Dziś jest: 21.02.2025
Imieniny: Eleonory, Fortunata
Data dodania: 2025-02-15 16:53

Aleksandra Sawczuk

Świadome zakupy i niewymienianie ubrań co sezon. Olsztyńscy licealiści podjęli walkę z konsumpcjonizmem i „fast fashion”

Świadome zakupy i niewymienianie ubrań co sezon. Olsztyńscy licealiści podjęli walkę z konsumpcjonizmem i „fast fashion”
Olsztyńscy licealiści, w ramach olimpiady "Zwolnieni z Teorii", podjęli walkę z konsumpcjonizmem i tzw. "fast fashion". Na czym polega projekt?
Fot. Dress without mess

Pięcioro uczniów: Julianna, Magdalena, Alicja, Mateusz i Franciszek, uczęszczających do olsztyńskich liceów, podjęło walkę z wszechobecnym konsumpcjonizmem i zjawiskiem zwanym „fast fashion” (z ang. szybka moda). Inicjatywa odbywa się w ramach uczestnictwa w XI edycji olimpiady „Zwolnieni z teorii”. Temat projektu nosi nazwę „Dress without mess”, czyli w dosłownym tłumaczeniu „ubierz się bez bałaganu”. Na czym polega przedsięwzięcie?

reklama

Cel projektu „Dress without mess”

„Zwolnieni z Teorii” to ogólnopolska praktyczna olimpiada skierowana do uczniów szkół ponadpodstawowych, polegająca na realizacji projektu, dotyczącego wybranego zjawiska/problemu społecznego. W tym roku odbędzie się XI edycja przedsięwzięcia. Uczniowie dwóch olsztyńskich liceów (I LO i XI LO), Julianna, Magdalena, Alicja, Mateusz i Franciszek, postanowili zgłosić się do konkursu z projektem, którego hasłem przewodnim jest „Dress without mess”.

Chodzi mianowicie o podjęcie walki z wszechobecnym konsumpcjonizmem oraz zjawiskiem zwanym „fast fashion”, czyli szybkiej modzie, objawiającej się masową produkcją ubrań. Zazwyczaj są one tworzone z niskiej jakości materiałów, a konsumenci mogą kupić je w przystępnych cenach.

Negatywny wpływ na klimat

Licealiści podkreślają, iż produkcja ubrań pochłania ogromne ilości wody, emituje CO₂ , a także generuje odpady i mikroplastik.

- Ubrania niskiej jakości szybko trafiają na wysypiska. Dodatkowo „fast fashion” niszczy lokalne rynki tekstylne i promuje szkodliwy konsumpcjonizm – twierdzą.

Szacuje się, że branża odzieżowa odpowiada za blisko 10 procent globalnej emisji dwutlenku węgla, więc tym samym czyni ją jednym z głównych sektorów, wpływających na postępujące zmiany klimatyczne.

- Każdego roku na całym świecie produkowanych jest około 100 miliardów sztuk odzieży, z czego aż 92 miliony ton trafia na wysypiska śmieci. Oznacza to, że co sekundę ciężarówka pełna tekstyliów zostaje wyrzucona. Produkcja tkanin wymaga zużycia znacznych ilości wody. Do wyprodukowania jednej pary dżinsów potrzeba około 7,5 tys. litrów, co odpowiada ilości wody, jaką człowiek pije przez kilka lat – tłumaczy młodzież w rozmowie z naszą redakcją.

Jakie rozwiązanie mogłoby okazać się skuteczne?

Według licealistów priorytet stanowią świadome wybory, czyli np. kupowanie „z drugiej ręki”, stworzenie tzw. „szafy kapsułkowej”, czyli bazowanie na niewielkim zbiorze ubrań i dodatków i umiejętne oraz kreatywne łączenie ich ze sobą, a także wspieranie tych marek, które dbają o jakość używanych produktów oraz warunki pracy.

Młodzież podkreśla, że w krajach, takich jak Bangladesz czy Indie, gdzie odbywa się masowa produkcja odzieży, fabryki tekstylne przyczyniają się do wylesiania, degradacji gleby oraz pogorszenia stanu wód.

Tworzenie marek odzieżowych przez znane osoby

Przy omawianiu danego problemu warto zwrócić również uwagę na kwestię, jaką stanowi traktowanie produkcji odzieży w kategoriach dochodowego biznesu. Coraz częściej słyszy się bowiem, że coraz to nowi celebryci czy influencerzy tworzą własne marki odzieżowe. Jak wiadomo popyt nakręca podaż. Jak zapatruje się na to zjawisko grupa „Dress without mess”?

- Marki odzieżowe tworzone przez osoby znane stały się istotnym elementem współczesnej mody. Niektóre z nich wnoszą nową jakość i promują odpowiedzialną produkcję, inne natomiast jedynie przyczyniają się do dalszego wzrostu konsumpcji i zmieniających się co sezon trendów. Nie jesteśmy w stanie powstrzymać tego zjawiska, ale możemy świadomie podchodzić do zakupów – podsumowują.

Udzielanie wskazówek za pośrednictwem Instagrama

Twórcy projektu szerzą wiedzę na temat opisanego zagadnienia za pośrednictwem swoich mediów społecznościowych, zwracając przede wszystkim uwagę na inwestowanie w ubrania dobrej jakości, a nie kierowanie się obecnymi trendami.

Komentarze (32)

Dodaj swój komentarz

  • Bądźmy eko 2025-02-15 18:59:01 31.0.*.*
    Świetny pomysł na projekt!!! Oby coraz więcej ludzi interesowało się tym tematem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 4
  • Krzysztof 2025-02-15 18:57:34 193.105.*.*
    Walka z konsumpcjonizmem. piękna idea, ale niech powiedzą ktorej generacji iphony mają.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Amelka 2025-02-15 18:53:45 88.156.*.*
    Fajny projekt, super że młodzi ludzie starają się zmieniać świat
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Zenek 2025-02-15 17:57:14 95.160.*.*
    Fajna ta utopijna idea. Niestety na przeszkodzie stoi samolubna postawa człowieka skłonnego do wielu ustępstw wybiórczo rozumianych. Natomiast współczesny człowiek absolutnie wyklucza możliwość nałożenia na siebie jakichkolwiek ograniczeń. Młodzi zupełnie NIE rozumieją, że dążenie do górnolotnych celów wiąże się z aprobatą ograniczeń, które UMOŻLIWIĄ osiąganie celów. Utopia, nic innego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 8
  • Olosmolo 2025-02-15 17:52:45 37.31.*.*
    Jak zwykle młodzi chcą zmienić świat....Po jakimś czasie przejdzie Im...... to normalna kolej rzeczy....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 21
  • Eko 2025-02-15 17:43:34 5.184.*.*
    To co się nie sprzeda korporacje zwiazą do krajów trzeciego świata - nie po to by ubrać tych biednych mieszkańców tylko by ekologicznie i po taniości spalić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • Wasz Pan 2025-02-15 17:17:28 37.31.*.*
    Ale to dzieci tych z urzędów chłopków W.Witosa. tragedia tym z P.o. I P.s.l. zawsze mało nawet owce I barany tej pychy uczą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 12
  • 💩🤮🏳️‍🌈💩 2025-02-15 17:09:17 88.156.*.*
    Hahaha ale eko-wynalazki 🤮💩 zaraz planeta spłonie XD
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 21

www.autoczescionline24.pl