Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2022-01-13 11:26

Cezary Kapłon

Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?

Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?
Ulica Nowobałtycka miałaby przejąć większość ruchu z ul. Bałtyckiej (na zdjęciu), jednak radny Mirosław Arczak zastanawia się, czy szeroka, 4-pasmowa arteria jest potrzebna Olsztynowi
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Mirosław Arczak ma wątpliwości, czy kolejny sztandarowy projekt prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza ma sens. Mowa o ul. Nowobałtyckiej – szerokiej, 4-pasmowej arterii, która miałaby ominąć osiedla Likusy i Gutkowo i połączyć ul. Bałtycką z drogą wojewódzką w stronę Łukty.

reklama

Drogowcy opublikowali dane dotyczące pomiaru ruchu w całej Polsce, w tym w okolicach Olsztyna. Badaniem objęte były nie tylko drogi krajowe, lecz również wojewódzkie.

Nie ma chyba zaskoczenia w tym, że największe natężenie ruchu wokół stolicy województwa odnotowano na S51 na odcinku Olsztyn-gmina Stawiguda (22140 samochody dziennie). Na drugim miejscu znajduje się odcinek DK16 Olsztyn-Barczewo (20245).

Warto odnotować, że w przypadku obwodnicy zdecydowanie większy ruch zaobserwowano po wschodniej stronie (średnio ponad 15 tys. pojazdów) niż po zachodniej (5576). Odcinkiem między węzłami Olsztyn-Południe a Olsztyn-Jaroty przejeżdża średnio 12,8 tys. samochodów dziennie.

O wiele mniejsze natężenie ruchu zaobserwowano na drogach wojewódzkich. Na DW 598 od węzła Olsztyn-Jaroty do Zgniłochy średnio dziennie przejeżdża 2269 samochodów. W 2015 roku przejeżdżało tędy 1665 pojazdów.

Co ciekawe, spadek natężenie ruchu zaobserwowano na DW 527 (Olsztyn-Łukta). W 2015 roku w ciągu doby przejechało tamtędy 2309 pojazdów (1961 osobowych), natomiast najnowsze badanie wskazuje, że trasą tą przejeżdżają zaledwie 2063 auta (1654 osobowych).

Źródło: GDDKiA

Na Facebooku do tych danych odniósł się radny Mirosław Arczak, który skrytykował pomysł budowy ul. Nowobałtyckiej, który ostatnio znajduje się w sferze zainteresowań ratusza (Ulica Nowobałtycka coraz bliżej? Prezydent Piotr Grzymowicz zwrócił się w tej sprawie do marszałka). Przypomnijmy, że Nowobałtycka była także jednym z trzech złożonych przez urzędników projektów do Polskiego Ładu (Władze Olsztyna złożą trzy wnioski projektowe w ramach Polskiego Ładu), jednak ostatecznie został on odrzucony.

Można planować, oczekiwać i obiecywać, ale jednocześnie trzeba śledzić bieżące, fachowe dane. Tzw. "ul. Nowobałtycka" jest kuszącym obiektem planów, oczekiwań i obietnic, a tymczasem aktualne wyniki pomiaru ruchu na DW 527 (na odcinku Olsztyn-Łukta) pokazują niespodziewany spadek liczby pojazdów – przyznał Mirosław Arczak.

Dodał, że nie tyle krytykuje koncepcję budowy nowej ulicy, co jej rozmiary, które, jego zdaniem, przekraczają rzeczywiste zapotrzebowanie.

Poza tym, 2-pasmowa "miejska ekspresówka" o długości niemal 5 km zrodzi wysokie koszty utrzymania. Niebagatelny dla budżetu Miasta byłby udział w kosztach budowy, które obecnie wyniosłyby pewnie około 200 mln – wyjaśnił Arczak.

Internauci skomentowali post. Społecznik Jerzy Gozdek uważa, że budowa 4-pasmowej ulicy byłaby niegospodarnością.

Dwa tysiące pojazdów na dobę? Dwupasmowa droga ma przepustowość 1800 pojazdów na każdy pas ruchu na godzinę. Jeśli taki wydatek nie jest niegospodarny, to nie wiem jak go inaczej opisać – przyznał Gozdek.

Jednakże część komentatorów zwróciła uwagę, że pomiary były dokonywane w okresie pandemii, co mogło zaważyć na wynikach.

Ruch odczuwalnie jest mniejszy w całym Olsztynie od momentu wybuchu pandemii. Okres nie jest miarodajny.... kwarantanny, zdalne nauczanie, biura domowe – stwierdziła Marta.

Zatem czy rzeczywiście potrzebna jest nam tak szeroka ulica w mieście łącząca się z drogą wojewódzką?

Galeria

Komentarze (88)

Dodaj swój komentarz

  • Popo ważnie 2022-01-13 21:54:14 95.160.*.*
    Z Barczewa do Olsztyna, miło się jedzie, trochę blokujo światła w wójtowie, też trzeba pomyśleć o jakimś wiadukcie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Młody 2022-01-13 21:35:56 95.160.*.*
    Dalszy rząd po-pzl, na nic piniedzy nie mieli, by było jak w Kazachstanie rewolucja i wejście ruskich wojsk, Putyn ręce zacierali. Bógu dzięki że wyborcy zmadrzeli i wybrali PiS Dwoi się i troi PiS , rząd PiSu by zachować standart życia przy globalnej inflacji po pandemii cowid 19, obniża wat, na paliwo itd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 14
  • Pawcio 2022-01-13 19:52:39 93.238.*.*
    Rozmiary adekwatne do rozbudowujących się przedmieść i przyszłej północnej obwodnicy miasta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Młody 🤵 2022-01-13 19:32:10 95.160.*.*
    Róbcie drogi w przyszłosc, projekty z wiaduktami z rozjazdami ławkami dla rowerów i pieszych itd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • Olsztyniak 2022-01-13 19:24:16 95.160.*.*
    Dobry pomysł z szeroką ulicą, radnymi nie ma co się przejmować durnie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2
  • Dlaczego mieszkańcy Olsztyna mają budować ulice dla ludzi z wioch pod Olsztynem 2022-01-13 19:20:17 93.105.*.*
    Dlaczego mieszkańcy Olsztyna mają budować ulice dla mieszkańców Jonkowa, Świątek, Morąga i jeszcze tam innych wioch pod Olsztynem? Przecież za to mniej będzie wyremontowanych chodników, ścieżek rowerowych, zajęć dla dzieci na basenach, droższy transport itp. Dlaczego ościenne gminy okradają mieszkańców Olsztyna? Gutkowo i Likusy to tylko kilka tysięcy ludzi, mały procent Olsztyna a przeznacza się tam kwote połowy budżetu. Skandal
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 16
  • Tomasz Stopierzynski 2022-01-13 18:21:26 46.205.*.*
    Droga do Morąga zamknięta to ruch zmalał. W tym momencie badanie naprężenia ruchy to czysta głupota
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 4
  • Zatorze 2022-01-13 17:11:33 31.60.*.*
    Panie Arczak lub ktoś równie dobrze zorientowany. Może są jakieś dane w tej sprawie , a dotyczące Zatorza, Jagiellońskiej, Wojska Polskiego, Limanowskiego. Jakie tam jest natężenie ruchu ? Hałasu? Zanieczyszczenia powietrza? Proszę napisać jest Pan stąd !!! Grzymowicz i tak zrobi to co chce , nie macie narzędzi by go zatrzymać w podejmowaniu takiej a nie innej decyzji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 9
  • Pio 2022-01-13 16:58:28 94.254.*.*
    Gadanie bzdury że ta ulica nie jest potrzebna to tylko Szczytno mieszkające na jarotach może pisać takie bzdury. To nie jest droga Olsztyn - Łukta. Tylko Olsztyn Morąg. Gmina Jonkowo i Świątki też tą drogą jeżdżą. Te pomiary to gdzie były robione w Łukcie na rondzie. Korek potrafi być od BP na gutkowie po rondo katastrofy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 6
  • Her flick 2022-01-13 16:55:51 2.25.*.*
    typowe myślenie rządzący nie dalej niż do następnego piątku. Ta droga musi być 2 pasmowa bo ma spełniać swoje zadanie w perspektywie 10 20 lat a nie za za rok
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Allenstein 2022-01-13 16:40:12 46.204.*.*
    Ja myślę że taka droga ma sens i prawdopodobnie będzie też połączeniem miasta z północna obwodnica w przyszłości jeszcze zależy który wariant zostanie wybrany ale cały czas jest szansa że obwodnica będzie od strony Jonkowa
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 4
  • No ten tego 2022-01-13 15:56:29 46.205.*.*
    Ta droga to służyłaby tylko dla kilku prominentnych działaczy którzy tam mieszkają :) i tyle. Ruch w zasadzie taki jak na podrzędnych malutkich drogach osiedlowych. Największy ruch jest na wylocie na Warszawę i tam jest uzasadniona potrzeba takiej drogi i na wylocie na Kaliningrad, tam również powinna być taka droga przez Olsztyn aż do węzła gdzieś za Dywitami jeżeli powstanie Północna Obwodnica Olsztyna. Osiedle Gutkowo , Redykajny i Lukusy razem wzięte mają dokładnie 7 tys mieszkańców , czyli praktycznie połowa mieszkańców gminy Dywity ( 13 tys ) a więc taka droga w tą stronę nie ma ŻADNEGO UZASADNIENIA MEYTORYCZNEGO!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 21
  • Wojska Polskiego 2022-01-13 15:38:59 46.205.*.*
    Zobaczcie co wyprawia ten nieudacznik GRZYMOLINO!!! Wylot na Łuktę ma 6 krotnie mniejsze natężenie niż na Dywity !!! Po dwa pasy to powinna mieć Wojska Poslkiego gdzie ruch jest większy niż na obwodnicy Olsztyna a nie Baltycka która jest droga wewnętrzna o małym natężeniu!!! Układy układziki , 200 mln za ta drogę to jest GRANDA! Jeżeli to ruszy przed rozbudową Wojska Polskiego to proponuje zablokować wyjazd w kierunku Kalinigradu niech stanie w korkach wtedy CAŁY PÓŁNOCNY OLSZTYN!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 13
  • baltica 2022-01-13 15:38:10 83.24.*.*
    Gdyby kolej miejska była zrobiona z głową to może okazałoby się że nie trzeba większej szerokości jezdni niż obecna. Gdzie są P&R przy stacjach pod Olsztynem? Jak często kursują pociągi?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • Adam K 2022-01-13 15:35:57 195.136.*.*
    Z całym szacunkiem do Pana Arczaka i jego pracy, może zamiast skupiania nieustannie swojej uwagi na infrastrukturze i pierdołach, pomógłby Pan ukulturowić Olsztyn i rozbudzić nieco starówkę?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 9
  • Ddf 2022-01-13 15:12:46 176.221.*.*
    Ty radny zauważ że zamknięta jest droga w Łukcie i wszyscy jadący w kierunku Morąga jadą przez Podlejki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 5
  • omj 2022-01-13 14:48:41 78.159.*.*
    Abstrahując od tego czy potrzebna jest droga mająca po dwa pasy w każdą stronę, czy po jednym pasie, to zdaje się, że radny Arczak przespał kilka dobrych lat. Zapomniał, że projekt modernizacji tej drogi został przygotowany w 2017 roku, wcześniej odbywały się konsultacje i to gdzieś koło roku 2015-2016 powinien Pan zgłaszać swoje zastrzeżenia. Gdzie Pan wtedy był? Cytując za www.olsztyn.eu: "Aktualizacja projektu ul. "Nowobałtyckiej" to koszt niemal 640 tys. złotych. Termin realizacji to dziewięć miesięcy. Kolejnych 90 dni ma potrwać uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej." To ja zadaję kolejne pytanie czemu w lipcu 2021 roku kiedy był aktualizowany projekt i wydawane na niego kolejne publiczne pieniądze radny Arczak nie zgłaszał swoich uwag? Zerknąłem na profil radnego Arczaka na facebook-u i nie znalazłem w ubiegłym roku żadnych wpisów dotyczących Nowobałtyckiej. Argument, że remontowaną DW 527 jeździ obecnie ok. 3000 aut na dobę i to na odcinku poza miastem Olsztyn, ni jak się ma do potrzeb samego miasta Olsztyna. Panie radny Arczak, zamiast patrzeć na natężenie ruchu poza Olsztynem, zerknie pan na badania natężenia ruchu na ul. Batyckiej na terenie miasta, bo to chyba powinno pana interesować jako radnego miejskiego. Dlaczego nie podał Pan, że ulicą Bałtycką w granicach miasta w ciągu doby porusza się prawie 10 razy więcej aut? Nie wiedział Pan, czy do Pana tezy nie pasuje liczba 30 000 aut na dobę poruszających się po tej ulicy? A no przecież Pan śmignął ścieżką rowerową wzdłuż Bałtyckiej, kiedy inni stali w korku...Proszę jednak wziąć pod uwagę, że nie każdy ma możliwość poruszać się rowerkiem z podwiniętymi pod kolana nogawkami w czasie deszczu...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • TJ 2022-01-13 14:26:56 5.184.*.*
    Bałtycką dławi niedrożne rondo katastrofy. W kierunku od Butryn wjeżdża do Olsztyna więcej samochodów, niż do Gutkowa.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
  • Łono joko 2022-01-13 14:17:22 79.191.*.*
    Arczak na rower. To laik!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 11
  • Ja 2022-01-13 14:15:05 83.13.*.*
    Oczywiście że zanotowano spadek bo droga do Łukty jest obecnie zamknięta i prawie nikt nie jeździ z powodu remontu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4

www.autoczescionline24.pl