojej posiadłości zostały zmierzone grunty , oczywiście zaszła pomyłka i złe obliczenia. Po moich prośbach( minęło parę lat) i oczywiście nie płacę podatków bo obliczeń nie mam po usłyszeniu od Gminy że już geodety nie mamy. Hmm i muszę zrobić to na własny koszt 😏 tzn. zapłacić za pomyłkę gminnego geodety? Zostałam przez Wójta odesłana do starostwa Powiatowego w Olsztynie z tamtą do Gminy Dywity. Nie stać mnie na geodetę i pomiary prywatnie, sprawa do dzisiaj nierozwiązana a ja 3 lata nie płacę podatków bo kto wyliczy? Pozdrawiam
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Der 2020-11-13 17:06:18 31.0.*.*
    Tak się składa że w Olsztynie rządzi ten człowiek razem z platformą sami wybraliście wiec macie kogo macie a tak na marginesie ile głosów w ostatnich wyborach na terenie Waszej gminy zdobyła platforma, i już odpowiadam ze z pisem teź mi nie po drodze
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 12
  • Ja 2020-11-13 17:00:03 5.174.*.*
    Tak z innej strony. Czy mieszkancy jakiegos miasta powinni finansowac transport publiczny innej gminie? Miasto jak i Panstwo czy Gmina nie maja swoich pieniedzy. One dysponuja pieniedzmi ktore wplywaja z podatkow swoich mieszkancow.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • Takija 2020-11-13 16:56:05 5.174.*.*
    Jesli jest tak jak pisze wójt Dywit, to nie widze osobiscie potrzeby przedluzania obu linii do Dworca. Wojt tlumaczy ze z tego rozwiazania beda korzystac tylko mieszkancy Olsztyna. A mieszkancy Olsztyna maja alternatywne linie dojazdowe do dworca.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 2
  • WTF 2020-11-13 16:47:51 77.253.*.*
    Co w tym urzędzie miasta się dzieje? Co za chore pomysły, najpierw z parkowaniem teraz z autobusami. Olsztyn i ościenne gminy stanowią przecież aglomerację.Dotychczasowy sposób rozliczania był racjonalny i sprawiedliwy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 13
  • miszcz 2020-11-13 16:29:35 94.254.*.*
    Cały grzybowicz nic nie potrafi zrobic sam od siebie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 12
  • dywiciak 2020-11-13 15:53:49 81.190.*.*
    Na profilu Gminy Dywity na FB jest komentarz wójta Dywit do odpowiedzi Grzymka: - Skoro Olsztyn nie płaci za wozokilometry na terenie Gminy Dywity, to dlaczego Gmina Dywity ma płacić za wozokilometry na terenie Olsztyna? - pyta wójt Daniel Zadworny. - Na obszarze Miasta linie 108, 112 przewożą już głównie Mieszkańców Olsztyna i tylko Miasto pobiera z tego tytułu dochody w postaci biletów z tej części przebiegu trasy. Zaproponowane przez Miasto rozwiązanie sprowadza się do zdania: "Wy ponosicie koszty, a My pobieramy dochody". To przecież absurd! Nikt odpowiedzialny, czy za finanse domowe, czy samorządowe nie przystałby na takie rozwiązanie! Wójt chce też sprostować stwierdzenie użyte w odpowiedzi z olsztyńskiego ratusza, że "Olsztyn nie może faworyzować Dywit względem innych gmin, które same finansują linie dowożące ich mieszkańców". System płatności uwzględniający graniczne przystanki został wypracowany w 2011 r. System ten obowiązuje z gminą Dywity oraz Gmina Purda. Gmina Stawiguda, Olsztynek i Barczewo dołączyły do systemu odpowiednio w 2018 i 2019 godząc się na niekorzystny system rozliczeń, czyli pokrywania kosztów całości trasy, zarówno na swoim terenie, jak i na terenie miasta. Olsztyn wykorzystuje sytuację i chce koszty funkcjonowania komunikacji na terenie Olsztyna (stanowiącej znaczące uzupełnienie systemu linii miejskich i dowożącej dodatkowych klientów z gmin ościennych) przerzucić na dwie kolejne gminy ościenne, czyli Dywity i Purdę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 10
  • gość 2020-11-13 13:07:57 31.60.*.*
    A niby wiadomo ile jest przychodów z biletów, przecież one nie są specjalne na gminę. Grzymcio najpierw twierdzi, że zbawi cały olsztyn komunikacją zbiorową, a później każe każdemu za nią płacić XD a niech ma zapchane parkingi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 6
  • Ppp 2020-11-13 12:58:20 31.0.*.*
    Dla samorządowca interes społeczny powinien być czasami ważniejszy niż bilans zysków i strat. To nie korporacja.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 5
  • obserwator 2020-11-13 12:37:22 51.15.*.*
    Ciekawe czy pan Grzymowicz weźmie na siebie koszty z tytułu strat z powodu opóźnień komunikacyjnych/korków, gdy będzie rozbudowywana infrastruktura tramwajowa.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 14

www.autoczescionline24.pl