Rowerzysta powinien pamiętać, że nie wolno mu:
- przejeżdżać rowerem przez przejścia dla pieszych – przekraczając jezdnię rowerzysta musi zsiąść z roweru i przeprowadzić go po pasach,
- jechać bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz stóp na pedałach,
- jechać po jezdni obok innego uczestnika ruchu drogowego,
- czepiać się pojazdów - szczególnie popularne zjawisko na wsiach, gdzie praktykowane jest chwytanie się ciągnika
- zwalniać lub zatrzymywać się bez uzasadnionej przyczyny na przejazdach dla rowerzystów, oraz wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd
- jeździć po autostradzie, ani po drodze ekspresowej
Oprócz przepisów opracowanych specjalnie dla rowerzystów musimy pamiętać, że obowiązują ich również przepisy dotyczące innych kierujących – np. zakaz ruchu, nakaz jazdy w określonym kierunku, czy zakaz wjazdu.
Bardzo istotną kwestią jest również kierowanie rowerem pod wpływem alkoholu – pamiętajmy, że przepisy mówią wyraźnie - w zależności od zawartości alkoholu rowerzysta popełnia wykroczenie lub przestępstwo, i w przypadku, kiedy posiada prawo jazdy może je stracić za kierowanie rowerem po alkoholu nawet na 10 lat.
Tylko w ten weekend policjanci na Warmii i Mazurach zatrzymali 16 nietrzeźwych rowerzystów i 6 pijanych motorowerzystów.
Załóż kask
Jak podkreśla podinsp. Małgorzata Słowik z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie, ostatnio obserwujemy modę na kaski ochronne dla rowerzystów i chociaż nie ma prawnego obowiązku ich stosowania (inaczej niż w przypadku motorowerzystów) sprzyjają one naszemu bezpieczeństwu. Dobrze więc kasku używać – szczególnie ważne są w przypadku dzieci, bo po pierwsze chronią głowę, która u młodego rowerzysty narażona jest na stłuczenia podczas nieoczekiwanych wywrotek, po drugie promują modę na zapewniane sobie bezpieczeństwa podczas udziału w ruchu drogowym.
Sprawdź wyposażenie roweru
Przepisy jasno stanowią: roweru powinien posiadać: z przodu jedno światło pozycyjne barwy białej; z tyłu jedno światło odblaskowe koloru czerwonego o kształcie innym niż trójkąt; jedno światło pozycyjne koloru czerwonego (może być migające); co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze również stosować elementy odblaskowe – mogą być na stałe przymocowane do rowerów lub umieszczane na odzieży rowerzystów – odblaski powodują, że jesteśmy bardziej widoczni przez co oczywiście bezpieczni.
Zadbaj o swój rower
Rowerzysto pamiętaj, ze zostawiając jednoślad przed sklepem, czy blokiem warto go właściwie zabezpieczyć. Dodatkowo policjanci radzą, aby właściwie przechowywać kartę gwarancyjną, w której można zapisać dodatkowe informacje dotyczące cech charakterystycznych jednośladu. Warto do środka ramy wrzucić kartkę z np. numerem PESEL, bądź w wiadomym sobie miejscu oznaczyć rower za pomocą numeratora.
Motorowerzysto, pamiętaj o badaniu technicznym pojazdu
Okresowe badanie techniczne motoroweru przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.
Ponadto zapis art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 97, poz. 802) stanowi, że „właściciel motoroweru dla którego od dnia pierwszej rejestracji minęło więcej niż 3 lata obowiązany jest przedstawić go do badania technicznego w terminie roku od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.” Roczny termin na przeprowadzenie badania technicznego motoroweru dla którego od dnia pierwszej rejestracji minęło więcej niż 3 lata upłynie z dniem 8 lipca 2010 r.
Warto, aby zarówno kierowcy, jak i amatorzy jednośladów pamiętali, że uczestnicy ruchu drogowego nie dzielą się na lepszych i gorszych – wszyscy muszą przestrzegać przepisów, idealnie byłoby również gdyby przestrzegali zasad kultury i wzajemnej życzliwości również na drodze – czego u progu lata serdecznie życzymy.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz