Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2015-12-30 09:58

Iwona Starczewska

Testy otrzeźwiły drogowców? Korygują optymistyczny czas przejazdu tramwajem

Problemy z napięciem, konieczność ręcznego przestawiania zwrotnic, ITS paraliżujący ruch w centrum i Śródmieściu – to tylko część problemów, które w ostatnim czasie można zaobserwować na ulicach Olsztyna. To jednak czas prób, dopasowywania i korygowania. Od 1 stycznia – kiedy nowy układ komunikacyjny wejdzie w życie nie będzie już miejsca na awarie. Czy miasto jest gotowe?  

reklama

Od 19 grudnia, kiedy w miasto ruszyła pierwsza linia tramwajowa – na ulicach Olsztyna pojawiły się spore trudności. Problemy z napięciem, awaria ITS i sygnalizatorów, a do tego opóźnienia w rozkładach jazdy autobusów i tramwaju – z tym przyszło mierzyć się mieszkańcom miasta. Uruchomienie po świętach drugiej linii tramwajowej nie poprawiło sytuacji. Ten Tramino również jeździł poza rozkładem, a widok ręcznego przesuwania zwrotnic przez motorniczych nie należał do wyjątków.

Pasażerowie skarżyli się nie tylko na błędne informacje o czasie przyjazdu tramwaju czy autobusu, podawane przez elektroniczne tablice na przystankach, ale również na sam czas przejazdu.

W założeniu testowych rozkładów jazdy tramwajowa ''jedynka'' pokonywała trasę Kanta – Wysoka Brama w 16 minut. Faktyczny czas pokonywania tego odcinka był znacznie dłuższy. Na ulicy Kościuszki pojazd ten osiągał momentami prędkość... piechura.

Podobnie było z tramwajową ''dwójką''. Tu wyliczono optymistycznie, że przejazd tramwaju z Dworca do ul. Kanta wynosić będzie 20 minut.

Dziś okazuje się, że na dzień przed uruchomieniem trzeciej linii tramwajowej drogowcy postanowili skorygować rozkłady jazdy, które wraz z nowym układem komunikacyjnym wejdą ostatecznie w życie 1 stycznia 2016 roku.

- W związku z uzyskiwaniem coraz większej liczby danych z testowych jazd linii tramwajowych nr 1 i 2 wprowadzona zostanie korekta rozkładów jazdy wszystkich trzech linii tramwajowych – informują drogowcy.

To oznacza, że początkowo zakładany czas 16 minut na przejazd z Kanta do Wysokiej Bramy wydłużony zostanie do 20 minut. ''Dwójka'' również dostała dodatkowe minuty. Trasę Dworzec – Kanta tramwaj może pokonać od stycznia w 22 minuty nie zaś 20 minut jak zakładano w grudniowych - testowych - rozkładach.

Korygowanie czasu przejazdu tramwajów ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że błędem jest wydłużanie tego czasu na podstawie testów prowadzonych w momencie jeszcze nie do końca sprawnego, nowego układu. Zwłaszcza, że skorygowano także czas przejazdu linii numer 3, która ruszy dopiero w czwartek. Tu czas przejazdu na trasie Uniwersytet-Dworzec wyniesie 14 minut, zaś droga powrotna 16 minut, nie zaś 15 minut jak zakładano początkowo. Przeciwnicy twierdzą również, że kilka kursów było zrealizowanych w tym - optymistycznym - czasie co oznacza, że jest to możliwe.

Drudzy z kolei uważają, że mieszkańcy wolą jechać tych kilka minut dłużej, ale mieć tramwaj na przystanku o czasie.

 

Jakie jest Wasze zdanie w tej sprawie?

Komentarze (11)

Dodaj swój komentarz

  • LAK 2016-01-03 07:55:17 88.156.*.*
    Z ULICY DWORCOWEJ NA KOLONIĘ MAZURSKĄ NIE MA CZYM DOJECHAĆ ZABRALI 2 O PRZEPRASZAM 102 A 126 JEŹDZI RZADKO BO POTEM PIESZO Z POD ROLNIKA I TA ŚMIESZNA NUMERACJA,PO 22 TRZEBA WRACAĆ PIESZO Z PRACY BO TYLKO JADĄ PRZEJAZDY TECHNICZNE-BAJZEL DO KWADRATU NA PLACU ROSSVELTA JAK JADĄ AUTOBUSY W JEDNYM KIERUNKU TO WSZYSTKIE NARAZ A POTEM DŁUGIE CZEKANIE I MARZNIĘCIE
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • no coments 2015-12-30 18:31:54 83.9.*.*
    A tak w ogóle korekta tych rozkładów jazdy to przyznanie się do porażki. Smutne to bo liczyłem na powstanie rzeczywistej alternatywy dla samochodu :(
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
  • No coments 2015-12-30 18:26:46 83.9.*.*
    Autobus linia 24 przystanek sikorskiego/wilczyńskiego - centrum 13 minut według rozkładu Tramwaj linia 1 przystanek sikorskiego/wilczyńskiego - centrum 14 minut według rozkładu. Wychodzi więc na to że gdybyśmy zamiast torów zbudowali na Sikorskiego buspasy tybu "Kurytybańskiego" przejazd autobusem wspomnianej trasy zająłby 10 minut.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 3
  • wibid 2015-12-30 18:06:08 83.9.*.*
    A można było wybrać inną trasą dla tramwaju, oj można było. A wybrano trasę o najmniejszej prędkości handlowej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • jolii 2015-12-30 15:55:38 88.156.*.*
    By zdążyć do pracy to niech jedzie dłużej ale niech będzie na czas na przystanku, bo nie ma nic gorszego niż nie wiedzieć kiedy ruszy czy kiedy przyjedzie na przystanek. Słysząc opinie o zmianach to ludzie są bardzo wściekli na te wszystkie zmiany. Ja jestem za tramwajami i zmianami, ale nie mogę spóźniać się do pracy tylko dla tego że tramwaje cały czas są na spóźnionym nawet o siódmej czy ósmej.Przez tramwaje czas z Kanta na Osiedle Podgrodzie wydłużył się o 30 minut, nie ma połączenia z centrum, jest to niedopuszczalne by z centrum nie były zsynchronizowanych autobusów. A dojazd na Gotowca zmusza oczekiwanie od 15 do 30 minut.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Krychacz 2015-12-30 15:34:44 82.139.*.*
    Myślę, że żeby tramwaj miał sens, niech będzie szybki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 0

www.autoczescionline24.pl