Chociaż astronomiczna zima jeszcze przed nami to sprzęt do zimowego utrzymania dróg krajowych jest już w pełnej gotowości.
W tym roku GDDKiA z Olsztyna ma do dyspozycji 266 jednostki sprzętu, w tym: 161 pługów lemieszowych, 17 pługów wirnikowych, 60 solarek, 28 piaskarki. W tej chwili w magazynach w województwie warmińsko-mazurskim znajduje się ok. 11,5 tys. ton soli oraz 5,5 tys. ton innych materiałów zapewniających szorstkość jezdni zimą.
Drogowcy zapowiadają również, że w ramach akcji zima, wzdłuż dróg krajowych regionu ustawione zostaną zasłony przeciwśnieżne o długości około 99 kilometrów.
Warto pamiętać, że zimowe utrzymanie dróg zależy od tego, jaki standard ma konkretna droga.
W standardzie I (około 158 km dróg w regionie) jezdnie powinny być odśnieżone i odlodzone na całej powierzchni, łącznie z utwardzonymi poboczami. Po ustaniu opadów, luźny śnieg może pozostawać na drodze do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. Gołoledź, szron i szadź muszą być zlikwidowane w ciągu 3 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska. Na drodze nie może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu.
W standardzie II (około 714,6 km dróg w regionie) drogi są odśnieżane i posypywane na całej ich długości i szerokości. Czas likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godzin od momentu ustania opadów śniegu lub stwierdzenia zjawiska atmosferycznego. W tym standardzie dopuszcza się, w przypadku intensywnych opadów śniegu, do 6 godzin po ustaniu opadów pozostawienie na nawierzchni warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.
W standardzie III (około 426,9 km dróg w regionie)odśnieżanie jest prowadzone na całych ciągach, natomiast zwalczanie śliskości prowadzone jest tylko na wyznaczonych odcinkach tych dróg, takich jak np. skrzyżowania z innymi drogami i liniami kolejowymi, przystanki komunikacyjne, odcinki dróg o pochyleniu podłużnym ponad 4%.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz