Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2015-08-19 09:35
Ostatnia aktualizacja 2015-08-20 11:07

Iwona Starczewska

Rewolucja w komunikacji miejskiej. Nowe ceny biletów i zasady!

Tańsze ''sieciówki'' i bilety aglomeracyjne, likwidacja 3-przejazdowych i miesięcznych ''liniówek'' oraz wprowadzenie biletów czasowych. To tylko część zmian w obecnej ofercie biletowej komunikacji miejskiej w Olsztynie, nad którymi pochylą się na najbliższej sesji olsztyńscy radni.  

reklama

Najbliższa sesja Rady Miasta Olsztyna (26 sierpnia-red.) będzie istotna z perspektywy pasażerów komunikacji miejskiej w Olsztynie. To właśnie podczas tej sesji rajcy zdecydują o ważnych zmianach w ofercie biletowej komunikacji zbiorowej w mieście oraz przy obsłudze linii międzygminnych.

Radni pochylą się nad projektem nowych cen i rozwiązań, które są o tyle istotne, że po ukończeniu całości projektu tramwajowego, komunikacja zbiorowa będzie składać się z 3 linii tramwajowych i 29 linii autobusowych. Cała sieć komunikacyjna funkcjonować więc będzie w oparciu o wspólną częstotliwość modułową, a rozkłady jazdy poszczególnych linii będą koordynowane w sposób zapewniający rytmiczną obsługę głównych ciągów komunikacyjnych i optymalizację czasu na przesiadkę na przystankach węzłowych.

- Wskazuje to na konieczność wprowadzenia w dotychczasowej ofercie biletowej jednorazowego biletu czasowego. Konieczne jest jednocześnie uporządkowanie obecnej oferty biletowej - czytamy w uzasadnieniu projektu nowej taryfy.

Jakie zmiany zostaną wprowadzone?

Przede wszystkim taryfa będzie mniej skomplikowana podczas poruszania się liniami międzygminnymi, a więc tymi które obsługują pasażerów poruszających się np. z dywit do Olsztyna. Teraz, by sprawnie dojechać wykupują tak zwane bilety aglomeracyjne za 4 złote. Bilet obowiązuje na dwie linie: jedną międzygminną np. 88 lub 82 i jedną miejską np. 2,26, czy 9. Nowe zasady wprowadzone przez radnych mają uprościć ten schemat. Bilety aglomeracyjne mają kosztować tyle, co obecnie kosztują bilety miejskie, a więc 2,90 zł nie zaś 4,00 zł jak ma to miejsce obecnie. Przy przekraczaniu granic gmin cena nie ulega zmianie, co wpłynie na większą atrakcyjność komunikacji zbiorowej dla mieszkańców gmin sąsiednich.

Do nowej taryfy wprowadzony zostanie także nowy bilet czasowy 30-minutowy w cenie 2,90 zł, pozwalający na przejazd kilkoma pojazdami na krótkie odległości, ważny na całej sieci komunikacyjnej.

Bilet 1-godzinny zastąpiony zostanie tańszym biletem 45-minutowym (3,40 zł), a jego ważność obejmować będzie całą sieć komunikacyjną.

Wprowadzony zostanie również bilet 90-minutowy w cenie 4,40 zł, pozwalający na swobodne poruszanie się na obszarze całej sieci komunikacyjnej.

Wzrośnie, o 2 złote, cena biletu 10-przejazdowego. Bilet będzie ważny w całej sieci komunikacyjnej (również przy przejazdach międzystrefowych).

Bilet 3-przejazdowy, który obecnie kupujemy u kierowcy, ulegnie likwidacji z uwagi na wprowadzanie automatów biletowych w autobusach i tramwajach. Kierowcy nadal będą prowadzili sprzedaż biletów, ale tylko w pojazdach, gdzie nie będą funkcjonowały automaty i będą to bilety jednorazowe jednoliniowe dostępne w sprzedaży ogólnej.

Porządek wprowadzony zostanie również w ofercie biletów wielogodzinnych i wielodniowych. Po zmianach w ofercie pozostaną tylko 24-godzinne i 3-dobowe. Bilety 5-, 10- , 15-dniowe i weekendowe ulegają likwidacji. Cena biletu 3-dobowego będzie niższa o 4 złote.

Bilety miesięczne liniowe, które obecnie kosztują 76 złotych, 2-liniowe za 86 złotych oraz sieciowy aglomeracyjny znikną. Teraz bardziej opłacać się będzie kupowanie miesięcznych sieciówek, których cena ulegnie obniżeniu o 22 złote do ceny 88 złotych, a więc jedynie 2 złote więcej niż do tej pory za dwie linie. Co ważne bilety będą ważne na obszarze całej sieci komunikacyjnej, również przy przejazdach międzygminnych, a więc dla tych, którzy korzystali z linii aglomeracyjnych.

Relacje tego biletu będą kształtowały się następująco: - dla biletu w cenie 2,90 zł -> 1:30, - dla biletu w cenie 3,40 zł -> 1:26, - dla biletu w cenie 4,40 zł -> 1:20.

Tańsze będą też bilety sieciowe na okaziciela. Zamiast 150 złotych zapłacimy 130 złotych. Bilet jest ważny na obszarze całej sieci komunikacyjnej, również przy przejazdach międzygminnych. Wprowadzony zostanie również bilet ulgowy na okaziciela.

Urzędnicy liczą, że nowa taryfa, która miałaby wejść w życie w listopadzie, pozwoli zarobić 31,8 mln złotych w skali roku.

- Projekt nowej taryfy daje szansę na wzrost dochodów w latach kolejnych i tym samym większy udział finansowania komunikacji z biletów oraz ograniczenie ruchu pojazdów indywidualnych – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Co sądzicie o projekcie nowej taryfy?

Galeria

Komentarze (29)

Dodaj swój komentarz

  • Od urodzenia w olsztnie... 2015-09-25 16:11:13 31.61.*.*
    Wychodzi wszystko na to samo... A nawet gorzej. Sieciowki ok ale bilety zwykle bez komentarza.... Dalej zlodziejstwo!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • bad 2015-09-16 13:17:13 83.9.*.*
    Super sprawa z tymi sieciowkami jestem za
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Anna K 2015-09-09 21:58:11 88.156.*.*
    Jestem osobą bezrobotną (po 50 roku życia) korzystałam z biletów 10 przejazdowych 26 zł. Teraz będę musiała płacić 28 zł. Nie poważne to jest !! Powinien ktoś pomyśleć,o uldze dla bezrobotnych...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • kasia007 2015-08-24 19:12:51 95.160.*.*
    Kiedy autobusy miejskie będą kursowały do Nikielkowa? Przecież to zaraz za Olsztynem, a zupełna pustynia komunikacyjna!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • olsztynianin 2015-08-23 22:44:30 88.156.*.*
    Bilet normalny powinien kosztować 2 zł a ulgowy 1 zł /ulgowe dzieci uczące się i emeryci/, ważmy 60 minut na wszystkie środki lokomocji miejskiej . Płacą wszystkie osoby od 7 lat do 70 lat,innych biletów brak.Za pieniądze przeznaczone na promocje tramwajów kupić na nowe autobusy i tramwaje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Jack7777 2015-08-23 10:55:27 88.156.*.*
    Propaganda , że jest lepiej taniej , prawda jest taka , że większość ludzi kupowała bilet za 76 zł na jedną linię ( szkoła , praca ) i im to odpowiadało , teraz te osoby będą musiały zapłacić 88 zł , 144 zł na rok w plecy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Olsztynianka-nena 2015-08-23 07:31:15 81.190.*.*
    Według danych GUS, wskaźnik bezrobocia w województwie warmińsko-mazurski wyniósł 18,9 proc. Bez pracy pozostaje 98 tysięcy osób. Bezrobocie w warmińsko-mazurskim wciąż najwyższe w kraju i bilety również najwyższe w Polsce ma OLSZTYN!!Panowie Radni czas brać się do roboty i myśleć !!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • MMenka 2015-08-22 22:27:34 5.172.*.*
    Szkoda, że nie do każdej gminy da się dojechać komunikacją miejską.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • słoneczna 2015-08-21 11:54:31 88.156.*.*
    A może super Poznańskie rozwiązanie? https://www.peka.poznan.pl/web/portal/tportmonetka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • isruu 2015-08-20 18:19:56 164.126.*.*
    eureka! w końcu coś dobrego, te bilety czasowe w dychę..w końcu będzie można na jednym bilecie przesiadać się miedzy busami bez ponoszenia dodatkowych kosztów na nowy bilet.. zastanawiają mnie tylko korki i jak będzie egzekwowane przekroczenie czasu z ich powodu.. trzeba to uregulować
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 2
  • lidka123 2015-08-20 11:31:49 83.19.*.*
    30 min bilet. w te korki to ja przejadę 4 przystanki
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • jak 2015-08-19 19:30:15 88.156.*.*
    Moim zdaniem zbyt skomplikowana - bilety jednoliniowe, 30 i 45 minutowe należy zastąpić jednym biletem przesiadkowym 45 minutowym za 2,90. 50 gr różnicy nie tłumaczy zasadności wprowadzania do dystrybucji dodatkowych, niewygodnych biletów. Bilety 10 przejazdowe - jak rozumiem bilety w tym pakiecie są jednoliniowe, więc nieekonomiczne w podróżach łączonych. Chyba że są to bilety czasowe 30 minutowe, ale czy wtedy oszczędność 1 zł na 10 biletach tłumaczy ich dystrybucję? W to że są to bilety 45/90 minutowe już nie chce mi się wierzyć. Zapewne obniżenie cen biletów międzygminnych wymusiła technologia kasowników (zgodnie z opisem ich zasady działania jadąc taką linią tylko w obszarze miasta Olsztyna należałoby dodatkowo przykładać kartę przy wysiadaniu aby otrzymać zwrot różnicy w cenie biletu). Mam nadzieję, że inteligentne kasowniki automatycznie wybiorą najtańszy wariant dla pasażera, czyli przy 4tym przejeździe w ciągu 24h otrzymamy bilet dobowy za 1 zł. W końcu po to wprowadza się elektroniczny bilet, aby pasażer korzystał z transportu publicznego jak najtaniej. Podsumowując - obniżki cen biletów okresowych zdecydowanie na plus.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Marian28 2015-08-19 19:00:53 164.126.*.*
    BEZMYŚLNE JEDNO WIELKIE ZAMIESZANIE !!! NAJPROSTSZE ROZWIĄZANIA SĄ NAJLEPSZE. PO CO ZATEM KARTA MIEJSKA ,KTÓRĄ TYLE REKLAMOWANO I TYLE KASY WYDANO ??? KUPY SIE TO NIETRZYMA
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • Marian28 2015-08-19 18:57:57 164.126.*.*
    Cała Polska obniża ceny biletów,żeby przyciągnąć i zachęcić mieszkańców miast do korzystania z komunikacji i pozostawienia aut w garażu. Niektóre miasta zrobiły nawet darmowe bilety dla ludzi zameldowanych w tym mieście i płacących tam podatki. Olsztyn niestety został mentalnie w zamierzchłych czasach. Nie zachęca to do korzystania z komunikacji miejskiej kosztem aut. Bilety są drogie niestety !!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • tornado 42 2015-08-19 17:39:46 89.228.*.*
    Po co drukować różne rodzaje biletów jednorazowych.Bilet jednorazowy powinien mieć ważność 45 lub 60 min od chwili skasowania tak jak to jest w Krajach cywilizowanych. Cena biletu np.3 zł.Łatwiej będzie dla pasażerów kupujących bilety w automatach bez szukania groszy.Jeżeli bilet 24h kosztuje 10 zł,a na 3 dni 20 zł.W takim układzie bilet ważny 60 min max cena 2 zł,a ulgowy 1zł.Przy takich cenach biletów 2 zł może zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Goskat 2015-08-19 17:04:46 37.47.*.*
    Alee jedna linie powinni zostawic. Ja dojezdzam jedna linia do pracy i place 76 zl a teraz w sumie za to samo mam placic 88 bo i tak tylko te polaczenie mi pasuje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • jadzia1234 2015-08-19 14:30:39 188.33.*.*
    A zasadnicza kwestia to gdzie?? Czyli cena biletu na Tramwaj??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 9
  • beka 2015-08-19 14:30:06 83.3.*.*
    3 Linie tramwajowe hmmm ale to pod koniec 2016r.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 7
  • Buzon 2015-08-19 13:01:47 83.15.*.*
    Cena sieciówki - REWELA!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • mez 2015-08-19 12:22:07 88.156.*.*
    to może czas pomyśleć o uatrakcyjnieniu oferty przewozowej w obrębie podolsztyńskich gmin takich jak stawiguda, jonkowo, barczewo obsługiwanymi autobusami typu midi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3

www.autoczescionline24.pl