W ramach budowy S16 Borki Wielkie - Mrągowo powstał ok. 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej i ok. 3 km jednojezdniowej obwodnicy Mrągowa w ciągu DK16 i DK59. Koszt realizacji tego odcinka wyniósł ponad 625 mln zł, a jego wykonawcą była firma PORR. Oddany we wtorek (13 sierpnia) do ruchu odcinek jest przedłużeniem dwujezdniowej trasy pomiędzy Biskupcem a Borkami, która udostępniona została kierowcom w 2014 roku. Nowy odcinek przebiega przez Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie omija Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Powstały także dwa węzły w Sorkwitach i Bagienicach oraz MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych) w Marcinkowie.
Istniejąca DK16, od Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59, na odcinku o długości ok. 13 km została rozbudowana do układu 2x2 oraz dostosowana do parametrów drogi ekspresowej. Zbudowano też około kilometrową, jednojezdniową DK59 od ronda na końcu Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z S16. Powstał też jednojezdniowy wspólny przebieg DK16 i DK59 o długości ok 2,3 km, od skrzyżowania z S16 do istniejącej DK16/59. W ramach budowy powstały urządzenia ochrony środowiska, w tym cztery przejścia dla dużych zwierząt (trzy górą nad drogą, jedno pod nią), zabezpieczenia akustyczne oraz nasadzenia zieleni.
Otwarta trasa S16 to nie tylko wygoda dla kierowców, ale również korzyści dla mieszkańców. Dzięki nowej drodze znacząco poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu, a przejęcie ruchu tranzytowego z terenów zabudowanych zmniejszy ryzyko wypadków i kolizji. Zmniejszy się też oddziaływanie hałasu na tereny zabudowy mieszkaniowej.
Droga krajowa nr 16 ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. Jest to najkrótsza trasa tranzytowa między Berlinem a krajami bałtyckimi oraz główna regionalna droga ze wschodu na zachód, łącząca najważniejsze ośrodki regionalne (Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda), z trasami układu południkowego. Stanowi ona główny kanał transportowy regionu dla firm. Ponadto DK16 stanowi kanał ważnych strumieni ruchu turystycznego jako kręgosłup, do którego podłączone są lokalne drogi biegnące w osi północ-południe.
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz