Dziś jest: 22.04.2025
Imieniny: Kai, Leonii, Sotera
Data dodania: 2025-03-06 16:40

Krzysztof Brągiel

Ratusz znowu tnie koszty. Olsztyńskie autobusy i tramwaje przejadą ponad 80 tys. km mniej

Ratusz znowu tnie koszty. Olsztyńskie autobusy i tramwaje przejadą ponad 80 tys. km mniej
Olsztyńskie autobusy miejskie przejadą w tym roku mniej kilometrów
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Polityka oszczędzania prowadzona przez władze Olsztyna nie zwalnia tempa. Cięć doczekała się komunikacja miejska. Olsztyńskie autobusy i tramwaje pokonają w bieżącym roku o ponad 80 tysięcy kilometrów mniej, niż w roku ubiegłym.

reklama

Olsztyński Zarząd Dróg Zieleni i Transportu poinformował, że w 2025 roku miejskie autobusy i tramwaje przejadą 80,8 tysięcy kilometrów mniej, niż rok temu.

Przyczyną mają być rosnące koszty realizowania przewozów, m.in. cen paliwa, czy kosztów pracowniczych. Co warto podkreślić wydatków nie zrekompensuje fakt, że w tym roku ZDZiT na przejazdy miejskiej komunikacji otrzymał z budżetu miasta 5 mln zł więcej (141 mln zł), niż rok wcześniej (136 mln zł).

80 tysięcy kilometrów mniej to niecały 1 procent ubiegłorocznych przebiegów miejskiej komunikacji. Według szacunków ZDZiT-u w 2024 roku miejskie autobusy przejechały po Olsztynie w sumie 7,6 mln km, a tramwaje 1,4 mln km.

Jak pokazują statystyki komunikacja miejska w Olsztynie cieszy się popularnością [Wzrasta zainteresowanie komunikacją. Mimo darmowych biletów, padł rekord]. W minionym roku skorzystało z niej blisko 48 milionów osób (w 2023 r. było ich 39,7 mln). Przełożyło się to na przychód w wysokości 37,13 mln zł (w 2023 r. było to 34,44 mln zł).

Przypomnijmy, że wraz z początkiem marca doszło do kilku ważnych zmian w kursowaniu miejskich autobusów. Najwięcej negatywnych komentarzy wśród naszych Czytelników wzbudziła likwidacja linii nr 116, która obsługiwała pasażerów między Pieczewem a Trackiem, „zahaczając” o szpitale na ul. Żołnierskiej [Olsztyn. Przewrót marcowy w komunikacji miejskiej. Likwidacja linii z Pieczewa oburzyła internautów].

Redukcja kilometrówek wyjeżdżonych przez komunikację miejską to jedna z kilku niedawnych decyzji władz Olsztyna, której celem jest poprawa sytuacji budżetowej miasta.

Szerokim echem odbiło się m.in. zobowiązanie dyrektorów komórek organizacyjnych oraz miejskich jednostek do zmniejszenia w 2025 r. o 10 procent wydatków bieżących [WIĘCEJ: "Nazywamy to manipulacją w budżecie".  Radni PiS przeciwko planom oszczędnościowym prezydenta].

Pod koniec ubiegłego roku informowaliśmy natomiast o tym, że Olsztyn zrezygnował z zakupu tramwajów. Przetarg wygrała firma Saatz Sp. z o.o., która sześć nowych pojazdów miała dostarczyć za 110 687 700 zł. Wobec opóźniających się rozstrzygnięć konkursu na środki z KPO i sytuacji finansowej miasta, z rozbudowania taboru finalnie zrezygnowano [Bez pieniędzy z KPO i bez tramwajów. Olsztyn rezygnuje z kluczowej inwestycji].

Komentarze (84)

Dodaj swój komentarz

  • Olsztyniak82 2025-03-27 14:18:39 79.191.*.*
    48 milionów rocznie? 4 miliony średnio miesięcznie? rozumiem, że może chodzi nie tyle o osoby co "skasowane bilety", ale to nawet jak statystyczna osoba robiła dziennie dwa kursy (dom-praca, praca-dom) i musiała się przesiadać (to cztery bilety/przejazdy dziennie), to wychodzi 1milion indywidualnych użytkowników średniomiesięcznie w 160 tysięcznej dziurze? Rozpatrując inaczej - że nie każdy korzysta z komunikacji, nie każdy się przesiada i wśród tych 160 tysięcy mieszkańców są też małe dzieci - to przez olsztyńskie MPK musiało by się rocznie przewinąć pół Polski. porównując wawę czy gdańsk, to wychodzi, że w stolicy na jednego mieszkańca mamy jakieś 470 kursów (pasażerów) rocznie, gdańsku 312 w olsztynie 310 (???), jakoś wyjątkowo zbliżona statystyka pomimo faktu, że w warszawie czy gdańsku są nieco inne charakterystyki formy i rodzaje komunikacji, ilości przyjezdnych i innych czynników jak np duża ilość mieszkańców podmiejskich oraz turystów. Ktoś tutaj nieźle baja albo wyjątkowo kreatywnie prowadzi statystyki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Kafar 2025-03-11 20:53:57 88.156.*.*
    i to jest argument aby nie jeździć komunikacją i tramwajami, które są jak koło fortuny. Przyjedzie, albo nie przyjedzie. Komunikacja nie jest pewna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Nol lol 2025-03-10 19:24:16 176.221.*.*
    Panie Prezydencie w chwili dopłat do elektryków Pan najpierw zrezygnował z zakupu autobusów elektrycznych , teraz kolejne cięcia. Co w takim razie z kwotą wcześniej na ten cel zaplanowaną ?🤔 Wydaje mi się , że kwota ta została przesunięta na wkład własny do nowobałtyckiej. Ale czy to jest zgodne z prawem ?🤔 Chyba nie 🤷 Panie Prezydencie myślę, że Pana następca już ma as w rękawie. Kolejny raz radzę Panu zastanowić się nad swoimi doradcami i zacząć samemu analizować i podejmować właściwe decyzje. Cały czas zastanawiam się jak Pan funkcjonował jako dyrektor w Urzędzie Marszałkowskim, a może ...🤔
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • obserwator 2025-03-10 17:46:05 79.191.*.*
    Zlikwidować linię trawajową nr 3.Przeanalizujcie jaka ilość pasażerów jeżdzi między ul.Warszawską a ul.Sikorskiego. Od ul.Sikorskiego ta linia dubluje się nr 2 i 1.Poza tym od galerii warmińskiej do kortowa jeżdzi autobus 130.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • Olsztynianka 2025-03-10 08:31:28 83.24.*.*
    No doprawdy świetna wiadomość ..... czyli mniej linii (już się nawet likwiduje niektóre jak np. 116 - ale podaje, że tymczasowo zawieszona) i rzadziej będą jeździć autobusy i tramwaje. A miało być tak fajnie. Mieliśmy być zachęcani do korzystania z komunikacji publicznej i pod domem zostawiać auta .... Jak nic, brzmi to zachęcająco. Porażka doprawdy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 1
  • ffgree 2025-03-10 07:51:51 95.160.*.*
    Trzeba było więcej inwestować w tramwaje i ceny wciąż rosnącego prądu barany ratuszowe !!! hahahaha
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Picnawode 2025-03-08 22:58:53 88.156.*.*
    A kto się przymilał Putinowi na sopockim molo?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 9
  • Niestety olsztyniak 2025-03-08 22:11:08 46.113.*.*
    Portal to takie samo badziestwo jak ta wiocha olsztyńska ,nie wyświetlają wpisów .polska to dno jak Białoruś
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 8
  • wsiok 2025-03-08 00:13:52 78.30.*.*
    Żeście sobie olsztyniacy wybrali uśmiechniętą władzę to macie. Nie żal mi was. Zacznijcie w końcu myśleć, zamiast nienawidzić.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 6
  • MKP 2025-03-07 22:27:54 2a00:f41:8cb:*
    Tak dla przypomnienia, w cenie biletu jednorazowego jest bilet 30 minutowy, pozwalający na przesiadki. Jest też bilet 45 i 90minutowy. Warto pamiętać i kupować czasowe jeżeli planujemy, albo zostaliśmy zmuszeni do przesiadek. 30 i 45 minutowy jest tańszy jak dwa jednoliniowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Mieszkanka 2025-03-07 18:34:38 37.248.*.*
    Dlaczego dalej jest z budżetu miasta utrzymywana taka jednostka gminna na ulicy Cichej 5,która ma ogromne długi ok.90 ml. Siedzą tam stare wyżeracze jak dyrektor księgowa itp. Mają emerytury i pobory. Sztab ludzi ponad 50 osób. Proszę przyjrzeć się tej jednosce. Ale jest ich więcej w Gminie . Pozostałości Grzymowicza. Do kiedy to będzie trwać? Generuje koszta. Tu szukać też oszczędności.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
  • fe 2025-03-07 13:40:43 178.42.*.*
    Ciekawe jaką stawkę za kilometr ma mpk a jaką ta druga prywatna firma. Założe się że różnica jest kolosalna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • krtek59 2025-03-07 12:23:46 46.186.*.*
    a niedawno podawali, że jest tak dobrze. Widać jest tak dobrze, że aż źle. Linie bez ładu i składu. Bilety bardzo drogie. Jeżdżą głownie emeryci i uczniowie, którzy nie płacą w większości za przejazdy. Być może jakby zrobili całkowicie darmowe przejazdy dla wszystkich, miasto dużo więcej by nie dołożyło niż obecnie, a za być może dużo więcej ludzi przesiadło się do komunikacji miejskiej, zamiast jeździć swoimi autami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • Witciu 2025-03-07 12:09:34 88.156.*.*
    Ciąć koszty i okradać olsztynian to potrafi Szewczyk
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 3
  • Zdegustowany 2025-03-07 11:17:06 77.222.*.*
    Zdzit dostał 141 mln na komunikację a przetarg na tramwaje w liczbie 6 sztuk za 110 mln.... I po co pchać się w to g**no? Szukają oszczędności bo nie chcą podnieść pensji dla kierowców? Czy tam w ratuszu myślą że ludzie będą za najniższą krajową pracować.... Jeśli tak to niech zaczną od siebie i od 1 marca niech se prezydent i jego przyboczni pracują za 4 tys netto.... Nie pozdrawiam, nie głosowałem i na pewno w przyszłych wyborach na tego pana nie zaglosuje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 4
  • Luc. 2025-03-07 11:01:46 88.156.*.*
    Oburzające jest to jak Ratusz traktuje starszych ludzi. Przykładem jest Osiedle Nagórki, które składa się w większości ze starszych mieszkańców. Najpierw skasowano linię autobusową numer 2. Linia przebiegała ulica Dworcową. Był przystanek vis a vis specjalistycznej przychodni. Teraz jeszcze w nowym rozkładzie, linia 121 przebiega ulicą Leonharda. I ponownie skasowano ostatni dojazd do tej przychodni. Może to i dosadne wyrażenie, ale ja uważam to za parszywą zemstę za poglądy, nie takie jak sobie życzą rządzący tym miastem. Grunt, żeby zawsze na ich Campusy starczyło pieniędzy. Starsi już się nie liczą w tej układance...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 2
  • Asdf 2025-03-07 10:45:10 2a00:f41:865:*
    Jeden bardzo prosty sposób który rozwiąże dwa problemy. 1. Korków na mieście zwłaszcza w kierunku do Kortowa 2. Słabych przychodów MPK Na terenie UWM wprowadzić strefę płatnego parkowania taka sama jak w centrum Ale z max czasem parkowania 4h. Studenci nie będą mogli parkować na terenie uniwersytetu/Kortowa. Przesiada się w autobusy wzrośnie liczna sprzedanych biletów miesięcznych np plus 4000 nowych biletów co miesiąc. Oraz zmniejszy się liczba samochodów dojeżdżających do Kortowa. Mniejszy ruch aut w mieście rozładowany dzięki komunikacji. Niestety szanse na to że to się wydarzy są równe zero.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Srakotłuk 2025-03-07 10:06:40 37.248.*.*
    Ale na gejmarsze kasa jest.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 34 1
  • Uśmiechnięty 2025-03-07 09:32:41 178.42.*.*
    Robert, jak tak tniesz koszty to odpowiedz po co jest trzech wiceprezydentów Olsztyna? Kiedyś był jeden i było ok. Po co w wodociągach jest zastępca prezesa jak przez wiele lat był tylko prezes? Może zacznij te koszty ciąć? Aaaa, rozumiem. To są stanowiska wpisane na listę strategicznych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 65 1
  • Nana 2025-03-07 09:24:36 37.47.*.*
    Eufemistyczne "władze Olsztyna" mają konkretne nazwisko: Robert Szewczyk, prezydent miasta wojewódzkiego, członek partii. Robert Szewczyk ma długopis, którym podpisuje dokumenty. Nie, władze Olsztyna" nie podpisują dokumentów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 0

www.autoczescionline24.pl