Przez epidemię koronawirusa załatwienie sprawy urzędowej w znacznej większości może odbyć się jedynie online. To z kolei rodzi kłopoty, z którymi jeden z naszych czytelników został pozostawiony „sam sobie”:
- Mój dowód stracił już ważność. Dostałem informację, że w urzędzie mam do odbioru nowy, ale osobista wizyta była niemożliwa przez epidemię koronawirusa. Zadzwoniłem w związku z tym na infolinię i tam urzędniczka powiedziała mi, że nie ma takiej opcji, abym mógł umówić się na wizytę w urzędzie. To było na samym początku epidemii. Nie mam ważnego dokumentu i nie wiem, co teraz mogę zrobić – napisał zaniepokojony pan Artur.
Jak został poinformowany nasz czytelnik, odwiedziny placówki są możliwe jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Sprawa, z którą dzwonił nie była natomiast „wyjątkowa”. Zapytaliśmy zatem, kiedy można osobiście stawić się w urzędzie?
- Sytuacja wyjątkowa jest wówczas, gdy dana osoba nie jest w stanie sama załatwić danej sprawy przez internet. Dotyczy to przede wszystkim seniorów, którym samodzielnie nie udaje się rozwiązać danego problemu zdalnie, a nikt bliski nie może im pomóc. Takie osoby, podkreślam - tylko starsze i tylko w sytuacjach wyjątkowych - umawiamy na wizytę indywidualną. Zakładamy bowiem, że 30- czy 40-latkowie poradzą sobie z załatwieniem sprawy online. Tych, którzy tego potrzebują, często wspomagamy i wspólnie rozwiązujemy problem już przez telefon – powiedziała rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna, Marta Bartoszewicz
I dodała:
- Odbiór gotowych dowodów odbywa się codziennie między 12:00 a 14:00. Jesteśmy w stanie obsłużyć kilkunastu mieszkańców dziennie. Dlatego pytamy wszystkie osoby, czy muszą odebrać dokument teraz czy mogą zaczekać. Jeśli nie mogą, wówczas umawiamy ich na wizytę. Nie przyjmujemy nikogo bez wcześniejszego umówienia.
Sprawę w urzędzie można załatwić online, poprzez Profil Zaufany lub E-dowód. Posiadając Profil Zaufany możemy, m.in. uzyskać dowód osobisty, złożyć wniosek o prawo jazdy czy paszport. Jednak założenie wspomnianego profilu na stronie Gov.pl nie wystarczy. Należy go również potwierdzić. I w tym momencie zaczynają się schody...
Jak czytamy na stronie Gov.pl, Profil Zaufany można potwierdzić poprzez:
-
Konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego
-
Kwalifikowany podpis elektroniczny
-
E-dowód (nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Aby z niego skorzystać, należy posiadać specjalny czytnik podłączany do komputera)
Jeżeli petent nie jest w stanie skorzystać z żadnej z tych opcji, pozostaje osobista wizyta w placówce. Ta z kolei jest niemożliwa przez epidemię koronawirusa.
- Chciałam założyć Profil Zaufany, aby online uzyskać odpis aktu stanu cywilnego. Nie posiadałam konta w żadnym z wymienionych banków, nie miałam e-dowodu ani kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Pozostawało potwierdzenie Profilu Zaufanego przez osobistą wizytę w placówce. Napisałam zatem do urzędu i dostałam odpowiedź, że nie ma możliwości, abym potwierdziła go osobiście. Na moje ponowne zapytanie o to, jak mam załatwić sprawę, urzędniczka rozłożyła ręce – zrelacjonowała mieszkanka Olsztyna, pani Małgorzata.
I dodała:
- Zostałam pozostawiona z problemem sama. Dopiero na jakimś forum przeczytałam, że istnieje jeszcze jedna opcja, czyli potwierdzenie Profilu Zaufanego na poczcie. Szkoda, że wpadłam na to przypadkiem. Urzędniczka nie wspomniała mi o takiej możliwości.
Jak się okazuje, jednym z „dostawców tożsamości” obok banków jest konto Envelo, czyli internetowa platforma pocztowa Poczty Polskiej.
- Musiałam założyć konto na Envelo, później pójść na pocztę i je potwierdzić. Wizyta w placówce trwała ok. 40 minut, bo pani na poczcie nie bardzo wiedziała, jak się za to zabrać. W domu następnie poprzez konto Envelo, potwierdziłam Profil Zaufany i w końcu udało mi się złożyć wniosek. Bardzo dużo było z tym zamieszania. Myślę, że starsze i mniej zdeterminowane osoby już dawno by sobie odpuściły – powiedziała pani Małgorzata.
Komentarze (16)
Dodaj swój komentarz