Dziś jest: 16.04.2025
Imieniny: Bernardety, Cecylii
Data dodania: 2025-04-08 19:01

Krzysztof Brągiel

Turbina zawiodła, pomoże estakada? Drogowcy chcą „zbadać” rondo OKS w Olsztynie

Turbina zawiodła, pomoże estakada? Drogowcy chcą „zbadać” rondo OKS w Olsztynie
Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w Olsztynie
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Rond Ofiar Katastrofy Smoleńskiej od lat kojarzy się olsztyńskim kierowcom z korkami i kolizjami. Po niepowodzeniu „koncepcji turbinowej” drogowcy ponownie chcą pochylić się nad poprawieniem przepustowości newralgicznego skrzyżowania.

reklama

Rondo OKS łączące ul. Bałtycką, Grunwaldzką, Bohaterów Bitwy Warszawskiej (dawna Artyleryjska) i al. Schumana zostało wybudowane w 2005 roku. Prześmiewczo nazywane bywa przez kierowców rondem ofiar turbiny. Jest to nawiązanie do wydarzeń z 2017 roku.

Właśnie wtedy, wiosną, miała miejsce ostatnia próba zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu. Na wniosek Forum Rozwoju Olsztyna wprowadzono tzw. rondo turbinowe. Koncepcja przetrwała zaledwie 5 miesięcy.

Ówczesny prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz powoływał się m.in. na wyniki badań opinii publicznej, z których wynikało, że 59 procent mieszkańców nie chce ronda turbinowego i oczekuje przywrócenia dawnej organizacji ruchu.

Inne statystyki również nie przemawiały na korzyść wprowadzonej zmiany. Choć „turbina” sprawiła, że na samym rondzie liczba kolizji i wypadków spadła, to wzrosła na dojazdowych ulicach (na Artyleryjskiej drastycznie, bo z 9 do 50). Ponadto, rondo okazało się też niewydolne w obsłudze zwiększonego, m.in. przez remonty ul. Partyzantów i Pieniężnego, ruchu.

W ciągu ostatnich 20 lat rondo OKS zdążyło okryć się wśród olsztynian złą sławą. W latach 2016-2021 doszło tam do 635 zdarzeń drogowych (ok. 10 miesięcznie), co klasyfikuje skrzyżowanie przy Jeziorze Długim w czołówce kolizyjnych miejsc na mapie Warmii i Mazur [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Czy na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej kierowcy jeżdżą niezgodnie z przepisami?].

Temat ponownego przeorganizowania ruchu na rondzie OKS cyklicznie wraca. W ostatnim czasie przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej, która ma ruszyć jeszcze w tym roku [WIĘCEJ: Nowobałtycka coraz bliżej. Ruszył przetarg]. Nowa trasa, o długości niemal 6 kilometrów, połączy okolice wiaduktu kolejowego na Likusach z granicami miasta, biegnąc równolegle do obecnej ulicy Bałtyckiej, po przeciwnej stronie torów kolejowych.

Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, co oznacza, że będzie w stanie przyjąć większe obciążenie ruchem. Nadal jednak kierowcy, którzy wjadą do miasta od północnego-zachodu trafią na „wąskie gardło” przy Jeziorze Długim. Przebudowa ronda OKS nie jest bowiem ujęta w planie budowy ul. Nowobałtyckiej.

Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie chce jednak przyjrzeć się sytuacji na kłopotliwym skrzyżowaniu. Drogowcy planują zlecić w tym roku badania i analizy, których celem będzie ustalenie czy i w jaki sposób można poprawić przepustowość ronda OKS.

- Bierzemy pod uwagę każde możliwe rozwiązanie, nawet budowę obiektów inżynieryjnych w postaci estakady – mówi rzecznik ZDZiT-u, Michał Koronowski, cytowany przez olsztyńską Gazetę Wyborczą.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach w Olsztynie wielokrotnie przedstawiano pomysł budowy estakady w rejonie kolizyjnych skrzyżowań. O konstrukcji mówiono w kontekście zbiegu ul. Dworcowej z al. Piłsudskiego, al. Sikorskiego z ul. Wilczyńskiego czy al. Sikorskiego z ul. Tuwima. Finalnie powstały dwie: przy ul. Synów Pułku i Krasickiego oraz ul. Żołnierskiej i Obiegowej.

Źródło: Wyborcza Olsztyn / Własne

Komentarze (81)

Dodaj swój komentarz

  • KIKI8899 2025-04-12 13:09:00 31.60.*.*
    TYLKO ESTAKADA ROZŁADUJE TE KORKI NIC WIĘCEJ
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Jo 2025-04-12 08:14:31 213.73.*.*
    Co tu badać? Jeden pas pod starym wiaduktem w 1920 do centrum,dodać jeden pas z rozbiegiemem w prawo z 1920 w bałtycka,i zlikwidować płatna część obwodnicy,bo lokalni przewoźnicy z lubelskiej właśnie wylądowali na rondzie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Marek 2025-04-10 15:57:00 185.103.*.*
    "Specjaliście" z zdzit nauczyli się w końcu przepisów i są gotowi na zmierzenie się z rondem. Czy to coś zmieni?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • petr 2025-04-10 14:16:05 195.136.*.*
    tam nigdy nie było ronda turbinowego
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • olololo 2025-04-10 13:43:43 83.24.*.*
    KONIECZNIE jak piszą tu niżej: zrobić prawoskręt (bez wjeżdżania na rondo!) z Artyleryjskiej w Bałtycką, tak jak jest z Bałtyckiej w Schumana. Wiem, wiem: mało miejsca. Ale jak się pomyśli, to można połączyć ścieżkę z chodnikiem (obok siebie! nie jako jeden ścieżkochodnik! jak jest na Artyleryjskiej) i usunąć trochę tego trawnika. Przesunąć o 100 m. ten bzdetny przystanek autobusowy w okolice pzw. Ten cały fragment między j. Długim a rondem jest przekombinowany. Ostatecznie można ciut zmniejszyć rondo i się znajdą dwa-trzy metry. Rondo nie musi być idealnie okrągłe! To na początek i zobaczyć po pół roku, co będzie. Narożnik Bałtycka -> Schumana idiotyczny i spartolony. Tyle miejsca zmarnowane. Usunąć dwa drzewa i są 2-3 metry z niczego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • Miś 2025-04-10 12:41:50 2001:67c:2660:*
    Mam taką koncepcję, aby zwęzić to rondo do jednego pasa. Wtedy nie będzie kolizji podczas jego opuszczania.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
  • dsdffd 2025-04-10 10:00:56 95.160.*.*
    "Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie chce jednak przyjrzeć się sytuacji na kłopotliwym skrzyżowaniu. Drogowcy planują zlecić w tym roku badania i analizy, których celem będzie ustalenie czy i w jaki sposób można poprawić przepustowość ronda OKS." Barany zamiast płacić za jakieś durne analizy i badania to wystarczy namalować oznaczenia poziome i zrobić prawoskręty bezkolizyjne i tyle! Co tu więcej wymyślać magicy!!!?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • NAPĘDZANY NIENAWIŚCI 2025-04-10 06:25:21 178.42.*.*
    rondo ofiar losu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Vrooom 2025-04-10 05:57:18 195.136.*.*
    Myślę, że trzeba zmienić kierunek poruszania się po tym rondzie. Wszyscy w lewo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • 😎 2025-04-09 18:47:33 2a00:f41:8c7:*
    Niestety mamy tyłu idiotów w tym mieście że żadne przebudowy nie pomogą , rondo już samo w sobie jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem ale nie w Olsztynie tu idioci jeżdżą przy lewej krawędzi jezdni , skręcają w prawo z lewej krawędzi jezdni i na odwrót, rondo objeżdżają prawym pasem, także tylko więcej patroli policji może uratować tych idiotów pozdro
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • [email protected] 2025-04-09 17:20:48 46.112.*.*
    Od kierowcy wymaga się szybkiej reakcji, a fachowcy od ruchu na rondzie zaczynają myśleć??? Ciekawe jak długo! Z ulicą 1- go Maja skręt w lewo w Ratuszową, lub z 1-go Maja w lewo w ul.Mragowiusza . Kto to wymyślił, nie odpowiedzialny fachowiec , żałosny !!!👎🙏🥶
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • MP 2025-04-09 13:30:28 178.42.*.*
    Wystarczy dobudować jeden pas skrętu w prawo do ul. Bałtyckiej na odcinku przed ul. Leśną a już rozładuje się 30% korków.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • Uuru 2025-04-09 12:47:06 88.156.*.*
    Co by się tam nie zrobiło to i tak ludzie beda krążyć po zewnętrznym i to nie wina ronda a kierowców
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 5
  • Niestety 2025-04-09 10:14:03 2a00:f41:878:*
    Ciekawe co wyjdzie z tej "analizy". Bo ja coś czuję, że Szewczyk po prostu szykuje dupochron jak się okaże, że z tego badania wychodzi, że jak zrobią Nowobałtycką z 2 pasami za miliony złotych to nic to nie poprawi tylko jeszcze bardziej zakorkuje rondo. Te rondo od początku zostało źle zaplanowane i efekty beziemy mieć latami i żadne czarowanie tego nie zmieni.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 1
  • Jaśko 2025-04-09 09:10:56 5.173.*.*
    Wystarczy namalować oznaczenia poziome jak np. na rondzie dworcowa towarowa i po problemie. Z prawego pasa prosto lub w prawo, z lewego pasa prosto lub w lewo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 6
  • szmer 2025-04-09 08:30:00 83.3.*.*
    Może pomyśleć o wprowadzeniu prawoskrętów na pozostałych ulicach przed rondem tak jak ma to miejsce z ul. Bałtyckiej na ul Schumana.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 0
  • dis 2025-04-09 08:11:36 212.160.*.*
    Estakada to jedyny sensowny pomysł. Musi być bezproblemowy wjazd w Bałtycką z Artleryjskiej, a drugi z Schumana na Artyleryjską (czy jak tam ona teraz się nazywa).
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • Janusz Kowalski 2025-04-09 08:00:42 178.183.*.*
    Zamiast ścieżki rowerowej dodatkowy pas ruchu z Artyleryjskiej na Bałtycką i starczy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 13
  • Tego chcą mieszkańcy 2025-04-09 07:55:05 88.156.*.*
    Myślę, że trzeba zamknąć to skrzyżowanie i kilka lat pomyśleć co z nim zrobić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • papaj 2025-04-09 07:44:28 37.31.*.*
    Może zaczekajcie z tym pomysłem przebudowy do zakończenia remontu wylotu do Warszawy.Za chwilę tędy będzie szedł objazd do Warszawy itd.A jak ktoś nie umie po rondzie turbinowym jeździć to niech się nauczy, taniej zamiast rozkopywania okolicy dla kilku mało zdolnych kierowców
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 9

www.autoczescionline24.pl