Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2020-09-01 14:43

Monika Smolik

Program 100 obwodnic. Na Warmii i Mazurach ruszyły już wszystkie zaplanowane budowy

Program 100 obwodnic. Na Warmii i Mazurach ruszyły już wszystkie zaplanowane budowy
Na Warmii i Mazurach ruszyły prace nad wszystkimi obwodnicami, które mają powstać w ramach programu 100 obwodnic
Fot. GDDKiA Olsztyn

Program 100 obwodnic przewiduje powstanie na Warmii i Mazurach obwodnic Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Wszystkie inicjatywy są już realizowane, choć poziom zaawansowania prac każdej z nich jest różny.

reklama

Program 100 obwodnic przewiduje powstanie obwodnic Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. W ten sposób ma się poprawić bezpieczeństwo na drogach, jakość powietrza ma być lepsza, a ruch w zatłoczonych miastach zostanie zmniejszony.

Na najbardziej zaawansowanym etapie prac jest budowa obwodnicy Smolajn, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 51. Przetarg na budowę tego zadania został ogłoszony 31 lipca 2020 roku, a termin składania ofert został wyznaczony na 16 września. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie umowę z wykonawcą ma zamiar podpisać jeszcze w tym roku. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2021-2023.

W kluczową fazę wszedł także proces wykonywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla obwodnicy miejscowości Gąski. Obecnie GDDKiA oczekuje na decyzję środowiskową, a po jej uzyskaniu będzie. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD. Budowa ma potrwać do 2025 roku.

Z kolei prace przygotowawcze nad obwodnicą Olsztyna i Dywit mają trwać od 2021 do 2025 roku, a sama realizacja zadania ma rozpocząć się w 2026 roku, a zakończyć się w 2030 roku. Przypomnijmy, że GDDKiA ponownie ogłosiła przetarg na wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. Poprzedni został unieważniony z powodu braku chętnych, o czym pisaliśmy w artykule: Ruszył kolejny przetarg na północną obwodnicę Olsztyna.

- Na etapie studium korytarzowego zostaną przeprowadzone analizy mające wskazać, czy przyszła obwodnica będzie biegła w korytarzu po stronie północno-zachodniej czy północno-wschodniej miasta. Po wskazaniu korytarza drogi zostanie przeprowadzona analiza co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie. Do współpracy w procesie realizacji inwestycji zaprosiliśmy samorządy gmin, przez tereny których będzie przebiegać przyszła obwodnica – wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Przetarg na wykonanie dokumentacji ogłoszono także dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58. W ramach zadania zostaną wybudowane: węzeł drogowy Korpele, skrzyżowania z drogami lokalnymi, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz obiekty i urządzenia z zakresu ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.

Ostatnim zadaniem w ramach programu jest budowa obwodnicy Pisza. 27 sierpnia br. ruszyła procedura przetargowa na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Droga ma mieć około 3,6 km długości o przekroju poprzecznym 1x2. Trasa ma przebiegać w większości nowym śladem od północno-zachodniej poprzez południową do wschodniej części miasta jako droga klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego). Nośność drogi wynosić będzie 11,5 tony na oś.

Wybudowane zostaną również drogi dojazdowe obsługujące teren przyległy do obwodnicy, system odwodnienia drogi, obiekty inżynierskie, skrzyżowania. Przebudowane zostaną drogi publiczne oraz infrastruktura techniczna kolidujące z inwestycją. Powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Proces przygotowawczy obejmujący opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozszerzonego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) przewidziany jest na lata 2020-2024, natomiast realizacja w systemie „Projektuj i buduj” planowana jest na lata 2025-2028.

Galeria

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • Gutkowski 2020-09-02 07:18:56 37.248.*.*
    A o nowobaltyckiej cisza. Obwodnica północna jak doborze pójdzie za 10 lat. Olsztyn przyspiesza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Z Zatorza 2020-09-01 17:11:30 5.174.*.*
    Najważniejsze z perspektywy ilości samochodów na pierwszym miejscu obwodnica Olsztyna a na drugim Szczytna. Dwie kluczowe inwestycje dla dalszego rozwoju całego województwa.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Granat 2020-09-01 16:16:16 31.60.*.*
    Świński ryju , co Ty na to???
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3

www.autoczescionline24.pl