Dziś jest: 30.10.2024
Imieniny: Edmunda, Przemysława
Data dodania: 2024-05-26 19:43

Aleksandra Sawczuk

TYLKO U NAS! Lotnisko w Szymanach – historia, wspomnienia [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

TYLKO U NAS! Lotnisko w Szymanach – historia, wspomnienia [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
Początki lotniska w Szymanach sięgają lat 30-tych XX wieku
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury mieści się około 55 km od stolicy naszego województwa, w miejscowości Szymany. Historia lotniska trwa już od roku 1933. Portal Olsztyn.com.pl prezentuje etapy kształtowania obiektu, a także archiwalne zdjęcia.

reklama

Początki

Na początku lat trzydziestych XX wieku Niemcy rozpoczęli budowę lotniska. Początkowo obiekt służył jako tymczasowy port w okresie wojny błyskawicznej.

W celu niewzbudzania podejrzeń usunięto z okolicy około 100 ha lasu, ponieważ otoczenie nie wskazywało na swoje przeznaczenie, a port był dobrze ukryty.

W pobliżu lotniska znajdowały się baraki, tworzące zabudowania gospodarcze.

Początki II wojny światowej stanowiły czas, w którym obiekt wykorzystywało niemieckie lotnictwo wojskowe.

W późniejszym okresie lotnisko służyło do przeprowadzania lotów szkoleniowych, natomiast sielanka nie trwała długo. Ruch uległ wzmożeniu, kiedy III Rzesza wypowiedziała Związkowi Radzieckiemu wojnę.

Kiedy zakończyła się II wojna światowa, lotniskiem zarządzali sowieci, którzy wycofali się z obiektu jesienią 1945 r.

Na przełomie lat 50-tych i 60-tych lotnisko poddano modernizacji. Odbyło się to, w dużej mierze, pod naciskiem władz radzieckich, które przeznaczyły port jako zapasową siedzibę I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, stacjonującego w Mińsku Mazowieckim.

Następnym etapem było powiększenie obszaru lotniska. Powstała betonowa droga startowa, trasa kołowania, a także płyty postojowe. Wybudowano również nowe lokale, służące jako laboratoria paliw, których zbiorniki mieściły się w zagłębieniach, otoczonych wałami ziemnymi.

Port w Szymanach przez lata zmagał się z problemem w postaci braku wieży kontroli lotów. Jej rolę pełniło stanowisko, umieszczone na ciężarówce STAR 66, tzw. „krasuli”.

Wspomniana wieża ukazała się w połowie lat 70-tych. Dodatkowo, stworzono budynki portu lotniczego z zapleczem technicznym.

Najważniejsze etapy

W 1995 r. lotnisko trafiło pod skrzydła Agencji Mienia Wojskowego, z kolei rok później wojewoda województwa warmińsko-mazurskiego powołał spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Porty Lotnicze Mazury-Szczytno.

Pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT wylądował w Szymanach 2 czerwca 1996 r.

Ważnym wydarzeniem było również wpisanie, 10 października 2001 r, obiektu na listę lotnisk, z których mogą być wykonywane starty oraz lądowania w ruchu międzynarodowym.

14 maja 2003 r. spółka otrzymała certyfikat Agenta Obsługi Naziemnej w zakresie obsługi pasażerów, bagażu, obsługi w zakresie obsługi płytowej statków powietrznych, statków powietrznych w paliwo, a także transportu naziemnego pomiędzy statkiem powietrznym i dworcem lotniczym.

W roku 2010 lotnisko przejął samorząd województwa, z kolei w 2011 powołano spółkę „Warmia i Mazury”, zarządzającą portem do dziś.

Milionowa inwestycja

30 czerwca 2014 r. Warmia i Mazury sp. z.o.o. podpisała umowę o dofinansowanie projektu „Regionalny Port Lotniczy Olsztyn-Mazury”, zrealizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 Oś priorytetowa 5 – Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna.

Koszt inwestycji szacowano na 205 mln zł, z czego blisko 122 mln zł stanowiło dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Zakończenie budowy portu nastąpiło w 2015 r. Lotnisko uzyskało certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego (poświadczający wypełnienie wszystkich wymagań dla lotnisk użytku publicznego, podlegających certyfikacji) po prawie sześciu latach prowadzonych prac.

Warto wspomnieć, iż budynek terminala pasażerskiego o powierzchni 6 800 m2, przeznaczony jest do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach krajowych i międzynarodowych oraz czarterach. Cały budynek zaprojektowano w nawiązaniu do tradycyjnej architektury Warmii i Mazur. Układ dachu hali, a także elementy z desek, imitujące pomost, nawiązują do jezior mazurskich, poprzecinanych kładkami.

20 stycznia 2016 r. ówczesny marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, Gustaw Marek Brzezin, otworzył uroczyście dla ruchu pasażerskiego Port Lotniczy Olsztyn-Mazury. Lotnisko trafiło wówczas do grona 15 największych tego typu obiektów w Polsce.

Równolegle na niemieckim lotnisku Berlin Tegel odbyła się inauguracja pierwszego, regularnego połączenia pasażerskiego na trasie Olsztyn-Mazury-Berlin.

Port funkcjonuje aktualnie na mocy certyfikatu lotniska, zgodnego z wymaganiami rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej 139/2014, przydzielonego przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego 3 stycznia 2018 r.

Lotnisko współcześnie

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury posiada kod 4C, a więc jest przystosowany do obsługi statków powietrznych o dużej rozpiętości skrzydeł, jak na przykład Boeing.

Pole wzlotów składa się z ok. 2500 m długości i 45 m szerokości drogi asfaltobetonowej.

W obiekcie funkcjonuje stanowisko służb ruchu lotniczego, meteorologicznego, celnego oraz straży granicznej.

Podróżujący mogą skorzystać na miejscu z parkingu, punktów gastronomicznych, sklepów wolnocłowych, a także odpocząć na przestronnym tarasie widokowym.

W pobliżu portu znajduje się także przystanek kolejowy.

Prezes zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, Wiktor Wójcik, wielokrotnie powtarzał, iż pod względem ruchu, rekordowym rokiem był 2019.

Niestety, mimo że po okresie pandemii, który osłabił pozycję obiektu, udało się doprowadzić na jakiś czas do względnie dobrego poziomu, lotnisko obecnie zmaga się, m.in. z problemami małego zainteresowania przewoźników, konkurencją w pobliskich ośrodkach czy wzrostem kosztów, co w efekcie spowodowało zamknięcie ubiegłego roku ze stratą blisko 9,4 mln zł [Milionowe straty portu lotniczego w Szymanach].

Komentarze (15)

Dodaj swój komentarz

  • ciekawski 2024-05-28 09:55:19 87.204.*.*
    może ktoś napisze, ile strat wygenerował ten "międzynarodowy port lotniczy" w czasie swojego istnienia. Ile kasy z budżetu województwa trzeba było wpompować w ten chory pomysł. Ciekawe ile dopłaty kosztował średnio jeden pasażer.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Majkel 2024-05-27 21:36:55 31.60.*.*
    A gdzie wzmianka o zlotach samochodowych w tamtym czasie pamiętliwe wydarzenie mogło by wrócić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Badacz 2024-05-27 21:30:30 95.160.*.*
    Mogliśmy mieć profesjonalne, zarabiające lotnisko pod Olsztynkiem, przy drodze ekspresowej Warszawa-Gdańsk, kilkanaście minut drogą ekspresową od Olsztyna. Ale nie - wygrały układy zorganizowanej grupy wzajemnej adoracji i mamy pseudo-lotnisko w środku mazurskiego lasu. Decydenci powinni dopłacać do jego funkcjonowania z własnego majątku.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Żeglarze 2024-05-27 21:14:00 85.255.*.*
    Chcieliśmy w zeszłym roku skorzystać z Szyman na czarter jachtu z Giżycka. Kupiliśmy nawet bilety ryanair powrotne dla dwóch osób 350zeta. Najtańszy transport Szymany Giżycko 60m50...wieczorem nie było już żadnego pociągu do Olsztyna żadnego autobusu. Bilety poszły się j...a my pojechaliśmy z Krakowa samochodem. Lotnisko widmo..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Sąsiad 2024-05-27 07:54:08 46.205.*.*
    Prawda miejscowość Kryzliny koło Olsztynka tam też było niemieckie lotnisko przystosowane dla bombowców a droga startowa była w niezłym stanie dojazd do Olsztyna trzeba było rzeczywiście tam zrobić port lotniczego czy Olsztyn.Polska rządzą. Nieudacznicy pod dyktando funkcjonariuszy partyjnych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Uber Alles! 2024-05-27 02:53:58 146.70.*.*
    Wojskowe lotnisko USA do systemów Echelon i Prism (mieszczących się w Strych Kiejkutach) służących do nasłuchu (wszelkiej elektroniki) i programowania ludzi przez amerykańska agencje NSA obsługujące amerykańska bazę w Starych Kiejkutach. Oddaliśmy Amerykanom i syjonistycznym Żydom cały kraj, jescze zrobiliśmy im laske remontując używane przez nich lotnisko dno. Oni sobie dodrukują petrodolary a Wy Polaczki tyrajcie płacić na okupantów hahaha. Fur dojczland
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 12
  • Taka prawda. 2024-05-26 21:27:04 46.113.*.*
    Protas powinien być wyautowany z POlityki na zawsze. Dno, że ten człowiek nie ma wstydu prosząc o głosy w wyborach, podobnie Kulasek który w 2018r za 10 tys zł nie był w stanie przeżyć w Warszawie. A tfuuu na tych wszystkich zakłamanych polityków gardzę Wami z lewej i prawej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 5
  • Podróżnik. 2024-05-26 21:15:14 88.156.*.*
    Zimne termy i lotnisko w Szymanach to jest wymysł nieudaczników takich jak Protas, który obecnie pcha się do euro-koryta. Wybudowanie tego lotniska na takim zadupiu to farsa, nic prawie stamtąd nie lata!!! Chwilowo są jakieś loty i po chwili przewoźnicy uciekają, a kolejni prezesi tej dziury zarabiają więcej niż Dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Olsztynie, co już było kiedyś opisywane. Prawda jest taka, że lotnisko w Szymanach służy dla bazy w Kiejkutach, a zostało wybudowane z pieniędzy UE. Tyle w temacie!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 5
  • 5656 2024-05-26 19:57:18 46.205.*.*
    Za zasługi z 1 POjedzie do stolicy Belgii gratulujemy dawać następnych. Pozdrawiam
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 6
  • Pwo 2024-05-25 19:07:17 178.235.*.*
    Prywatny inwestor chciał budować za 250 mln euro lotnisko obok Olsztynka. Świetna lokalizacja i duży potencjał na rozwój regionu. Wszyscy optowali za tą lokalizacją, ale nie Platforma i J.Protas który jako marszałek województwa lobbował za powstaniem lotniska w lesie z fatalnym dojazdem. Pytanie co było powodem takiej decyzji. Obawa, że lotnisko pod Olsztynkiem będzie zagrożeniem dla lotniska w Gdańsku, matecznika Platformy. I tak mamy lotnisko z którego prawie nikt nie korzysta do którego trzeba dokładać ciężkie miliony.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 43 6

www.autoczescionline24.pl