Dziś jest: 24.01.2025
Imieniny: Felicji, Franciszka
Data dodania: 2025-01-22 08:38

Aleksandra Sawczuk

Wzrasta zainteresowanie komunikacją publiczną w Olsztynie. Mimo darmowych przejazdów dla uczniów, padł rekord w sprzedaży biletów

Wzrasta zainteresowanie komunikacją publiczną w Olsztynie. Mimo darmowych przejazdów dla uczniów, padł rekord w sprzedaży biletów
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Nie jest tajemnicą, że Olsztyn od lat stawia na rozwój komunikacji publicznej. Wszystko wskazuje na to, że strategia zaowocowała. W 2024 r. odnotowano rekord pod względem liczby pasażerów. Co ciekawe, sprzedaż biletów wzrosła, mimo wprowadzenia przez władze miasta darmowych przejazdów dla uczniów. W minionym roku, z komunikacji publicznej skorzystało blisko 48 milionów osób. Przełożyło się to na przychód w wysokości 37,13 mln zł.

reklama

Wyniki sprzedaży

W stolicy Warmii i Mazur rośnie zainteresowanie komunikacją publiczną. Miasto od lat inwestowało w jej rozwój, co obecnie mocno zaowocowało. W minionym roku padł rekord pod względem liczby pasażerów. Jak informuje Radio Olsztyn, w 2024 r. z komunikacji publicznej skorzystało blisko 48 milionów osób (w 2023 r. było to 39,7 mln).

Przełożyło się to na przychód w wysokości 37,13 mln zł (w 2023 r. było to 34,44 mln zł). Należy jednak wspomnieć, że koszty związane z komunikacją miejską, wynoszą rocznie ok. 170 mln zł.

Sukces mimo bezpłatnych przejazdów dla uczniów

Co ciekawe, tak satysfakcjonujące wyniki udało się osiągnąć mimo wprowadzenia bezpłatnych przewozów dla uczniów olsztyńskich szkół.

- Przy początkowym lekkim zmniejszeniu, ostatecznie mamy wzrost sprzedaży. Wzrasta zainteresowanie komunikacją – przekazał w rozmowie z Radiem Olsztyn prezydent miasta, Robert Szewczyk.

Przypominamy, że darmowe przejazdy dla dzieci i młodzieży do 19-tego roku życia, których rodzice lub opiekunowie prawni mieszkają na terenie miasta i rozliczają się z podatku w miejscowym urzędzie skarbowym, wprowadzono 1 września 2024 r. Rozszerzenie grupy uprawnionych miało obciążyć budżet miasta na ok. 1,4 mln zł. [Czytaj więcej: „Olsztyn rozszerza darmowe przejazdy do 19 roku życia. Jest warunek [WIDEO]”]

Warto podkreślić, że ubiegłoroczna zmiana dotyczyła uczniów szkół ponadpodstawowych, ponieważ od 2019 r. bezpłatne przejazdy autobusami i tramwajami przysługiwały dzieciom, uczęszczającym do podstawówek.

Współpraca z gminami ościennymi i nowe linie tramwajowe

Jednak nie tylko bilety przekładały się na przychód. To również efekt rozwoju połączeń autobusowych do gmin ościennych, które nie obciążają budżetu miasta. W 2024 r. wpływy wyniosły ponad 5,8 mln zł. Dla porównania w 2023 było to ok. pół miliona mniej. Za opisywany sukces miasta odpowiada także, niewątpliwie, uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych.

Komunikacja miejska droga w utrzymaniu

Wyzwaniem dla Olsztyna może być jednak pokrycie kosztów, związanych z organizowaniem transportu. Jak wymienia Wyborcza, w 2023 r. na zakup usług przewozowych miasto wydało 117 r. mln zł, na koniec 2024 r. - 136 mln zł, natomiast w 2025 r. koszty mają wzrosnąć do 141 mln zł. Stąd w bieżącym roku dopłata do usług transportowych wynieść może blisko 99 mln zł.

Komentarze (49)

Dodaj swój komentarz

  • Zi0m 2025-01-23 17:15:29 95.160.*.*
    Sporo osób kupuje okazyjnie - tak jak ja, kiedyś nie jeździłem w ogóle ale jak zrobili tramwaje + biletomaty to łatwo kupić bilet, podjechać na starówkę na piwko ze znajomymi i wrócić. Wszyscy narzekali na te tramwaje ale ja widzę, że cieszą się powodzeniem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Skin 2025-01-23 12:48:16 78.30.*.*
    Ja nie kupuję biletów od 20 lat bo i niby po co. Jedna kontrola przez ten okres. Zwróciło się z nawiązką.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • Pan DE 2025-01-23 04:45:47 37.31.*.*
    Olsztyńskie pleps musi czy się przemieszczać ,współczuję ścisku i potu ale podobno to lubią ciotki
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 12
  • Najprawdziwsza Sygna 2025-01-22 23:56:59 88.156.*.*
    Podobno ktoś minusuje rzetelnych obiektywnych komentatorów takich jak ja. Swoimi obiektywnymi komentarzami nie zasłużyłam sobie na takie traktowanie. W USA to by było nie do pomyślenia. Jeżeli redakcja nic nie zrobi w tej sprawie to powiem to dosadnie MILICJA SIE WAMI WSZYSTKIMI ZAJMIE BO MAM POSPISYWANE POCZĄTKI WASZYCH NUMERÓW IP!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Olsztynianka 2025-01-22 22:33:27 2a01:11cf:4a3:*
    Czy zajmują się tym durnie, czy osoby niekompetentne zawodowo czy chodzi o coś innego - czemu nie ma linii autobusowych do i z tego nowego, wielkiego, świetnego centrum handlowego na Dajtkach? Mogą z niego - a jest świetne - korzystać tylko samochodziarze a dla reszty mieszkańców jest niedostępne!!! Czyżby handlowcy nie zapłacili haraczu..?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • kolo 2025-01-22 21:55:02 178.42.*.*
    nie pamiętam kiedy autobusem jechałem. tramwajem jeszcze nigdy...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 8
  • Zi0m 2025-01-22 20:55:01 95.160.*.*
    Transport publiczny to nie ma być biznes tylko infrastruktura niezbędna do życia, zaplanowana i zorganizowana przez samorząd. Do tego to też inwestycja, przyciąga firmy i mieszkańców. Jak narzekacie na Olsztyn to zapraszam do Trójmiasta, nawet by dojechać do sąsiedniej dzielnicy jest problem, w Olsztynie z największych południowych dzielnic można niemal wszędzie pojechać bez przesiadki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 9
  • MÓHA 2025-01-22 15:57:38 5.184.*.*
    spokojnie...mają być uruchomione 2026 plany budowy trzech linii tramwajowych jedna na Zatorze od Wysokiej Bramy , 1 Maja ,Wojska Polskiego ,Sybiraków ,Jagielońska osiedle Podleśna z powrotem Limanowskiego ,Dworzec ,Kościuszki do Wysokiej Bramy ,druga linia po Warszawskiej od Kortowa 3 do Wysokiej Bramy ,trzecia linia Wysoka Brama,Warszawska, Jagielończyka, Szarych Szeregów przez rondo na Bałtycką i Nową Bałtycką do Redykajn.....i to jest piękne ...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 13
  • Podatnik 2025-01-22 12:19:27 5.173.*.*
    Ludzie głosowali na Szewczyka dlatego, że obiecywał kontynuacje procesu rozwoju miasta zapoczątkowaną przez Grzymowicza. A teraz okazuje się że równie dobrze można było głosować na Cześka bo Olsztyn i tak odpocznie od inwestycji tramwajowych, bo obecny włodarz ma w nosie komunikację publiczną. Jak się z resztą okazuje Olsztyn znalazł się na liście rezerwowej dofinansowania do zakupów tramwajów z KPO i z dużą szansą na zakup przynajmniej połowy z 8 planowanych. Ale wygodniej jest uwalić przetarg bo po co się starać🤷?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 11
  • ŻANETTA 2025-01-22 12:18:23 88.156.*.*
    TO MOCNY DOWÓD ŻE TRZEBA ROZWIJAĆ KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ. NOWE LINIE TRAMWAJOWE I AUTOBUSY W OSIEDLA. ZMNIEJSZĄ SIĘ KORKI I SMOG.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 12
  • zibi 2025-01-22 12:18:15 46.186.*.*
    Co za bzdury. Tramwaje, jak jeździły prawie puste, tak dalej jeżdżą. Ostatni raz jechałem tramwajem w Olsztynie w latach 60-tych. Z obecnych tramwajów do tej pory nie korzystałem i raczej nie będę korzystał. Nowe tramwaje mają fatalnie zaprojektowane trasy (widać, że linie projektował ktoś, kto nigdy nie mieszkał w Olsztynie). Do tego bilety komunikacji miejskiej są bardzo drogie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 36
  • Taxi 2025-01-22 10:48:08 2a01:11cf:4a3:*
    Wzrasta, bo maleje zainteresowanie jazdą samochodem z powodu... braku parkingów i WYJĄTKOWO złej organizacji ruchu drogowego . A w autobusach i tramwajach i tak siedzą głownie emeryci i młodzi...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 11
  • Poslaniec Warminski 2025-01-22 10:16:37 85.255.*.*
    A soltys Szewczyk rezygnuje z zakupu tramwajow i autobusow elektrycznych
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 5
  • winIO 2025-01-22 10:07:47 82.3.*.*
    25 % wzrost w ilości przejazdów w ciągu roku to całkiem imponująca statystyka. Ciekawe jakie linie odnotowały największy wzrost.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • POwca 🐑 2025-01-22 09:30:55 5.184.*.*
    Zanim Donald zrobi paliwo po 5,19 to uśmiechnięta pojeżdżę zbiorkomem, tak jak mój Rafau. 😍
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 26
  • Prawdziwa Sygnalistk 2025-01-22 09:30:55 164.127.*.*
    Władze Olsztyna odstąpiły od budowy torowego łącznika wzdłuż ulicy Wilczyńskiego, który miał połączyć istniejące linie i poprawić elastyczność sieci tramwajowej. Dodatkowo unieważniono przetarg na zakup nowych tramwajów, które miały zwiększyć rezerwę taborową. Decyzję tę podjęto, mimo że producent oferował przedłużenie terminu związania z ofertą, a środki unijne mogły być jeszcze dostępne. Zatorze nie będzie miało połączenia z miastem. Zatorze zawsze było przeciwko Grzymowiczowi. Teraz będzie przeciwko Szewczykowi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 28
  • Donald_Dumb 2025-01-22 09:28:12 178.183.*.*
    Brawo poles, wy dobrze kombinujecie, obniżając koszt swojej deportacji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 2
  • Zysk czy Strata 2025-01-22 09:27:44 176.221.*.*
    To żaden zysk, tylko strata. Zysk liczy się po odjęciu kosztów i opodatkowaniu itp. Ewentualnie chwilową stratę można nazywać delikatniej „inwestycją w przyszłe usprawnienie komunikacji”, o ile tak się stanie, a zamiast strat inwestycja rzeczywiście przyniesie zyski…
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 16
  • kalambur 2025-01-22 09:26:48 46.170.*.*
    Ups... To akurat złe wieści bo spadną dochody z parkometrów. Dochód z parkometrów z powietrza się nie bierze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 15
  • PAUL MARK oficwel 2025-01-22 08:52:54 45.134.*.*
    Najważniejsze że spada poparcie dla bezbożnych w sukienkach oraz przestępców z PiS. Też na nich głosowałem. Przejrzałem na oczy nie będę jak frajer dorabiał karakana czy ich prezydenta od gangu sutenerów i nazistowskiego klubu motocyklowego. Nowość w Polsce prezydent bokser powiązany z przestępcami….. ambitnie Jarek ambitnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 41 9

www.autoczescionline24.pl