Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2023-05-29 18:30

Mateusz Sikorski

Wyścig z czasem po nowo położonych torach. Wykonawcy zostało kilka miesięcy

Wyścig z czasem po nowo położonych torach. Wykonawcy zostało kilka miesięcy
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Budowa II nitki tramwajowej w Olsztynie ma ściśle określony termin zakończenia. Od spełnienia tego warunku zależy bezproblemowe rozliczenie kosztującej blisko 0,5 mld zł inwestycji. W jakim stanie zaawansowania znajduje się budowana obecnie nitka? Czy wykonawca zdąży na czas?

reklama

Do ustalonego w umowie terminu oddania 4 i 5 linii tramwajowej (16 października) zostało niecałe 5 miesięcy. Projekt współfinansowany był z dotacji unijnej. Aby udało się bezproblemowo rozliczyć pozyskaną z UE kwotę, trzeba dotrzymać określonych dat. 

Rozpoczęta prawie 2 lata temu budowa II nitki tramwajowej ma kosztować ponad 451 mln zł. Obejmuje budowę torowiska, trakcji tramwajowej, peronów tramwajowych i tramwajowo-autobusowych, węzła przesiadkowego Wysoka Brama, przebudowę skrzyżowań i ulic na całej długości trasy oraz estakady tramwajowej o długości 270 metrów. 

Ile udało się wykonać do tej pory? Rzecznik prasowy pracującego nad budową konsorcjum Polimex Mostostal, Anna Czyż, poinformowała w rozmowie z Wyborczą Olsztyn, że zaawansowanie robót wynosi ok. 60 proc

Podziemne sieci sanitarne wykonane są w 95 proc, estakada w ok. 80 proc, roboty torowe oraz roboty drogowe w ok. 60-80 proc, a prace wykończeniowe 15-20 proc. Prace realizowane są na całym zakresie, a wykonawca "dąży do dotrzymania terminu umownego". 

Do końca wakacji zakończone mają zostać prace na pętli w Pieczewie wraz z dojazdem na ul. Wilczyńskiego. Do użytku ma zostać oddana także al. Piłsudskiego i przynajmniej jednostronny ciąg pieszy od ul. Kościuszki do ul. Wyszyńskiego - z wyłączeniem skrzyżowania z ul. Dworcową. 

Konstrukcja II nitki tramwajowej to rozbudowa powstałej w 2017 roku linii, która "przywróciła" tramwaje do Olsztyna po kilkudziesięciu latach nieobecności. Połączyła ona Jaroty ze Starym Miastem oraz Dworcem Głównym. Powstające obecnie linie mają połączyć te dwa punkty z Pieczewem. 

Komentarze (52)

Dodaj swój komentarz

  • Ja 2023-05-29 20:03:00 83.6.*.*
    Szczerze myślałem że rozbudowa rozwiąże problemy jakie powstały po pierwszej budowie, czyli korki na Kościuszki, dopóki wszystko było zamknięte to problem nie istniał. Obecnie stojąc przy Manhattanie 30 min i nie poruszając się do przodu, oznajmiam że sprawę kompleksowo s*******. Dalej jeden pas prosto i prawo, a jeszcze nie otworzyli prawego kierunku, jeszcze z tamtej strony nie jeżdżą tramwaje i samochody. Jak otworzą drogę przy wysokiej bramie efekt się spotęguje, następnie reszta miasta poczuje to samo. A jeszcze chcą poprowadzić torowisko Wilczyńskiego. Powiem tak: może i warto iść w alternatywę, ale nie kosztem zakorkowania całego miasta, jaki idiota to projektował, czemu przez główne węzły komunikacyjne, czemu nie bocznymi drogami, czemu linie nie są ze sobą połączone by tramwaje jeździły w "kółko".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 56 8
  • StadionDlaStomilu 2023-05-29 19:48:27 2a01:11cf:4008:*
    Za 500 milionów złoty byśmy mieli stadion jak Legia w Warszawie (374 milionów) i zostało by jeszcze 136 milionów (kompleks boisk albo dokapitalizowanie klubu i walka o mistrzostwo Polski w dwa sezony)......
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 56

www.autoczescionline24.pl