Przypomnijmy, prezydent Olsztyna zlecił przeprowadzenie konsultacji społecznych na temat "Wielowariantowej koncepcji projektowej w zakresie obsługi osiedli Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna (w ujęciu linii tramwajowych i komunikacji autobusowej)".
Ich celem jest ustalenie oczekiwań mieszkańców tych osiedli wobec rozwoju komunikacji miejskiej w najbliższych latach. Jak zaznaczają władze miasta w miarę dostępności środków z budżetu Olsztyna i możliwości aplikowania o środki pomocowe z budżetu Unii Europejskiej taka rozbudowa linii byłaby możliwa do 2027 roku.
Miasto przedstawiło trzy wstępne warianty nowych tras komunikacji miejskiej i to w oparciu o nie przeprowadzone zostało pierwsze spotkanie z mieszkańcami.
Pomimo tego, że temat konsultacji był żywo komentowany w sieci, na spotkaniu pojawiło się niewielu mieszkańców osiedli, których dotyczyć ma rozbudowa połączeń komunikacyjnych.
Podczas spotkania padło kilka konkretnych propozycji. Mieszkańcy opowiadali się za budową pasów ruchu o szerokości do 3 metrów, ścieżek rowerowych, zwiększenie ilości przystanków w tej części miasta, czy budową na granicach miasta parkingów typu Park&Ride.
Spotkanie miało na celu ogólne zarysowanie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców tej części miasta, a trzy wyjściowe warianty miały być jedynie przyczynkiem do dyskusji. Pojawiły się jednak głosy społeczników, którzy twierdzili, że koncepcja rozwoju komunikacji miejskiej powinna być oparta o badania pokazujące kierunki w jakich poruszają się mieszkańcy.
Jeden z uczestników spotkania zaproponował nawet, by wszystkie warianty rozbudowy komunikacji zbiorowej odrzucić, a skupić się jedynie na remoncie istniejących arterii tych osiedli.
Kolejne spotkanie w tej sprawie zaplanowano na 9 listopada w sali 219 olsztyńskiego ratusza. Start spotkania godzina 17.00
Warianty, których dotyczą konsultacje:
Wariant 1
Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Jagiellońską do pętli „osiedle Podleśna”. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Limanowskiego wpisuję się w szerokość istniejącego wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją. Linię tramwajową poprowadzono asymetrycznie względem osi drogi, po stronie wschodniej. Założono, że od skrzyżowania ul. Limanowskiego – Partyzantów do pętli „Osiedle Podleśna” autobusy będą poruszać się torowisku (zaprojektowano tram-bus-pas). Od pętli „Osiedle Podleśna” do skrzyżowania ul. Limanowskiego – Paderewskiego autobus porusza się po torowisku, natomiast dalej w kierunku ul. Partyzantów autobus zjeżdża z torowiska na jezdnię. Wprowadzenie tram-bus-pasów ułatwia pasażerom przesiadanie się z tramwaju do autobusu i odwrotnie z jednego wspólnego peronu. W ul. Limanowskiego zaprojektowano po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast w ul. Jagiellońskiej po jednym pasie. Tramwaj asymetryczny poprowadzony obok jezdni po stronie zabudowy mieszkaniowej zapewni pieszym dostęp do peronów bez konieczności przekraczania jezdni. Konfliktowa może być sytuacja dla tramwaju asymetrycznego w przypadku, gdy zabudowa mieszkaniowa znajduje się po obu stronach ulicy. Dostępność do tramwaju mieszkańców po stronie wschodniej będzie lepsza niż mieszkańców po stronie zachodniej. Należy zwrócić uwagę, że tramwaj poprowadzony asymetrycznie przybliży tramwaj do budynków mieszkalnych, co spowoduje mimo cichej pracy tramwaju wzrost natężenia hałasu oraz wibracje. Z uwagi na ograniczenia terenowe w projekcie przewidziano ciągi pieszorowerowe jednostronne po stronie zachodniej. Ruch pieszy może odbywać się po obu stronach ulicy wzdłuż całej trasy tramwajowej, za wyjątkiem wiaduktu nad koleją, gdzie chodnik zaprojektowano tylko po zachodniej stronie. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego w obszarze skrzyżowania z ul. Paderewskiego, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Poprzeczną, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Borowa, - pętla „Osiedle Podleśna” (przystanki autobusowe). Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2170m.
Wariant 2
Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Żeromskiego Niedziałkowskiego, Jagiellońską, Sybiraków, Wojska Polskiego, do pętli „Jakubowo” przy ul. Parkowej. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Rozwiązania przyjęte w tym wariancie zakładają przebudowę wiaduktu nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Ulice Żeromskiego i Niedziałkowskiego są ulicami jednokierunkowymi i zaprojektowano w nich tylko jeden tor linii tramwajowej i jeden pas ruchu. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w ul. Jagiellońskiej na odcinku od ul. Niedziałkowskiego do ul. Sybiraków ruch kołowy i tramwajowy odbywa się po tym samym pasie ruchu. W ul. Sybiraków zaprojektowano linię tramwajową w środku ulicy pomiędzy jezdniami o jednym pasie ruchu. Istniejącą pętlę autobusową przy ul. Parkowej przebudowano na węzeł autobusowo – tramwajowy oraz zaprojektowano parking dla samochodów osobowych (park & ride). Wzdłuż całej trasy tramwajowej po obu stronach ulicy przewidziano chodniki, a tam gdzie nie było wystarczająco dużo miejsca na chodnik i ścieżkę rowerową zaprojektowano ciągi pieszo-rowerowe (ul. Jagiellońska i Sybiraków). Ścieżkę rowerową przylegająca do chodnika uwzględniono wzdłuż ul. Limanowskiego po wschodniej stronie ulicy oraz wzdłuż ul. Sybiraków po południowo-zachodniej stronie. W ul. Żeromskiego i Niedziałkowskiego ruch rowerowy odbywa się po jezdni. Lokalizacja przystanków: - ul. Żeromskiego w pobliżu ul. Sienkiewicza, - ul. Niedziałkowskiego w obszarze skrzyżowania Sienkiewicza/Kossaka, - ul. Jagiellońska w obrębie skrzyżowania z ul. Niedziałkowskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Parkowa - pętla „Jakubowo”. Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2830m.
Wariant 3
Wariant zakłada wprowadzenie pasów dla autobusów (buspasy) w ulicach: Limanowskiego, Sybiraków Wojska Polskiego do pętli „Jakubowo” , bez budowy linii tramwajowej. Projektowane pasy dla autobusów nawiązują się do buspasów projektowanych w ramach opracowania przebudowy ul. Partyzantów. Przyjęte w tym wariancie rozwiązania projektowe nie wymagają przebudowy wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Na jezdniach zaprojektowano dwa pasy ruchu z czego jeden pas przeznaczony jest tylko dla ruchu autobusowego – buspas. Na buspasie wyznaczono miejsca zatrzymywania autobusów przy przystankach bez wykonywania dodatkowych zatok. Wzdłuż całej trasy zaprojektowano obustronne chodniki i jednostronną ścieżkę rowerową. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego przy skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków na wysokości Stadionu Warmii, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Wojska Polskiego na wysokości pętli „Jakubowo”. Długość projektowanych buspasów wynosi około 1950m.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz