Część z nas Nowy Rok powita na zagranicznej wycieczce, inni na uroczystym balu, a mniej wybredni w domu - w gronie najbliższych. Każdy, niezależnie od tego gdzie spędza Noc Sylwestrową, powinien pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i swoich prawach konsumenta, by nie dać się oszukać.
Od lat w Sylwestra do szpitali trafia masa ludzi z obrażeniami ciała - głównie poparzeniami, które powstały w wyniku nieodpowiedzialnego korzystania z fajerwerków. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby dostępu do petard i fajerwerków nie miały dzieci. Również dorośli, którzy znajdują się pod wpływem alkoholu nie powinni mieć styczności z wszelkimi, sylwestrowymi materiałami pirotechnicznymi. Kupując fajerwerki koniecznie sprawdź, czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia (np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych) oraz instrukcja obsługi w języku polskim. Pamiętaj, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Zanim kupisz fajerwerki sprawdź, czy opakowanie nie posiada żadnych wad (pęknięcia, przerwania, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zobacz, czy elementy są dobrze połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalenia nie wypadają. Pamiętajmy również, że za korzystanie z fajerwerków poza wyznaczonym terminem 31.12.2010 - 1.01.2011, grozi kara 500 złotych mandatu. Zobacz więcej...
Kupując w ostatniej chwili bilet na koncert sylwestrowy lub zorganizowaną zabawę, powinniśmy dokładnie określić warunki usługi, za którą płacimy. Pamiętajmy, zawierajmy umowy na piśmie - spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru (ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj muzyki) ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą. Co ciekawe, zaginięcie rzeczy pozostawionych w szatni, mimo umieszczonej informacji „w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności” – to przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, nie tylko wtedy gdy jest płatna.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina również nasze prawa, z których korzystać możemy przy okazji przygotowań do sylwestrowej zabawy. Źle wykonaną usługę fryzjerską czy krawiecką można reklamować. Pamiętajmy, że konsumentom przysługuje prawo do naprawy usługi, żądania zwrotu zapłaconej kwoty, obniżenia rachunku albo przyznanie rabatu.
Jeżeli przedsiębiorca nie chce respektować praw poproś o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz