Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2023-03-25 13:19

Krzysztof Brągiel

Przekop nie służy dużym statkom. Trwa pogłębianie toru wodnego do Elbląga

Przekop nie służy dużym statkom. Trwa pogłębianie toru wodnego do Elbląga
Kanał przez Mierzję Wiślaną pół roku po otwarciu nadal nie służy większym statkom
Fot. Jarosław Krawczyk / Olsztyn.com.pl

Wkrótce minie pół roku od oficjalnego otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Czy sztandarowa inwestycja Zjednoczonej Prawicy okazała się strzałem w dziesiątkę? Według informacji, do których dotarł Business Insider, na razie kanałowi bliżej jest do... niewypału.

reklama

- Nie chodzi o to, czy tu będą mogły przepływać największe statki. Chodziło o to, by ta droga symbolicznie była otwarta, by nie trzeba było pytać o zgodę kraju, który nie jest nam przyjazny – mówił 17 września 2022 roku Andrzej Duda, uświetniając swoją obecnością otwarcie przekopu.

Pół roku po otwarciu kanału słowa prezydenta nadal są aktualne. Według portalu businessinsider.com.pl większe statki praktycznie nie korzystają z kanału. Jak przekazał Urząd Morski w Gdyni, od 18 września 2022 r. do 3 marca 2023 r. przepłynęło tamtędy 545 jednostek. Nie jest to mała liczba. Sęk w tym, że jeśli chodzi o większe jednostki, były to „statki techniczne, wykonujące prace w ramach pozostałych części inwestycji".

Przyczyną takiego stanu rzeczy ma być Zalew Wiślany, którego średnia głębokość w dniu otwarcia przekopu wynosiła ok. 2,7 metra. Wystarczająco, aby obsłużyć małe statki i jachty. Za mało, żeby przyjąć transportowce. Prace przy pogłębianiu liczącego ok. 8 km toru wodnego prowadzącego do Elbląga trwają. Ich finał planowany jest na połowę bieżącego roku.

Ukończenie robót nie musi sprawić, że po Zalewie Wiślanym zaczną kursować większe statki. Wszystko przez nierozwiązaną kwestię portu w Elblągu. Chodzi o ostatnie 900 m toru wodnego prowadzącego do miasta. Ratusz uważa, że to wody morskie, więc odpowiada za nie rząd.

Elbląg nie posiada kompetencji polegających na budowie torów wodnych – tak wynika z opinii ekspertów Politechniki Warszawskiej. To zadanie rządu, a nie samorządu. Podobne inwestycje powstają w Szczecinie czy Gdańsku. Chcemy, by rząd dokończył tor wodny w Elblągu – powiedział prezydent miasta, Witold Wróblewski, podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządowego w Mikołajkach.

Między stronami mają toczyć się negocjacje. Wedle nieoficjalnych informacji rząd w zamian za dokończenie inwestycji, chciałby stać się większościowym udziałowcem portu.

Brak porozumienia między samorządem a centralą nie wyczerpuje problemów, z jakimi boryka się elbląski port. Dotychczas barki wpływały do miasta głównie z obwodu kaliningradzkiego, a więc z Federacji Rosyjskiej. Inwazja reżimu Władimira Putina na Ukrainę pociągnęła za sobą sankcje, które ograniczają wymianę handlową.

Przypomnijmy, że przekop mierzei pierwotnie wyceniano na 800 mln zł. Ostatecznie gigainwestycja kosztowała ok. 2 mld zł. Pomysłodawcy argumentowali, że dzięki kanałowi będzie można omijać przepływ cieśniną Piławską kontrolowaną przez Rosję. Prace trwały ponad trzy lata. Przekop łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym oficjalnie oddano do użytku 17 września 2022 roku (w 83. rocznicę agresji ZSRR na Polskę).

Komentarze (51)

Dodaj swój komentarz

  • raad 2023-03-25 15:18:31 176.221.*.*
    o czym jest ten tekst? dlaczego tytuł jest z rodzaju "dla idiotów"? było od początku mówione, że przekop jest częścią inwestycji i że zostanie pogłębiony tor na Elbląg.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • doc 2023-03-25 15:09:32 83.24.*.*
    Na Onecie piszą z perspektywy Berlina .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 12
  • Jasiek 2023-03-25 15:04:03 83.24.*.*
    Ile to procent zdrożało ? Krytykanci tramwajów i hali szybko powinni to obliczyć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • Nick999 2023-03-25 14:45:38 5.173.*.*
    Czytaliście tą opinię, bo ja tak. W tej samej opinii na którą powołuje się prezydent miasta Elbląga jest jasno napisane, że budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury portowej oraz akwenu portowego jest w kompetencjach zarządu portu morskiego w Elblągu. Akwen portowy to awanport z obrotnicą, kanały portowe (tj. w przypadku portu w Elblągu fragment rzeczonego toru wodnego w granicach portu od obrotnicy do mostu na trasie S7), baseny portowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • Półflak 2023-03-25 14:35:34 88.156.*.*
    dziwię się, że ta wioska elbląg jeszcze jest zamieszkana, ostatnio widziałem film na diskawery jak mieszkańcy chyba właśnie elbląga nieśmiało schodzili z drzew i obrzucali się fekaliami, nie piszcie o tych istotach na portalu olsztyńskim, mieszkańcy sobie tego nie życzą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5
  • EL 2023-03-25 14:17:33 193.56.*.*
    Ale ty Krzysiu jesteś odklejony. Takie inwestycje planowane są na lata i rozkręcają się latami. Nie został jeszcze ukończony etap pogłębiania toru a ty już pytasz o głębsze jednostki. Po co? Gdzie one mają wpływać? Rozbudowa portu w Elblągu i powolne ściąganie większych przewoźników - to wszystko potrwa i nie zadziała od razu. Ten kanał jest jak autostrada w budowie, trzeba trochę cierpliwości, dobrze że jest.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2
  • Nick999 2023-03-25 13:54:14 5.173.*.*
    GOŚĆ DNIA RADIA GDAŃSK Jaka przyszłość czeka port w Elblągu? Dlaczego miasto nie przeznacza żadnych pieniędzy z budżetu na inwestycje w nim, a jednocześnie oskarża rząd, że ten chce im „ukraść” port? Czy samorząd opóźnia rządowe inwestycje dotyczące modernizacji jednostki? O tym Piotr Kubiak rozmawiał z „Gościem Dnia Radia Gdańsk”, którym był Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych. – „Musimy jak najszybciej dokończyć budowę toru wodnego oraz dostosować elbląski port do przeładunków, które będzie obsługiwać w niedalekiej przyszłości” to słowa Leonarda Krasulskiego, lidera elbląskiego Prawa i Sprawiedliwości. Ta niedaleka przyszłość – to kiedy? Co stoi na przeszkodzie, aby Elbląg stał się czwartym najważniejszym portem w Polsce? – tymi pytaniami rozpoczął dyskusję prowadzący program. – Zacznijmy od historii. 17 września otworzyliśmy pierwszy etap związany z przekopem Mierzei Wiślanej. To inwestycja, która od wielu, wielu lat, właściwie od dekad, w Elblągu była wyczekiwana. Czeka nas jeszcze zakończenie pogłębienia toru wodnego na Zalewie Wiślanym i most w Nowakowie. Pozostaje jeszcze kwestia związana z ośmiuset metrami, które są w gestii portu – wskazywał Andrzej Śliwka. – Urząd Morski w Gdyni, jako organ właściwy, ma jednoznaczne analizy i twierdzi, że zgodnie z prawem to leży w kompetencji podmiotu zarządzającego portem, czyli w tym przypadku spółki komunalnej Zarząd Portu Morskiego w Elblągu. Niestety, miasto nie poczuwa się do tego, żeby przedmiotową inwestycję dokończyć. Chociaż, co też warto przypomnieć, prezydent Wróblewski, w 2018 roku kandydat na prezydenta Elbląga z ramienia PSL i SLD, w swoim programie wyborczym wpisał pogłębienie toru wodnego oraz wybudowanie obrotnicy. To znaczy wprost wskazał, że to będzie inwestycja przez niego przeprowadzona. A teraz prezydent Wróblewski twierdzi inaczej – że to powinien dokończyć rząd. Ale tak, jak już wspomniałem, opinie Urzędu Morskiego w Gdyni są jednoznaczne. Dlatego wspólnie z posłem Krasulskim oraz po konsultacji w ministrem Markiem Gróbarczykiem, który odpowiada za gospodarkę morską, wyszliśmy z propozycją kompromisową do tego stanowiska Urzędu Morskiego w Gdyni i stanowiska Urzędu Miasta w Elblągu. Polegałoby to na tym, że Skarb Państwa dokapitalizowałby Port Morski w Elblągu kwotą do stu milionów złotych pod te niezbędne inwestycje, zapewniające morskość – wyjaśniał wiceminister. Piotr Kubiak wtrącił, że właśnie kwota „do stu milionów złotych” jest wskazywana przez samorząd jako jeden z problemów. – To nie jest kwestia wiary, tylko dokumentów. Pan prezydent Wróblewski do września miał przedstawić listę inwestycji. Ja bym chciał, żeby to było sto milionów co do grosza. Tylko niestety pan prezydent Wróblewski nie dotrzymał danego słowa, nie przedstawił listy inwestycji. Ja też chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz: to sto milionów złotych to jest dopiero początek. Jeśli Port Morski w Elblągu wpisalibyśmy w ustawie o portach i przystaniach jako port o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej, gospodarki narodowej, to dołączyłby on do portów państwowych, do tego elitarnego grona Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, a środki z budżetu państwa rokrocznie by tam trafiały. Mówimy o milionach złotych, a patrząc na inwestycje, jakie są prowadzone są w porcie w Gdańsku, to nawet miliardy złotych. Trzeba patrzeć przyszłościowo. Pan prezydent Wróblewski – i chciałbym, żeby to było wyraźnie podkreślone – w w obecnym budżecie przeznacza zero złotych na inwestycje w porcie. Żebyśmy mieli też pełen obraz tej sytuacji, port w Elblągu obecnie obsługuje promil przeładunków krajowych. To nie jest nawet procent, ale promil. A zatem mamy do czynienia z sytuacją, w której port zatrudnia pięć osób, w tym dyrektora, udział w krajowym obrocie ładunkowym jest na poziomie jednego promila, miasto nie przeznacza ani nie planuje przeznaczyć tam żadnych środków, nie jest w stanie ściągnąć zewnętrznego finansowania i prezydent Wróblewski cieszy się z tego powodu, że port służy jako parking dla TIR-ów – tłumaczył „Gość Dnia Radia Gdańsk”. – Ale tu stawiany jest twardy zarzut: „rząd chce nam zabrać port”. Nawet jest taka kampania przeciwko przejęciu Portu Morskiego w Elblągu przez rząd. To jest jasno mówione tak, jakby miasto Elbląg było w innym państwie. Podobną sytuację mieliśmy w Gdańsku, gdzie samorząd mówił, że „rząd chce zabrać Westerplatte, będzie kolonizacja”, ale sam nic nie robił na tym Westerplatte. Czy w tym wypadku można odnieść wrażenie, że jest tak samo? – pytał prowadzący rozmowę. – Oczywiście. Dochodzimy do sytuacji, gdy Port Miejski w Elblągu w okresie 2016–2021 był nierentowny na poziomie zysków ze sprzedaży. Co to oznacza? To, że port nie jest rentowny na swojej podstawowej działalności. Czyli mamy do czynienia z sytuacją, gdy skumulowana strata sięga miliona złotych. Czyli ten port jest nierentowny, niedochodowy, miasto sobie z nim nie radzi. A przekop Mierzei Wiślanej jest olbrzymią szansą rozwojową dla Elbląga. Nowe miejsca pracy, nowi przedsiębiorcy. I jednym, z tych fundamentów rozwoju, według nas, powinien być właśnie Port Morski w Elblągu jako czwarty port Rzeczypospolitej. I teraz jeszcze odniosę się do tego, co mówią pan prezydent Wróblewski i senator Wcisła o kradzieży, o zabraniu. Widocznie taka logika tym panom przyświeca i tego nie będę komentował. Mogę jedynie powiedzieć, że samorządowcy z Gdańska, Gdyni czy Szczecina chyba nie narzekają, że mają port państwowy – wskazywał Śliwka.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5
  • goryl 2023-03-25 13:49:18 213.184.*.*
    Jak ktoś chce psioczyć, to znajdzie powód. Skoro "Elbląg nie posiada kompetencji polegających na budowie torów wodnych" to niech zacznie wykazywać inicjatywę w rozmowach z rządem, a tor wodny będzie przygotowany. Widać, że czy Elbląg czy Olsztyn to włodarze równie rozgarnięci.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3

www.autoczescionline24.pl