Data dodania: 2006-04-23 00:00
W roku wyborów samorządowych Olsztyn czeka wysyp inwestycji
- Jestem zaskoczony, że prezydent mógł zaproponować tyle wydatków inwestycyjnych, ignorując dotychczasowe uchwały Rady Miasta - mówi Zbigniew Dąbkowski, przewodniczący rady, o liście niespodziewanych wydatków, którą od prezydenta dostali radni.
Wczoraj napisaliśmy, że radni otrzymali od prezydenta Jerzego Małkowskiego listę dodatkowych propozycji inwestycyjnych na ten rok (publikujemy je na stronie 4.). Radni nazywają ją koncertem życzeń, w kuluarach sugerują, że ma związek z wyborami samorządowymi - Małkowski będzie ponownie ubiegał się o fotel prezydenta. Pieniądze - 18 mln zł - pochodzą z oszczędności z 2005 roku. Mieliby skorzystać z nich drogowcy, szkoły, przedszkola, policja, sportowcy... aż po zespoły muzyczne, a nawet plażowiczów nad Jeziorem Krzywym. Ani w czwartek, ani w piątek prezydent nie znalazł czasu na rozmowę z nami.
Mariusz Kowalewski: Czy to standardowa procedura, że radni dostają listę wydatków inwestycyjnych bez żadnego uzasadnienia i mają ją opiniować?
Zbigniew Dąbkowski, przewodniczący Rady Miasta: - Nie! A najgorsze jest to, że lista nie została nawet przedstawiona nam w formie projektu uchwały Rady Miasta. To raczej luźne, swobodne myśli urzędników, nie wiem nawet, których. Na kolegium rady listę przedstawiał prezydent, czyli można sądzić, że jest jej autorem, bo nikt się nawet pod nią nie podpisał. I jak my teraz mamy opiniować to w komisjach?
Jak takie zmiany powinno się wprowadzać?
- Prawo ściśle określa procedury. Przedstawia się projekt uchwały łącznie z załącznikiem wydatków. A tę opiniują komisje gospodarki komunalnej i budżetu.
Czy w takiej uchwale powinno być określone, skąd miasto chce wziąć pieniądze na dodatkowe wydatki i dlaczego te inwestycje są ważne?
- Źródło pochodzenia pieniędzy jest podstawą uchwały! Nie można sobie powiedzieć od tak, że raptem znaleźliśmy w budżecie 35 mln zł, nie mówiąc skąd one są. Rada Miasta musi to wiedzieć.
Czy wydatki wymienione na liście są rzeczywiście niezbędne?
- Nie. Mówię to z całą stanowczością. Mamy wieloletnie plany inwestycyjne, które są podstawą do przygotowywania budżetu. Teraz przystępujemy do pracy nad kolejną edycją na lata 2007-2010. Plany są podstawą konstruowania budżetu - wydatków majątkowych i inwestycyjnych - i ich powinniśmy się trzymać. Ja wprost zarzuciłem prezydentowi, że wprowadzając nagle taki koncert życzeń, wyrzucamy do kosza pracę wielu osób, które taki plan inwestycji tworzyło. A te zapisy, które były w planie na 2006 rok i nie zostały wprowadzone do budżetu, bo nie było na nie pieniędzy, powinny być realizowane w pierwszej kolejności, kiedy są wolne środki. A tego prezydent nie zrobił.
Jest Pan radnym już trzecią kadencję, czy zdarzyło się kiedykolwiek, by prezydent proponował tyle inwestycji jednocześnie?
- Nigdy nie spotkałem się z tym, by któryś z prezydentów proponował tyle wydatków bez uprzedniej analizy i ignorując dotychczasowe uchwały Rady Miasta. Nigdy też nie zdarzyło się, by budżet był tak skonstruowany, że raptem pokazują się wolne środki. To nie jest przypadek, że te pieniądze teraz się znajdują...
Ma to związek z wyborami samorządowymi?
- Oczywiście, że tak. Odpowiedź nasuwa się sama. W okresie wyborczym trzeba różne oczekiwania spełnić.
Kiedy będzie gotowy projekt uchwały, w której znajdą się inwestycyjne propozycje prezydenta, to jak podczas głosowania powinna zachować się Rada Miasta?
- Rozmawiam z radnymi i wiem, że prezydent też będzie prowadził takie rozmowy. Przekonuję radnych, że to będzie najważniejsze głosowania w tej kadencji. Ostatnie i naprawdę najważniejsze. Ono będzie rzutowało na to, jak wydamy te pieniądze, które pojawiły się w budżecie. W tym głosowaniu możemy wykazać się dużą gospodarnością i przyczynić do tego, by miasto rzeczywiście prężnie się rozwijało.
Nie wydaje się Panu, że to zręczne posunięcie prezydenta? Jeśli radni będą głosowali przeciw propozycjom prezydenta, to zostaną uznani za tych, którzy blokują inwestycje. Tym samym zaszkodzą sobie przed wyborami samorządowymi?
- Nie. Uważam, że właśnie wtedy radni będą postrzegani jako dobrzy gospodarze miasta. Pośpiech jest wskazany tylko, jak mówi przysłowie, przy łapaniu pcheł. Przy wydawaniu pieniędzy, zwłaszcza publicznych, trzeba każdą złotówkę obrócić pięć razy, nim się ją wyda.
Prezydent będzie mógł później mówić, że on chciał dobrze, a radni go zablokowali, czyli on jest dobry a rada zła...
- Stawię czoło prezydentowi przedstawiając argumenty, że tak nie można myśleć. Nawet jak jest kampania wyborcza, to trzeba się pohamować z propagandą i populizmem. Są wydatki, których nie musimy dokonywać dzisiaj. Jest dopiero koniec kwietnia. To są stare socjalistyczne metody, że pieniądze trzeba wydawać, bo się pojawiły.
To jak mają się zachować radni na sesji?
- Mają do tego podejść zgodnie z sumieniem i z tym, co ślubowali: że będą służyć swoją wiedzą dobru mieszkańców i rozwojowi tego miasta.
Stać radnych na to?
- Wierzę, że tak.
A Pan jak zagłosuje?
- Zagłosuję tylko za tymi wydatkami, które są niezbędne, bo dzięki nim możemy mieć dodatkowe środki unijne. Resztę wydatków powinniśmy spokojnie przeanalizować. Nie ma tu pośpiechu.
Komisji komunalna staje okoniem
Radni z tej komisji nie zajęli się w piątek listą inwestycji. - Trudno dyskutować o czymś, co zostało spisane na luźnych kartkach. Będziemy o tym rozmawiać tylko wtedy, gdy dostaniemy gotowy projekt uchwały, który jasno określi, skąd się wzięły pieniądze i uzasadni, dlaczego te inwestycje są ważne - mówi Stanisław Tunkiewicz, przewodniczący komisji gospodarki komunalnej.
Prezydencką listą zajmie się we wtorek komisja budżetu na nadzwyczajnym posiedzeniu. O ile do tego czasu ratusz przygotuje projekt uchwały. Jeśli nie, uchwała, bez opinii komisji, trafi bezpośrednio na sesję?????
Lista niespodziewanych propozycji
Zadania majątkowe i remontowe niezbędne do zrealizowania w roku 2006 nieujęte lub niedoszacowane w budżecie miasta na 2006 r.
1. Słupy do fotoradarów (wartość - 70 tys. zł); 2. Remont ul. Bartąskiej (300 tys.); 3. Zakup dwóch sterowników do sygnalizacji (180 tys.); 4. Uzupełnienie oświetlenia na ul. Sielskiej (238 tys.); 5. Budowa wjazdu do RYNO (300 tys.); 6. Przebudowa ul. Wojska Polskiego - projekt (500 tys.); 7. Przebudowa ulic Oczapskiego - Obitza (200 tys.); 8. Remont ul. Zientary-Malewskiej (500 tys.); 9. Remont chodników (400 tys.); 10. Remont ul. Bałtyckiej (300 tys.); 11. Wykonanie chodnika przy ul. Jarockiej (100 tys.); 12. Usunięcie zapadliska w jezdni - ul. Sielska 1 etap (50 tys.); 13. Badania prognoz ruchu dla m. Olsztyna (150 tys.); 14. Remont ul. Kromera (łącznik z ul. Grunwaldzką) (150 tys.); 15. Remont ul. Leonharda - projekt (500 tys.); 16. Rozbiórki obiektów w pasach drogowych (100 tys.); 17. Rozbiórka budynku przy ul. Nowowiejskiego (200 tys.); 18. Przejście podziemne pod torami przy ul. Jeziornej (150 tys.); 19. Remont dachu PLANETA 11 (70 tys.); 20. Wykonanie zejścia do Łyny przy ul. Bloka - projekt (80 tys.); 21. Budowa boisk na osiedlu Brzeziny, rejon ul. Wawrzyczka (200 tys.); 22. Wykonanie wpustu deszczowego w rejonie skrzyżowania Knosały i Niepodległości (30 tys.); 23. Audyty energetyczne obiektów oświatowych (60 tys.); 24. Rozbiórki na terenie miasta (400 tys.); 25. Budowa boisk w SP 29 etap III (320 tys.); 26. Budowa ogrodzenia, instalacji burzowej i muru oporowego (od strony ul. Wyzwolenia) przy ZSO nr 1 (300 tys.); 27. Remonty szkół i przedszkoli (300 tys.); 28. Budowa i modernizacja bazy materialnej ze szczególnym uwzględnieniem szkolenia praktycznego oraz internatów (program polsko-francuski) - projekt (300 tys.); 29. Remonty obiektów MOPS i żłobków (100 tys.); 30. Budowa ul. Tuwima wraz z robotami towarzyszącymi (400 tys.); 31. Prace studialne, ekspertyzy i opracowania dotyczące rozwoju komunikacji publicznej w Olsztynie (500 tys.); 32. Wykonanie koncepcji budowy Europejskiego Integracyjnego Centrum Sportu i Rehabilitacji i Rekreacji (250 tys.); 33. Makroniwelacja + wycinka + karczowanie pod nowe kwatery grzebalne na cmentarzu komunalnym w Dywitach (50 tys.); 34. Program zagospodarowanie brzegów jez. Ukiel wraz z budową zespołów sportowo - rekreacyjnych - koncepcja z podziałem na zadania - zad. I - Europejskie Centrum Ratownictwa Wodnego
- zad. II - Centrum Sportów Wodnych, - zad. III - Kąpielisko miejskie (150 tys.); 35. Boiska ze sztuczna nawierzchnią przy SP-15 i G-11 (250 tys.); 36. Remont kuchni w Gimnazjum -12 (200 tys.); 37. Wykonanie remontu przychodni przy ul. Wańkowicza i ul. Świtycz-Widackiej - projekt (400 tys.); 38. Wykonanie koncepcji i projektu budowy Hospicjum (200 tys.); 39. Pomoc dla Marszałka Województwa Warm.-Mazur. - renowacja pasa startowego trawiastego na lotnisku w Dajtkach (550 tys.); 40. Prawo pierwokupu i wykupu gruntów (6 mln)
RAZEM 15 398 tys.
Pozostałe (bieżące i majątkowe) dodatkowe zadania lub zwiększenie planu wydatków na zadania ujęte w budżecie na 2006 r.
1. Utrzymanie i pielęgnacja terenów zielonych - umowy-zlecenia (16 rad i osiedli) (wartość - 031,2 tys. zł); 2. Budowa boiska osiedlowego przy ul. Bałtyckiej (os. Dajtki) (15 tys.); 3. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży poprzez doskonalenie umiejętności i kształtowanie sprawności fizycznej w różnych dyscyplinach - dotacje celowe dla organizacji pozarządowych (100 tys.); 4. Stypendia sportowe (150 tys.); 5. Współorganizacja przez miasto Olsztyn XII Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w sportach halowych Warmia Mazury 2006 (40 tys.); 6. Organizacja przez miasto Olsztyn Młodzieżowej Olimpiady Miast Partnerskich (80 tys.); 7. Nagrody dla olsztyńskich twórców i artystów (10 tys.); 8. Zakup materiałów i wyposażenia - Młodzieżowa Olimpiada Miast Partnerskich (25 tys.); 9. Zakup materiałów i wyposażenia - wydawnictwa promocyjne Olsztyna (40 tys.); 10. Zakup usług pozostałych - współorganizacja Juwenaliów Studenckich "Kortowiada 2006" (100 tys.); 11. Zakup usług pozostałych - Młodzieżowa Olimpiada Miast Partnerskich (25 tys.); 12. Edukacja kulturalna mieszkańców Olsztyna z uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w różnych dziedzinach kultury - dotacje celowe dla organizacji pozarządowych (70 tys.); 13. Nagrody - m.in. Zespół Horpyna, zasłużeni członkowie ZPAP z okazji 60-lecia (10 tys.); 14. Komenda Wojewódzka Policji z przeznaczeniem dla Komendy Miejskiej na dofinansowanie zakupu poduszkowca (ok. 150 tys. zł), innych środków transportu, wyposażenia oraz remontu komendy (250 tys.); 15. Miejski Ośrodek Kultury - dotacja podmiotowa (300 tys.); 16. Przychodnia ul. Dworcowa - zakup sprzętu medycznego (aparat rtg - 110 tys. zł) i współfinansowanie programu "Życie bez barier" (160 tys.); 17. Miejski Szpital Zespolony - zakup aparatu usg (urologia) oraz rtg (diagnostyka obrazowa) (600 tys.); 18. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej - zakup samochodu operacyjnego (osobowego małolitrażowego) (100 tys.)
Razem 2.106.200
Rozmawiał Mariusz Kowalewski
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz