W połowie czerwca tego roku, zgodnie z umową zawartą pomiędzy Gminą Olsztyn a Solarisem, do Olsztyna dostarczony zostanie pierwszy z piętnastu nowoczesnych dwukierunkowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra. Cały kontrakt zrealizowany zostanie do końca września bieżącego roku.
Tymczasem w Poznaniu rozpoczęły się już testy pierwszego składu. – Przechodzi on rygorystyczne testy homologacyjne, potwierdzające jego bezpieczeństwo, wysoką jakość wykonania oraz niezawodność – informuje Urząd Miasta Olsztyna.
Na terenie poznańskiej zajezdni MPK na Franowie testowane są m.in. kompatybilność oprogramowania sterującego Tramino z wszystkimi urządzeniami. W szczególności sprawdzany jest układ napędowy i hamulcowy, w tym odwzorowanie hamowania awaryjnego. Uruchamiane są kolejne systemy bezpieczeństwa, takie jak układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół oraz pokładowy rejestrator ATM, będący szynowym odpowiednikiem czarnej skrzynki w samolocie.
W czasie testów pierwszego składu, rozpocznie się dostawa kolejnych egzemplarzy Solarisa Tramino do Olsztyna. Prawdopodobnie już 14 czerwca przyjedzie na Warmię skład numer 2. Natomiast oficjalną prezentację Solarisa Tramino Olsztyn w zajezdni przy ulicy Kołobrzeskiej w Olsztynie, zaplanowano na 19 czerwca.
Solarisy Tramino dla Olsztyna będą pojazdami dwukierunkowymi o wspomnianej już szerokości 2,5 metra oraz długości 29,3 metra. Wyposażone zostaną w 6 par podwójnych drzwi po każdej ze stron i zabiorą na pokład ponad 200 pasażerów. Pojazdy będą niskopodłogowe na całej swojej długości oraz trzyczłonowe. Każda z sekcji osadzona zostanie na wózku. Dwa skrajne będą wózkami napędowymi, a środkowy to wózek toczny. Układ napędowy będą stanowić łącznie 4 silniki trakcyjne. – Nasz tramwaj dla Olsztyna posiada także automatyczny system stabilizacji wysokości podłogi niezależnie od ilości pasażerów – tłumaczy Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.
Olsztyński tramwaj jest bardzo podobny do innego pojazdu wyprodukowanego przez Solarisa. – Można powiedzieć, że Tramino Olsztyn jest wersją rozwojową Tramino Jena. Oba typy pojazdów mają podobne długości członów i całkowicie płaską podłogę bez wzniosów nad wózkami – informuje rzecznik. Jednak są elementy, którymi oba pojazdy się różnią. – W Tramino Olsztyn silnik znajduje się na wózkach, a nie w nadwoziu, jak w przypadku Tramino Jena – dodaje Figaszewski.
Solaris zrealizował dotychczas zamówienia dla Poznania, gdzie dostarczył 45 Tramino, a także niemieckiej Jeny – 5 dwukierunkowych Tramino. W tym roku zakończy się również dostawa tramwajów, poza Olsztynem, do Brunszwiku, który zamówił 18 Tramino. Z kolei w latach 2016-2020 41 Tramino pojedzie do Lipska.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz