Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2023-02-28 09:52

Monika Smolik

Jak będzie przebiegała północna obwodnica Olsztyna? Prezydent Olsztyna i wójt gminy Dywity zabrali głos w sprawie

Jak będzie przebiegała północna obwodnica Olsztyna? Prezydent Olsztyna i wójt gminy Dywity zabrali głos w sprawie
Urzędnicy GDDKiA do dalszych prac projektantów wskazali trzy możliwe warianty przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olszynie wskazali 3 możliwe warianty przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit. Podczas kolejnego etapu prac, czyli przy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, zostanie wybrany wariant preferowany. Głos w sprawie zabrali także prezydent Olsztyna i wójt gminy Dywity.

reklama

Zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI) ocenił zaprezentowane przez projektantów wyniki Studium korytarzowego (SK) pod względem poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Przy ocenie uwzględniono także uwarunkowania wynikające z zadań zarządców dróg objętych inwestycją. Decyzją ZOPI do dalszych analiz na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wskazano warianty O1, O2 oraz O4 w korytarzu zachodnim.

Zgodnie z wykonaną przez zespół projektowy analizą wielokryterialną, najkorzystniejsze kombinacje wariantów obwodnic Olsztyna z obwodnicą Dywit to:

  • wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 - w celu zmniejszenia ingerencji w Las Miejski),

  • wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,

  • wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.

Fot. GDDKiA Olsztyn

- Wariant 06 obwodnicy Olsztyna, przebiegający w korytarzu wschodnim, który z wariantem D4 obejścia Dywit po stronie zachodniej stanowi obwodnicę Olsztyna w ciągu DK51, przebiega prawie w połowie (ok.7 km z 16 km obwodnicy) po terenie administracyjnym Olsztyna. Z uwagi na to, że Olsztyn jest miastem na prawach powiatu, finansowanie 7 km odcinka obwodnicy w wariancie O6 należy do prezydenta Olsztyna. W Studium korytarzowym przeanalizowano również wariantowe połączenie obwodnicy Olsztyna z istniejącą DK51 o długości od 3,7 km do 6,3 km, w zależności od wariantu przebiegu obwodnicy Olsztyna w ciągu DK51 (oznaczone jako D1 i D3). Powyższe połączenie stanowi drogę gminną, której projektowanie i budowa jest zadaniem wójta gminy Dywity – informuje Karol Głębocki ze stanowiska ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Olsztynie.

14 lutego w siedzibie olsztyńskiego oddziału GDDKiA odbyło się spotkanie w tej sprawie. Prezydent Piotr Grzymowicz oraz wójt gminy Dywity Daniel Zadworny poinformowali, że że nie dysponują środkami na sfinansowanie wspomnianych odcinków dróg. Dodatkowo włodarz stolicy Warmii i Mazur w piśmie z 24 lutego nie zadeklarował gotowości finansowania wariantu O6. Jednoczenie wskazał, że wariant ten jest sprzeczny z interesem miasta. W związku z tym, według drogowców, dalsza analiza przebiegu obwodnicy Olsztyna w wariancie wschodnim O6+D4 jest nieracjonalna.

ZOPI przyjął do dalszych analiz warianty O1, O2 i O4 w korytarzu zachodnim. Warianty przyjęto z następującymi uwagami:

  • w ramach STEŚ należy opracować analizy i prognozy ruchu dla wariantów wybranych do dalszych prac projektowych,

  • należy skorygować przebieg wariantu O4 w celu ominięcia terenów znajdujących się w granicach administracyjnych Olsztyna.

Początek obwodnicy we wszystkich wariantach należy zlokalizować na DK51 na końcu obwodnicy Spręcowa (w km 76, 91). Obwodnica we wszystkich wariantach powinna kończyć się w rejonie istniejącego ronda na południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16, w rejonie miejscowości Kudypy.

Ostateczna decyzja ZOPI ws. rekomendacji wariantów do dalszych analiz na etapie STEŚ została ujęta w protokole z posiedzenia.

Harmonogram dalszych prac

Zatwierdzenie protokołu ZOPI rozpoczyna kolejny etap prac, tj. wykonanie STEŚ. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał SK, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Prace obejmą wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant.

W II połowie 2024 roku urzędnicy z GDDKiA planują złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym przez KOPI wariancie. Po uzyskaniu DŚU przystąpią do wykonania Koncepcji programowej (KP) dla wskazanego w DŚU wariantu, czyli projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. KP będzie podstawą ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy.

W II połowie 2027 r. planuje się przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj.

Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia ubiegłego roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie przetargu jest budowa obwodnicy Gąsek, a do 2030 r. powstaną obwodnice Pisza i Szczytna (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).

Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta, dla której w listopadzie 2022 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania GDDKiA podzieli się z gminą Dobre Miasto.

Czytaj również:

Który wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit zwycięży? Zespół projektowy wydał rekomendację [MAPY]

Galeria

Komentarze (57)

Dodaj swój komentarz

  • Super 2023-02-28 11:59:04 164.127.*.*
    Wygrał wariant zachodni i bez obwodnicy Dywit !!! Brawo bardzo dobrze teraz Olsztyn nie ma nic do gadania bo wszystko jest poza granicami miasta 😂😂😂 tyle krzyczeliście No to macie swój las miejski , nawet jeden metr nie bedzie w granicach miasta . BRAWO GDDKIA!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 13
  • Beauregard 2023-02-28 11:57:15 178.42.*.*
    Wara od Brąswałdu i Barkwedy!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 11
  • przyjezdni jak on 2023-02-28 11:55:45 5.173.*.*
    Czy wójt Dywit bardziej dba o mieszkańców osiedla sterowców niż Lugwaldu i Brąswałd? Przyjezdni jak on....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 2
  • Młoda11 2023-02-28 11:38:37 5.184.*.*
    Grzymowicz to żaden włodarz miasta. Zwykły wyrobnik zatrudniony przez radę miasta. Przypisuje mu się jakieś nadzwyczajne uprawnienia. A władzę realną posiadają radni. Ale radni PO nie umieją jej z pożytkiem dla mieszkańców wykorzystać. Zwykłe ele-mele. Nazywam ich gaciami Grzymowicza, gdyż są na jego posyłki. Bez własnego zdania są tylko bezwolnymi nieudacznikami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2
  • mm2 2023-02-28 11:09:21 79.184.*.*
    i co to za obwodnica z jedną jezdnią? Jakaś bieda wersja
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 3
  • Wiesiek 2023-02-28 11:08:05 46.205.*.*
    To nie robić tej obwodnicy Dywit, większość jej nie chce. Przebudować drogę 51 i tyle.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 6
  • Wiesiek 2023-02-28 11:08:05 46.205.*.*
    To nie robić tej obwodnicy Dywit, większość jej nie chce. Przebudować drogę 51 i tyle.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • kop 2023-02-28 10:46:41 83.15.*.*
    Banda debili i nieudaczników!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • mm2 2023-02-28 10:40:44 79.184.*.*
    skoro chcą budować obwodnicę to po co wyciągają kasę od miasta oraz od Dywit ? czyżby wyszło rozdawnictwo rządu i nie mają a za co spełniać obietnic wyborczych ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 7
  • ant 2023-02-28 10:28:19 185.139.*.*
    i bardzo dobrze skoro tacy mądrzy włodarze niech gddkia buduje tak jak uzna za zasadne. ważne jest połączenie istniejącej obwodnicy w ciągu DK 16 z DK 51, a ciężarówki chcące jechać w kierunku Ełku będą przewalać się dalej przez wojska polskiego i Dywity
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Juhas 2023-02-28 10:27:45 146.70.*.*
    Grzybek jak zwykle nie ma pieniędzy, tramwaje stoją jak budowa uranii, miasto od dwóch lat ma krajobraz marsjański, ludzie niszczą zawieszenia na dziurawych ulicach, biurwy strajkują a pieniędzy jak nie było, tak nie ma, przynajmniej na cele publiczne, bo na podwyżkę pensji do 20 000 starczyło.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • Twoja Stara 2023-02-28 10:16:04 146.70.*.*
    Jak tam Sterowce już z3srane ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 5

www.autoczescionline24.pl