Dziś jest: 06.03.2025
Imieniny: Agnieszki, Jordana, Róży
Data dodania: 2025-03-06 16:40

Krzysztof Brągiel

Ratusz znowu tnie koszty. Olsztyńskie autobusy i tramwaje przejadą ponad 80 tys. km mniej

Ratusz znowu tnie koszty. Olsztyńskie autobusy i tramwaje przejadą ponad 80 tys. km mniej
Olsztyńskie autobusy miejskie przejadą w tym roku mniej kilometrów
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Polityka oszczędzania prowadzona przez władze Olsztyna nie zwalnia tempa. Cięć doczekała się komunikacja miejska. Olsztyńskie autobusy i tramwaje pokonają w bieżącym roku o ponad 80 tysięcy kilometrów mniej, niż w roku ubiegłym.

reklama

Olsztyński Zarząd Dróg Zieleni i Transportu poinformował, że w 2025 roku miejskie autobusy i tramwaje przejadą 80,8 tysięcy kilometrów mniej, niż rok temu.

Przyczyną mają być rosnące koszty realizowania przewozów, m.in. cen paliwa, czy kosztów pracowniczych. Co warto podkreślić wydatków nie zrekompensuje fakt, że w tym roku ZDZiT na przejazdy miejskiej komunikacji otrzymał z budżetu miasta 5 mln zł więcej (141 mln zł), niż rok wcześniej (136 mln zł).

80 tysięcy kilometrów mniej to niecały 1 procent ubiegłorocznych przebiegów miejskiej komunikacji. Według szacunków ZDZiT-u w 2024 roku miejskie autobusy przejechały po Olsztynie w sumie 7,6 mln km, a tramwaje 1,4 mln km.

Jak pokazują statystyki komunikacja miejska w Olsztynie cieszy się popularnością [Wzrasta zainteresowanie komunikacją. Mimo darmowych biletów, padł rekord]. W minionym roku skorzystało z niej blisko 48 milionów osób (w 2023 r. było ich 39,7 mln). Przełożyło się to na przychód w wysokości 37,13 mln zł (w 2023 r. było to 34,44 mln zł).

Przypomnijmy, że wraz z początkiem marca doszło do kilku ważnych zmian w kursowaniu miejskich autobusów. Najwięcej negatywnych komentarzy wśród naszych Czytelników wzbudziła likwidacja linii nr 116, która obsługiwała pasażerów między Pieczewem a Trackiem, „zahaczając” o szpitale na ul. Żołnierskiej [Olsztyn. Przewrót marcowy w komunikacji miejskiej. Likwidacja linii z Pieczewa oburzyła internautów].

Redukcja kilometrówek wyjeżdżonych przez komunikację miejską to jedna z kilku niedawnych decyzji władz Olsztyna, której celem jest poprawa sytuacji budżetowej miasta.

Szerokim echem odbiło się m.in. zobowiązanie dyrektorów komórek organizacyjnych oraz miejskich jednostek do zmniejszenia w 2025 r. o 10 procent wydatków bieżących [WIĘCEJ: "Nazywamy to manipulacją w budżecie".  Radni PiS przeciwko planom oszczędnościowym prezydenta].

Pod koniec ubiegłego roku informowaliśmy natomiast o tym, że Olsztyn zrezygnował z zakupu tramwajów. Przetarg wygrała firma Saatz Sp. z o.o., która sześć nowych pojazdów miała dostarczyć za 110 687 700 zł. Wobec opóźniających się rozstrzygnięć konkursu na środki z KPO i sytuacji finansowej miasta, z rozbudowania taboru finalnie zrezygnowano [Bez pieniędzy z KPO i bez tramwajów. Olsztyn rezygnuje z kluczowej inwestycji].

Komentarze (16)

Dodaj swój komentarz

  • Szewczyk do roboty. 2025-03-06 20:23:22 95.160.*.*
    Cenzura. Puszczają komentarze jakie im odpowiadają.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Do włodarzy 2025-03-06 19:17:22 37.31.*.*
    Pytanie do Pana Prezydenta miasta Olsztyna - jakie oszczędności podjął ratusz i rada miasta na swoim podwórku, czyli jak obciął koszty swoje, ile zostaną obniżone pensje radnych i prezydenta także. Do polityki nie idzie się dla pieniędzy zdaję się a tylko po to mieszkańcom Olsztyna żyło się lepiej. Zgadza się Panie Prezydencie??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 1
  • Oszczedny 2025-03-06 18:39:27 109.243.*.*
    Ciekawe jakie będą oszczędności w Ratuszu zapewne przybędzie 100 nowych etatów dla racjonalizatorow
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 10
  • Zi0m 2025-03-06 18:39:08 95.160.*.*
    Elektryczne autobusy to 4-5 razy droższy jeden km - więc nic dziwnego. A w Niemczech rozbierają farmy wiatrowe po 15 latach bo bez dotacji się nie opłaca - ale budują już nowe, gdzie przez 12 lat podatnicy będą dotować 4x droższy prąd. Myślicie że przepalanie pieniędzy podatników zamiast węgla jest ekologiczne? Zobaczcie lepiej ile paliw kopalnych, stali, cementu i innych takich idzie na te wiatraki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 0
  • Olsztyn 2025-03-06 18:26:26 88.156.*.*
    I po co było dawać darmowe bilety dla dzieci i młodzieży?! Mają 800 plus , to raczej na miesięczny by starczyło 😜
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 2
  • PAN rowerzysta 2025-03-06 18:23:59 5.184.*.*
    tak trzymać ...Olsztyn na rowery ...dosyć tłustego i bez kondycji w przestrzeni miasta ...natomiast etaNOLe i metaNOLe parkują pod miastem i po mieście poruszają się pieszo lub rikszami .....bo inaczej będzie qq
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Was prezydent . 2025-03-06 18:04:24 37.31.*.*
    A co wy myślicie ja do szkoły na piechotę chodziłem 3 kilometry.a wy chcecie autobusem się rozjeżdżać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 2
  • Nie dla Bonżura 2025-03-06 17:42:12 164.127.*.*
    Widzimy efekty listu Szewczyka do dyrektorów gminnych jednostek i zakładów budżetowych o zmniejszeniu o 10% swoich budżetów. Cicho, Cichosza. Nikt nie słyszy. Wielu ludzi na przystanku zobaczy że linia nie funkcjonuje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 19
  • Mieszkaniec 2025-03-06 17:40:25 83.28.*.*
    Walka ze smogiem po olsztyńsku. Brawo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Czyżby 2025-03-06 16:55:29 79.191.*.*
    Bliżej nieustalony deficyt spowodowany dennymi inwestycjami w tramwaje zakopywał to miasto do grobu?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 9
  • zero 2025-03-06 16:54:45 88.156.*.*
    Kilometrówki tną, ale nową linię na urokliwej i spokojnej Leśnej to dali radę wepchnąć :/ Najpierw dali tam zupełny zakaz wjazdu, a teraz dla odmiany dali autobus. Mocna logika!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • Taxi 2025-03-06 16:49:10 5.173.*.*
    Taniej jechać boltem niż autobusem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 10

www.autoczescionline24.pl