Okazało się, że wykonanie zaplanowanych prac będzie, najprawdopodobniej, znacznie tańsze, niż zakładano. Zwycięzca przetargu zaproponował bowiem kwotę 84,4 mln zł.
Założenia inwestycji
Inwestycja zakłada, m.in. poszerzenie odcinka drogi wojewódzkiej nr 527 do czterech pasów ruchu – po dwa w każdym kierunku (o szerokości 3,5 m każdy), budowę dwóch nowych wiaduktów kolejowych oraz ronda, umożliwiającego zjazd w stronę Bartąga. Roboty obejmą też wzmocnienie nośności drogi i podniesienie jej parametrów, a także stworzenie centrum przesiadkowego (w miejscu „dzikiego parkingu” przy zjeździe na Bartąg), którego cel stanowi odciążenie ruchu samochodowego, dzięki korzystaniu ze środków komunikacji miejskiej.
„Najważniejsza wylotówka w mieście”
O sprawie pisaliśmy kilka miesięcy temu w artykule pt. „Olsztyn. „Najważniejsza wylotówka w mieście” będzie dwupasmowa”.
Według marszałka województwa Marcina Kuchcińskiego, planowane działania upłynnią wyjazd oraz wjazd z i do Olsztyna oraz poprawią bezpieczeństwo ruchu.
- Jestem przekonany, że planowana przebudowa znacznie poprawi komfort i bezpieczeństwo korzystających z tej drogi. Obecnie wylot z Olsztyna w kierunku Warszawy, będący poniekąd najważniejszą wylotówką w mieście, stanowi swego rodzaju wąskie gardło. Dwupasmówka na tym odcinku drogi oraz planowane rondo poprawi bezpieczeństwo ruchu, a wjazd i wyjazd z i do stolicy stanie się płynniejszy – informował w czerwcu Kuchciński.
Aktualnie na trasie istnieje ryzyko zatorów. Do wysokości stacji paliw przy al. Warszawskiej kierowcy poruszają się dwoma pasami ruchu, które na krótkim odcinku zbiegają się w jednopasmówkę.
Wygrała najtańsza oferta
Zainteresowanie wykonaniem inwestycji okazało się dość duże. W przetargu wzięło udział osiem firm. Najdroższa oferta wpłynęła z Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego Budownictwa „Pyzak” (z Lidzbarka Warmińskiego). Propozycja opiewała na kwotę 113,1 mln zł.
Poza „Pyzakiem” w przetargu wystartowały następujące firmy: Most sp. z.o.o. z Sopotu (105,4 mln zł), Budimex (94,7 mln zł), konsorcjum Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Polbud Pomorze (93,3 mln zł), Trakcja (92,7 mln zł), Unibep SA (92,2 mln zł), NDI (86 mln zł) oraz Strabag z Pruszkowa (84,4 mln zł). Każde z przedsiębiorstw zadeklarowało 8-letni okres gwarancji robót.
Po przeprowadzonej analizie wyłonionym wykonawcą okazał się, proponujący najtańszą ofertę, Strabag.
Blisko 3 lata na realizację
Umowa zostanie podpisana po kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli przebiegnie ona pomyślnie, a dodatkowo nie wpłyną protesty pozostałych uczestników przetargu, dobicie targu nastąpić może jeszcze w tym miesiącu. Przy takim scenariuszu prace rozpoczęłyby się jesienią, a zakończyły maksymalnie w pierwszej połowie 2027 r. (wykonawca musi realizować inwestycję w przeciągu 33 miesięcy).
Długość rozbudowanego odcinka obejmie 2481 metrów.
Jakie utrudnienia czekają kierowców?
Podjęte działania będą się wiązały najprawdopodobniej z tymczasowym zamknięciem ważnej dla podróżujących arterii. Po podpisaniu umowy zdecyduje o tym wykonawca. Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) przekonuje, jednak, że będzie dążył do jak najmniejszych utrudnień na trasie.
- Problemem jest przebudowa nisko położonego przepustu. Niezbędne będzie rozebranie nasypu. Stanowisko projektanta jest takie, że na czas tych robót droga będzie nieprzejezdna. Na pewno będziemy dążyli do tego, żeby utrudnienia były jak najmniejsze. Wiadomo, że najłatwiej zamknąć. My jednak musimy dbać o użytkowników. O to, żeby utrudnienia były jak najmniejsze i trwały jak najkrócej – mówił w rozmowie z Wyborczą Olsztyn dyrektor ZDW w Olsztynie, Waldemar Królikowski.
W przypadku zamknięcia drogi kierowcy będą musieli korzystać z alternatywnych tras, przez Jaroty czy Datki, nadkładając przy tym kilometrów. Niewątpliwie spowoduje to w Olsztynie utrudnienia komunikacyjne, bowiem blisko 2,5 kilometrowy odcinek, poddany przebudowie jest bardzo często uczęszczany. Jak podaje TVP3 Olsztyn, przejeżdża nim około 20 tys. pojazdów na dobę.
Co z kolejnym etapem remontu?
Przypominamy, że inwestycja realizowana jest w ramach projektu o nazwie „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku od ul. Dybowskiego na terenie m. Olsztyna do Węzła Olsztyn Południe w podziale na etapy: I etap od granicy miasta Olsztyna do Węzła Olsztyn Południe”. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) wyniesie ponad 95 mln zł.
Póki co, miasto nie posiada środków zagwarantowanych na finansowanie odcinka do ul. Dybowskiego. Fundusze zaoszczędzone na przeprowadzonym przetargu nie zostaną automatycznie przeznaczone na wykonanie kolejnego etapu prac remontowych.
Komentarze (14)
Dodaj swój komentarz