Dziś jest: 19.04.2025
Imieniny: Adolfa, Leona, Tymona
Data dodania: 2025-04-08 19:01

Krzysztof Brągiel

Turbina zawiodła, pomoże estakada? Drogowcy chcą „zbadać” rondo OKS w Olsztynie

Turbina zawiodła, pomoże estakada? Drogowcy chcą „zbadać” rondo OKS w Olsztynie
Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w Olsztynie
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Rond Ofiar Katastrofy Smoleńskiej od lat kojarzy się olsztyńskim kierowcom z korkami i kolizjami. Po niepowodzeniu „koncepcji turbinowej” drogowcy ponownie chcą pochylić się nad poprawieniem przepustowości newralgicznego skrzyżowania.

reklama

Rondo OKS łączące ul. Bałtycką, Grunwaldzką, Bohaterów Bitwy Warszawskiej (dawna Artyleryjska) i al. Schumana zostało wybudowane w 2005 roku. Prześmiewczo nazywane bywa przez kierowców rondem ofiar turbiny. Jest to nawiązanie do wydarzeń z 2017 roku.

Właśnie wtedy, wiosną, miała miejsce ostatnia próba zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu. Na wniosek Forum Rozwoju Olsztyna wprowadzono tzw. rondo turbinowe. Koncepcja przetrwała zaledwie 5 miesięcy.

Ówczesny prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz powoływał się m.in. na wyniki badań opinii publicznej, z których wynikało, że 59 procent mieszkańców nie chce ronda turbinowego i oczekuje przywrócenia dawnej organizacji ruchu.

Inne statystyki również nie przemawiały na korzyść wprowadzonej zmiany. Choć „turbina” sprawiła, że na samym rondzie liczba kolizji i wypadków spadła, to wzrosła na dojazdowych ulicach (na Artyleryjskiej drastycznie, bo z 9 do 50). Ponadto, rondo okazało się też niewydolne w obsłudze zwiększonego, m.in. przez remonty ul. Partyzantów i Pieniężnego, ruchu.

W ciągu ostatnich 20 lat rondo OKS zdążyło okryć się wśród olsztynian złą sławą. W latach 2016-2021 doszło tam do 635 zdarzeń drogowych (ok. 10 miesięcznie), co klasyfikuje skrzyżowanie przy Jeziorze Długim w czołówce kolizyjnych miejsc na mapie Warmii i Mazur [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Czy na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej kierowcy jeżdżą niezgodnie z przepisami?].

Temat ponownego przeorganizowania ruchu na rondzie OKS cyklicznie wraca. W ostatnim czasie przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej, która ma ruszyć jeszcze w tym roku [WIĘCEJ: Nowobałtycka coraz bliżej. Ruszył przetarg]. Nowa trasa, o długości niemal 6 kilometrów, połączy okolice wiaduktu kolejowego na Likusach z granicami miasta, biegnąc równolegle do obecnej ulicy Bałtyckiej, po przeciwnej stronie torów kolejowych.

Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, co oznacza, że będzie w stanie przyjąć większe obciążenie ruchem. Nadal jednak kierowcy, którzy wjadą do miasta od północnego-zachodu trafią na „wąskie gardło” przy Jeziorze Długim. Przebudowa ronda OKS nie jest bowiem ujęta w planie budowy ul. Nowobałtyckiej.

Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie chce jednak przyjrzeć się sytuacji na kłopotliwym skrzyżowaniu. Drogowcy planują zlecić w tym roku badania i analizy, których celem będzie ustalenie czy i w jaki sposób można poprawić przepustowość ronda OKS.

- Bierzemy pod uwagę każde możliwe rozwiązanie, nawet budowę obiektów inżynieryjnych w postaci estakady – mówi rzecznik ZDZiT-u, Michał Koronowski, cytowany przez olsztyńską Gazetę Wyborczą.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach w Olsztynie wielokrotnie przedstawiano pomysł budowy estakady w rejonie kolizyjnych skrzyżowań. O konstrukcji mówiono w kontekście zbiegu ul. Dworcowej z al. Piłsudskiego, al. Sikorskiego z ul. Wilczyńskiego czy al. Sikorskiego z ul. Tuwima. Finalnie powstały dwie: przy ul. Synów Pułku i Krasickiego oraz ul. Żołnierskiej i Obiegowej.

Źródło: Wyborcza Olsztyn / Własne

Komentarze (81)

Dodaj swój komentarz

  • Keza 2025-04-09 07:42:47 46.205.*.*
    Jak dla mnie to do Szewczyka dotarło w końcu, że budowa za 275 mln. ul. Nowobałtyckiej bez udrożnienia ronda skończy się katastrofą. Dlatego zaczęły się ruchy pozorne, w stylu: badamy, weryfikujemy, pochylamy sią nad problemem ....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 4
  • upssk 2025-04-09 07:38:41 213.73.*.*
    Niech zrobią rondo Hassela...ciekawa koncepcja
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Olx 2025-04-09 07:29:49 2a09:bac2:37f6:*
    Prawoskręt do bałtyckiej omijający rondo jest potrzebny i wyznaczone pasy ruchu na rondzie i to wszystko
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • Ppp 2025-04-09 06:51:01 78.10.*.*
    To rondo ma złe konty wjazdu i zjazdu. Zostało zaprojektowane do spowalniania ruchu i robi to bardzo skutecznie. Należy pomniejszyć koło na środku żeby ruch Grunaldzka-Baltycka i Artyleryska-Schumana odbywał się praktycznie po prostej. No i oczywiście linie pozwalające zjechać ze wewnetrzego pasa. Po problemie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 12
  • Annad 2025-04-09 06:40:16 31.0.*.*
    Przy tej częstotliwości ruchu nie przejdzie rondo turbinowe. Lepiej niech zostanie po staremu, a ludzie 95%* jeżdżą tak jak jeżdżą.. Jak to stwarza problem dla urzędników to nie wyznaczą pasy ruchu Kiedyś się nauczą!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Obserwator 2025-04-09 05:48:50 178.42.*.*
    95 procent kierowców nie potrafi jeździć po tym rondzie. Żadne przebudowy nie pomogą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 4
  • Januszkrt 2025-04-09 05:11:58 176.221.*.*
    Najtaniej będzie wprowadzić światła. Uruchamiać sygnalizację w godzinach szczytu, a jeśli faktycznie sygnalizacja dostosuje się do obecnego ruchu, to może chodzić i całą dobę. Znacznie poprawi to przepustowość, a na pewno zmniejszy liczbę kolizji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 11
  • hmm 2025-04-09 05:06:30 83.9.*.*
    czy ktos posiada archiwalne zdjęcia jak wyglądała tam droga np w 2024 jak jeszcze nie było ronda?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Wyjaśniacz 2025-04-08 23:44:08 2a00:f41:852:*
    Może najpierw to co powinno być od początku i jest najtańsze? Znaki, lewy pas prosto+lewo; prawy pas: prosto+prawo Dobudować prawoskręt z artyleryjskiej na Bałtycką. Samo to pewnie już by zwiększyło przepustowość o 10-15%
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • Taryfiarz 2025-04-08 23:23:00 176.221.*.*
    To rondo jeszcze niedawno bylo bardzo dobrze oznakowane. Byly postawione znaki. Pierwszy znak: prawym pasem skrecasz w prawo lub jedziesz prosto. Drugi znak: lewym pasem jedziesz prosto lub skrecasz w lewo. Nawet imbecyl potrafil to odczytac. Obecnie natomiast jest tragedia. Ludzie zjezdzajacy z ronda musza uwazac na idiotow ktorzy wjezdzaja na rondo wprost pod zjezdzajacy z ronda samochod. Jezeli samochod zjezdza z ronda nie mozesz na rondo wjezdzac, obojetnie z ktorego pasa zjezdza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • //// 2025-04-08 23:18:09 37.31.*.*
    Mam prawko 30 lat i jakoś przez ten okres nigdy nie miałem dzwona na żadnym rondzie, wedle tekstu z filmu Sztos - ,, bo jeździć to trzeba umić ,, . Na tym rondzie wystarczy dołożyć trzeci pas do skrętu w bałtycką z dawnej artyleryjskiej i problem rozwiązany z korkiem na odcinku od ronda do górki przy koszarach dragonów bo tam wiecznie wszystko stoi w godzinach szczytu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • BLASZANY BEMBENEK 2025-04-08 22:23:38 5.184.*.*
    cza zrobić tak rondo nad rondem w postaci estakady z wydłużoną estakadą na odcinku Bałtyckiej rondo -lidl koło ekonomika w tym miejscu zrobić ślimaka ze zjazdami na Likusy i Nowo bałtycką ,opcja druga to podziemny tunel pod Bałtycką i pod rondem na odcinku rondo lidl ,opcja trzecia wyburzyć budynki na odcinku rondo Lidl i poszerzyć drogę o dodatkowe pasy,opcja czwarta przebić drogę z redykajn przez las do ulicy leśnej aż do ronda poprawionego o estakadę ...opcja piąta zbudować od Likus na wysokości Lidla wzdłuż torów ,ekonomika ,elektronika z odcinkiem drogi wzdłuż torów i hotelu na plaży z wyjazdem na drogę alei Shumana na wysokości działek i trzcinowiska opcja najlepsza zacząć niekończący się remont i przebudowę na kilkanaście lat ......a proletariat sam wypracuję sobię metodę jak omijać Bałtycką
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 6
  • Nie dla Bonżura 2025-04-08 22:08:11 37.47.*.*
    Czytam wpisy osób które skradły nicki innym osobom. Wiemy że istnieją wynajęte przez Platformę i PSL grupy trolli. Jedna z nim usadowiona w ratuszu upodobała sobie portal olsztyn.com.pl Możecie sobie trollować do usranej śmierci nieudacznicy. Wyniku na WiM nie zmienicie. Bonżur przegra z kretesem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 37
  • Makak 2025-04-08 21:13:05 31.0.*.*
    Największym mankamentem tego ronda są zapierniczajacy szybcy ale "bezpieczni" kierowcy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 15
  • Pudrowanie trupa. 2025-04-08 21:04:27 46.205.*.*
    Źle zaplanowane na samym początku i teraz tak już będzie bo nie ma kasy żeby coś z tym zrobic. Jak zawsze u nas bez wizji i wyobraźni. Także zmiany na samym rondzie nic nie dadzą, będzie jeszcze gorzej jak zrobią Nowobałtycką. Do tego dodaj kierowców ktorzy nie znają przepisów, jeżdżą jak pierdoły, zostawiają po 5 metrów odstępu od innych samochodow i non stop wiszą na telefonach i masz combo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 1
  • CZY TAM MYŚLĄ? 2025-04-08 21:01:46 88.156.*.*
    CZY W TYM ZDZICIE MYŚLĄ? ESTAKADA TYLKO PRZYBLIŻY KORKI DO MIASTA. ZAMIAST BUDOWAĆ PRZESKALOWANĄ EKSPRESÓWKĘ DO CENTRUM MIASTA DLA OKOLICZNYCH MIEJSCOWOŚCI TO TRZEBA BYŁO POMYŚLEĆ WCZEŚNIEJ. ALE CZY TAM MYŚLĄ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • K73 2025-04-08 20:58:18 2a01:11cf:4008:*
    Tylko jak zrobić estakadę, skoro na jej drodze jest wiadukt kolejowy (odnoga w kierunku Gutkowa)? To zostało spartolone na etapie budowy alei Schumana.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • jok 2025-04-08 20:43:35 88.156.*.*
    Nowe drogi niczego nie poprawią, będą kosztować miliony i natychmiast się zakorkują. Tak skończy się wdrażanie rozwiązań drogowych z XX w. Liczbę aut należy zmniejszyć, a przepustowość liczyć jako liczbę przewiezionych przez transport publiczny osób. Polecam podstawy naukowe: prawo Lewisa-Mogridge’a, paradoks Braessa, paradoks Downsa-Thomsona.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 10
  • Kajra 2025-04-08 20:34:39 88.156.*.*
    Czekajcie aż zamkną wjazd od Warszawy i wszyscy będą pomykać rondem. To będzie armagedon
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 0
  • Ien 2025-04-08 20:22:29 88.156.*.*
    Ogólem bez żadnych badań łatwo zauważyc dwie grupy drogowych idiotow tam. Jedni jadą rondo dookoła po zewnętrznym pasie dzięki czemu są korki no i ciężej z ronda zjechać z wewnętrznego. A drugi rodzaj to ci co zjada na wewnętrzny i albo na przypał próbują z niego zjechać nie ustępując tym z prawej albo zmieniają pas na rondzie tak że inni nie mogą wjechac i znów np artyleryjska stoi. Ładnie to by pokazał film z drona. Smutne jest to że mamy tyłu posiadaczy prawa jazdy ktorzy nie ogarniaja ronda które wcale skomplikowane nie jest i w godzinach szczytu każdy wie jak to się kończy chociażby dla wspomnianej już artyleryjskiej
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3

www.autoczescionline24.pl