Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2016-10-12 12:52
Ostatnia aktualizacja 2016-10-13 09:31

ol

Tramwajem na Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśną

Jeszcze nie rozpoczęła się realizacja drugiej linii tramwajowej, która ma prowadzić z ulicy Wilczyńskiego przez Wyszyńskiego, Piłsudskiego aż do Dworca Głównego, a prezydent Olsztyna już ogłosił kolejne konsultacje w sprawie linii tramwajowej. Tym razem mieszkańcy mogą wybrać, czy chcą rozbudowy linii do ulicy Borowej czy pętli w Jakubowie.

reklama

W planach miasta na najbliższe lata jest rozbudowa linii tramwajowej od Pieczewa, wzdłuż ul. Krasickiego, Wyszyńskiego i po Piłsudskiego do obecnego torowiska na Kościuszki. Wśród rezerwowych wariantów pozostaje połączenie os. Generałów z Pieczewem w ciągu ul. Wiczyńskiego, a także poprowadzenie trakcji w głąb Kortowa oraz po ul. Dworcowej. Najpewniej w pierwszym kwartale przyszłego roku wykonawca projektu rozbudowy linii uzyska pozwolenia na budowę. Następnie uruchomiona zostanie procedura przetargowa. Wykonawcy wkroczą na plac budowy torowiska najwcześniej w 2018 roku.

Tymczasem już dziś prezydent Olsztyna zdecydował o przeprowadzeniu konsultacji społecznych w sprawie "Wielowariantowej koncepcji projektowej w zakresie obsługi osiedli Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna (w ujęciu linii tramwajowych i komunikacji autobusowej)".

Celem tych konsultacji jest ustalenie, jakiego połączenia tramwajowo-autobusowego chcą mieszkańcy Zatorza, osiedla Podleśna, czy Wojska Polskiego. Jak zaznaczają władze miasta w miarę dostępności środków z budżetu Olsztyna i możliwości aplikowania o środki pomocowe z budżetu Unii Europejskiej taka rozbudowa linii byłaby możliwa do 2027 roku.

Miasto przedstawiło trzy wstępne warianty nowych tras komunikacji miejskiej i to w oparciu o nie przeprowadzone będą konsultacje, które ruszyły już w wersji online na stronie konsultacji społecznych →

Wariant 1

Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Jagiellońską do pętli „osiedle Podleśna”. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Limanowskiego wpisuję się w szerokość istniejącego wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją. Linię tramwajową poprowadzono asymetrycznie względem osi drogi, po stronie wschodniej. Założono, że od skrzyżowania ul. Limanowskiego – Partyzantów do pętli „Osiedle Podleśna” autobusy będą poruszać się torowisku (zaprojektowano tram-bus-pas). Od pętli „Osiedle Podleśna” do skrzyżowania ul. Limanowskiego – Paderewskiego autobus porusza się po torowisku, natomiast dalej w kierunku ul. Partyzantów autobus zjeżdża z torowiska na jezdnię. Wprowadzenie tram-bus-pasów ułatwia pasażerom przesiadanie się z tramwaju do autobusu i odwrotnie z jednego wspólnego peronu. W ul. Limanowskiego zaprojektowano po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast w ul. Jagiellońskiej po jednym pasie. Tramwaj asymetryczny poprowadzony obok jezdni po stronie zabudowy mieszkaniowej zapewni pieszym dostęp do peronów bez konieczności przekraczania jezdni. Konfliktowa może być sytuacja dla tramwaju asymetrycznego w przypadku, gdy zabudowa mieszkaniowa znajduje się po obu stronach ulicy. Dostępność do tramwaju mieszkańców po stronie wschodniej będzie lepsza niż mieszkańców po stronie zachodniej. Należy zwrócić uwagę, że tramwaj poprowadzony asymetrycznie przybliży tramwaj do budynków mieszkalnych, co spowoduje mimo cichej pracy tramwaju wzrost natężenia hałasu oraz wibracje. Z uwagi na ograniczenia terenowe w projekcie przewidziano ciągi pieszorowerowe jednostronne po stronie zachodniej. Ruch pieszy może odbywać się po obu stronach ulicy wzdłuż całej trasy tramwajowej, za wyjątkiem wiaduktu nad koleją, gdzie chodnik zaprojektowano tylko po zachodniej stronie. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego w obszarze skrzyżowania z ul. Paderewskiego, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Poprzeczną, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Borowa, - pętla „Osiedle Podleśna” (przystanki autobusowe). Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2170m.

Wariant 2

Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Żeromskiego Niedziałkowskiego, Jagiellońską, Sybiraków, Wojska Polskiego, do pętli „Jakubowo” przy ul. Parkowej. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Rozwiązania przyjęte w tym wariancie zakładają przebudowę wiaduktu nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Ulice Żeromskiego i Niedziałkowskiego są ulicami jednokierunkowymi i zaprojektowano w nich tylko jeden tor linii tramwajowej i jeden pas ruchu. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w ul. Jagiellońskiej na odcinku od ul. Niedziałkowskiego do ul. Sybiraków ruch kołowy i tramwajowy odbywa się po tym samym pasie ruchu. W ul. Sybiraków zaprojektowano linię tramwajową w środku ulicy pomiędzy jezdniami o jednym pasie ruchu. Istniejącą pętlę autobusową przy ul. Parkowej przebudowano na węzeł autobusowo – tramwajowy oraz zaprojektowano parking dla samochodów osobowych (park & ride). Wzdłuż całej trasy tramwajowej po obu stronach ulicy przewidziano chodniki, a tam gdzie nie było wystarczająco dużo miejsca na chodnik i ścieżkę rowerową zaprojektowano ciągi pieszo-rowerowe (ul. Jagiellońska i Sybiraków). Ścieżkę rowerową przylegająca do chodnika uwzględniono wzdłuż ul. Limanowskiego po wschodniej stronie ulicy oraz wzdłuż ul. Sybiraków po południowo-zachodniej stronie. W ul. Żeromskiego i Niedziałkowskiego ruch rowerowy odbywa się po jezdni. Lokalizacja przystanków: - ul. Żeromskiego w pobliżu ul. Sienkiewicza, - ul. Niedziałkowskiego w obszarze skrzyżowania Sienkiewicza/Kossaka, - ul. Jagiellońska w obrębie skrzyżowania z ul. Niedziałkowskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Parkowa - pętla „Jakubowo”. Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2830m.

Wariant 3

Wariant zakłada wprowadzenie pasów dla autobusów (buspasy) w ulicach: Limanowskiego, Sybiraków Wojska Polskiego do pętli „Jakubowo” , bez budowy linii tramwajowej. Projektowane pasy dla autobusów nawiązują się do buspasów projektowanych w ramach opracowania przebudowy ul. Partyzantów. Przyjęte w tym wariancie rozwiązania projektowe nie wymagają przebudowy wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Na jezdniach zaprojektowano dwa pasy ruchu z czego jeden pas przeznaczony jest tylko dla ruchu autobusowego – buspas. Na buspasie wyznaczono miejsca zatrzymywania autobusów przy przystankach bez wykonywania dodatkowych zatok. Wzdłuż całej trasy zaprojektowano obustronne chodniki i jednostronną ścieżkę rowerową. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego przy skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków na wysokości Stadionu Warmii, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Wojska Polskiego na wysokości pętli „Jakubowo”. Długość projektowanych buspasów wynosi około 1950m.

 

Źródło: UM Olsztyna/konsultacje.olsztyn.eu

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • Kapitan Planeta 2016-10-14 17:13:47 83.15.*.*
    a co ze skrótem Wilczyńskiego - Warszawska? Tam ludzie czekają na to jak na zbawienie, to największa sypialnia tego zatkanego miasta i ciągle się rozrasta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Gollob 2016-10-14 10:13:11 213.73.*.*
    Zatorze i Podgrodzie to duże dzielnice, które nie mają komunikacji tramwajowej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Motorniczy 2016-10-14 08:44:08 213.73.*.*
    Na Zatorze powinny być trzy linie tramwajowe. To bardzo gęsto zaludnione tereny Jaroty - Podleśna (przez pl. Bema, Limanowskiego, Jagielońską), Kortowo - Jakubowo (przez osiedle Podgrodzie, Wysoką Bramę, Wojska Polskiego), Pieczewo - Koszary Dragonów (planowana linia do Wysokiej Bramy i dalej Nowowiejskiego i starym wiaduktem, Nową Artyleryjską do Koszarów). Linia objęłaby również mieszkańców nad jeziorem Długim. Wybudowanie takich linii stworzyłoby uzupełniające się kręgosłupy komunikacyjne miasta, które jest najbardziej rozbudowane w osi północ-południe. Poza tym od strony gmin Dywity, Dobre Miasto i Lidzbark Warmiński jest dużo przyjezdnych. Można na krańcach dwóch linii (Jakubowo i Podleśna) zrobić parkingi Park+Ride gdzie przyjezdni z powiatu mogliby zostawić auta i przesiąść się do tramwaju. Zmniejszyłoby to korki w mieście.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • Zygmunt Z. 2016-10-13 15:25:01 88.156.*.*
    Wariant nr.1 jest optymalnym rozwiązaniem tutaj. To wariant zresztą dyskutowany przez mieszkańców Zatorza od dawna. Wariant nr.2 jest bardzo zaskakującą alternatywą i chyba niestety niezbyt trafną. Wariant nr.3 To dobre rozwiązanie aczkolwiek nie uwzględnia torowiska więc byłoby stratą pieniędzy. Zatorze to jedna z głównych i największych dzielnic miasta wiec absolutnie winna być częścią sieci tramwajowej. Mam nadzieje że Prezydent kompletnie zignoruje nienawistne opinie "patologicznej" części mieszkańców Zatorza dla których jedynie istnienie sklepu z dopalaczami jest krokiemm cywilizacyjnym.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • aaaabbb 2016-10-12 14:36:01 178.235.*.*
    po jednym pasie na wiadukcie?! zatkają kompletnie ruch samochodowy na Limanowskiego...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 9
  • Jakubowo 2016-10-12 14:26:47 213.73.*.*
    Linia od Ratusza przez nowy wiadukt wzdłuż Wojska Polskiego do Jakubowa
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 4
  • bobek 2016-10-12 14:15:36 109.241.*.*
    pojebało
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 14

www.autoczescionline24.pl