Zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI) ocenił zaprezentowane przez projektantów wyniki Studium korytarzowego (SK) pod względem poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Przy ocenie uwzględniono także uwarunkowania wynikające z zadań zarządców dróg objętych inwestycją. Decyzją ZOPI do dalszych analiz na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wskazano warianty O1, O2 oraz O4 w korytarzu zachodnim.
Zgodnie z wykonaną przez zespół projektowy analizą wielokryterialną, najkorzystniejsze kombinacje wariantów obwodnic Olsztyna z obwodnicą Dywit to:
wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 - w celu zmniejszenia ingerencji w Las Miejski),
wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,
wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.
Fot. GDDKiA Olsztyn
- Wariant 06 obwodnicy Olsztyna, przebiegający w korytarzu wschodnim, który z wariantem D4 obejścia Dywit po stronie zachodniej stanowi obwodnicę Olsztyna w ciągu DK51, przebiega prawie w połowie (ok.7 km z 16 km obwodnicy) po terenie administracyjnym Olsztyna. Z uwagi na to, że Olsztyn jest miastem na prawach powiatu, finansowanie 7 km odcinka obwodnicy w wariancie O6 należy do prezydenta Olsztyna. W Studium korytarzowym przeanalizowano również wariantowe połączenie obwodnicy Olsztyna z istniejącą DK51 o długości od 3,7 km do 6,3 km, w zależności od wariantu przebiegu obwodnicy Olsztyna w ciągu DK51 (oznaczone jako D1 i D3). Powyższe połączenie stanowi drogę gminną, której projektowanie i budowa jest zadaniem wójta gminy Dywity – informuje Karol Głębocki ze stanowiska ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Olsztynie.
14 lutego w siedzibie olsztyńskiego oddziału GDDKiA odbyło się spotkanie w tej sprawie. Prezydent Piotr Grzymowicz oraz wójt gminy Dywity Daniel Zadworny poinformowali, że że nie dysponują środkami na sfinansowanie wspomnianych odcinków dróg. Dodatkowo włodarz stolicy Warmii i Mazur w piśmie z 24 lutego nie zadeklarował gotowości finansowania wariantu O6. Jednoczenie wskazał, że wariant ten jest sprzeczny z interesem miasta. W związku z tym, według drogowców, dalsza analiza przebiegu obwodnicy Olsztyna w wariancie wschodnim O6+D4 jest nieracjonalna.
ZOPI przyjął do dalszych analiz warianty O1, O2 i O4 w korytarzu zachodnim. Warianty przyjęto z następującymi uwagami:
w ramach STEŚ należy opracować analizy i prognozy ruchu dla wariantów wybranych do dalszych prac projektowych,
należy skorygować przebieg wariantu O4 w celu ominięcia terenów znajdujących się w granicach administracyjnych Olsztyna.
Początek obwodnicy we wszystkich wariantach należy zlokalizować na DK51 na końcu obwodnicy Spręcowa (w km 76, 91). Obwodnica we wszystkich wariantach powinna kończyć się w rejonie istniejącego ronda na południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16, w rejonie miejscowości Kudypy.
Ostateczna decyzja ZOPI ws. rekomendacji wariantów do dalszych analiz na etapie STEŚ została ujęta w protokole z posiedzenia.
Harmonogram dalszych prac
Zatwierdzenie protokołu ZOPI rozpoczyna kolejny etap prac, tj. wykonanie STEŚ. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał SK, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Prace obejmą wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant.
W II połowie 2024 roku urzędnicy z GDDKiA planują złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym przez KOPI wariancie. Po uzyskaniu DŚU przystąpią do wykonania Koncepcji programowej (KP) dla wskazanego w DŚU wariantu, czyli projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. KP będzie podstawą ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy.
W II połowie 2027 r. planuje się przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj.
Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia ubiegłego roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie przetargu jest budowa obwodnicy Gąsek, a do 2030 r. powstaną obwodnice Pisza i Szczytna (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).
Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta, dla której w listopadzie 2022 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania GDDKiA podzieli się z gminą Dobre Miasto.
Czytaj również:
Który wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit zwycięży? Zespół projektowy wydał rekomendację [MAPY]
Komentarze (57)
Dodaj swój komentarz