Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2023-09-05 18:30
Ostatnia aktualizacja 2023-09-07 14:06

Mateusz Sikorski

Przekop Mierzei Wiślanej niewypałem? Od otwarcia przejścia granicznego nikt z niego nie skorzystał

Przekop Mierzei Wiślanej niewypałem? Od otwarcia przejścia granicznego nikt z niego nie skorzystał
Otwarty w połowie września 2022 kanał miał zwiększyć znaczenie morskie Elbląga i odciążyć Trójmiasto. Od tamtej pory przepłynęło przez niego o wiele mniej jednostek, niż zakładano
Fot. Jarosław Krawczyk / Olsztyn.com.pl

Na początku maja przy obecności wielu regionalnych i rządowych urzędników na przekopie Mierzei Wiślanej otwarte zostało przejście graniczne "Nowy Świat". W zamyśle miało ono "w pełni otworzyć drogę dla żeglugi międzynarodowej między Zalewem Wiślanym, a Morzem Bałtyckim". Rzeczywistość wygląda jednak inaczej i nie zadowoli zwolenników inwestycji - od otwarcia przejścia nie odprawiono przez nie ani jednej jednostki.

reklama

Znajdujący się na Mierzei Wiślanej port Nowy Świat miał zwiększyć znaczenie drugiego największego miasta warmińsko-mazurskiego, Elbląga. Według zamysłu, do tamtejszego portu wpływać miałyby jednostki o maksymalnym zanurzeniu do 4,5 m. W rzeczywistości mogą do niego wpłynąć statki o zanurzeniu do 2,2 m. 

Powodem tego jest spór, jaki do pewnego czasu toczył się między władzami Elbląga a rządem. Według Warszawy pogłębienie ostatnich 900 m drogi wodnej, przy samym porcie, leży w gestii samorządu. Wraz z rozpoczęciem kampanii narracja zmieniła się - wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował, że rząd przeznaczy środki na pogłębienie. Według prezydenta Elbląga, Witolda Wróblewskiego, taką zapowiedź należy traktować w ramach "przedwyborczego cudu". Tygodnie później sprawa portu wróciła do status quo. 

Sprawa nadal jest nierozstrzygnięta. Wiceminister wycofał się ze swoich słów - pisze rzecznik UM w Elblągu, Joanna Urbaniak. 

Zaradzenie jednemu problemowi nie pomoże jednak otwartemu w maju całodobowemu morskiemu przejściu granicznemu. Według planujących inwestycję, miałyby przez nie przepływać zagraniczne statki, które zamiast Trójmiasta wybrałyby Elbląg. Tutaj również zamiary władz mijają się z prawdziwą sytuacją. 

W ciągu pierwszych trzech miesięcy z nowo otwartego przejścia granicznego w porcie Nowy Świat nie skorzystała ani jedna zagraniczna załoga. Pojawiło się paru chętnych - rosyjskich żeglarzy, którzy z powodu ma obowiązujące ograniczenia wjazdu tych jednostek do Polski zostali odprawieni.

Od otwarcia kanału w połowie września 2022 roku skorzystało z niego niewiele ponad tysiąc jednostek. Daje to wynik około 3-4 statków dziennie. Większość z nich to jednostki rekreacyjne. Wśród wpływających do Zalewu Wiślanego statków nie brakowało jednak jednostek zagranicznych - z kanału do czerwca 2023 roku skorzystały cztery jednostki szwedzkie, cztery norweskie, trzy francuskie i sześć niemieckich. Wszystkie te kraje znajdują się w strefie Schengen, co sprawia, że nie wymagają one kontroli granicznej. 

Komentarze (146)

Dodaj swój komentarz

  • taki 2023-09-05 20:15:08 195.136.*.*
    Prawie jak za Gierka ...starsi pamiętają ,pełne półki w sklepach itp...zadłużanie się a potem wielkie pierdut..i tylko ocet na półkach
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 8
  • NAPĘDZANY NIENAWIŚCIĄ 2023-09-05 20:09:03 79.191.*.*
    jak nikt nie skorzystał =D kikla osób na pewno się ostro wzbogaciło
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 7
  • Wowa 2023-09-05 19:59:22 2a09:bac2:4f98:*
    W wolnej Polsce rozliczymy odpowiedzialnych za te farsę. Cela+ czeka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 11
  • Kecaw 2023-09-05 19:48:47 2a00:f41:8c8:*
    Suwerenność kosztuje . Opór Elbląga w ramach zwalczania prawicowego rzadu jest realnym powodem braku ruchu. .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 18
  • Lubię pis 2023-09-05 19:21:26 79.191.*.*
    Po co ten krzyk, wybudowano kanał za pieniądze ze sprzedaży znalezionego wczasie budowy bursztynu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 19

www.autoczescionline24.pl