Przypomnijmy, po tym jak w listopadzie ubiegłego roku na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego z Tuwima w Olsztynie zginęła potrącona przez TIR-a rowerzystka, miasto zleciło zewnętrznej firmie audytowej sprawdzenie wszystkich olsztyńskich skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Audyt został wykonany na początku 2012 roku. Pierwsza część audytu sporządzona została do dnia 31 stycznia, druga do dnia 31 marca.
Olsztynianie długo czekali na upublicznienie wyników audytu, bo choć wyniki były znane już pod koniec marca to MZDiM i ratusz nie mogły upublicznić tych danych z powodu nie zapłaconej faktury. Prezydent obiecywał podanie wyników badania najpóźniej z końcem kwietnia tego roku. Tak się jednak nie stało, a audyt został upubliczniony dopiero teraz – z końcem maja.
Jak wynika z dokumentacji, którą miasto udostępniło na Platformie Konsultacji Społecznych, ogólny poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na badanych, olsztyńskich skrzyżowaniach firma audytująca ocenia jako dobry. Dla 17 skrzyżowań ( między innymi Kościuszki-Reja, Tuwima-Iwaszkiewicza, Tuwima-Wawrzyczka Warszawskiej-Armii Krajowej – red.) firma zaleca podniesienie bezpieczeństwa dla niechronionych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów. Chodzi o to, by piesi przechodzący na przykład przez ulicę Tuwima powinni mieć możliwość przejścia przez zebrę zanim pojawi się sznur aut skręcających w prawo z ul. Sikorskiego, nawet jeśli kierowcy jadą z większą prędkością niż ustalone teraz 20km/h. To już kwestia dopasowania parametrów sygnalizacji.
Dla 15 skrzyżowań firma zaleca odwodnienie rejonu skrzyżowania, a dla 6 zaleca poważniejszą przebudowę geometrii ( dodanie wydzielonych pasów ruchu, korekta promieni skrętu w prawo).
W przypadku skrzyżowania ulic Towarowej z Leonharda audytorzy zalecają przebudowanie całego skrzyżowania. Konieczna jest przebudowa geometrii mająca na celu zwiększenie jej czytelności, zmniejszenia liczby miejsc potencjalnej kolizji i zwiększenia ich koncentracji oraz zwiększenie przepustowości skrzyżowania.
W przypadku 5 kolejnych skrzyżowań firma zaleciła oznakowanie bądź wycięcie drzew znajdujących się w ich pobliżu, które mogą stanowić zagrożenie dla kierowców.
W raporcie znalazły się również uwagi dotyczące tego, jak długo powinno palić się zielone światło dla pieszych i rowerzystów. Firma zaleciła wydłużenie sygnału zielonego światła dla rowerzystów do minimum 4 sekund, a także wydłużenie sygnału ostrzegawczego dla pieszych do końca ewakuacji grupy pieszej.
Firma zaleca też przebudowę ulic o przekroju 1x4 do przekroju 2x2.
Czy wskazówki audytorów Waszym zdaniem są słuszne? Czy miasto powinno wziąć je pod uwagę? Wypowiedzcie się.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz