Black Friday (23 listopada) i Cyber Monday (26 listopada) to dwa dni, w których sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Już w ten piątek w okolicach olsztyńskich galerii handlowych należy spodziewać się więc zwiększonego ruchu, trudności ze znalezieniem miejsca parkingowego, a także tłumów w samych już galeriach.
Czarny piątek to okazja, by kupić ciekawe, wcześniej wypatrzone przez nas produkty, po znacznie niższych cenach. Obniżki szykują bowiem niemal wszystkie sklepy: zarówno te odzieżowe, drogerie, czy salony usługowe.
Warto jednak do zakupów podejść z rozsądkiem, by nie okazało się, że wśród nowych nabytków znajdują się przedmioty, których wcale nie potrzebujemy. Sprawdzajmy też, czy cena produktu przy kasie jest taka sama jak na półce, z której braliśmy towar.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tradycyjnie już przypomina o prawach konsumenta, które niejednokrotnie są łamane przez sprzedawców chcących zarobić na wyprzedażach jak najwięcej.
- W wielu sklepach usłyszymy na przykład, że produkty zakupione w trakcie Black Friday nie podlegają reklamacji. - To praktyki niezgodne z prawem – ostrzega UOKiK.
Przypominamy podstawowe prawa konsumenta:
1. Reklamacje
- Kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze.
2. Zwrot w sklepie internetowym
A co jeśli buty okazały się za małe albo po prostu się rozmyśliłeś? Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz 14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.
3. Zwrot w sklepie tradycyjnym
Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytaj o taką możliwość i jej zasady przy zakupie. Musisz się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.
4. Zakupy w sklepie zagranicznym
Pamiętaj, prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w sklepie internetowym.
5. Czy okazja naprawdę jest okazją
Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Sprawdź, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.
6. Drożej przy kasie
Bądź czujny. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie!
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz