Oprócz naszego województwa, drogi o podwyższonym stopniu ryzyka znajdują się także w lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim. To właśnie w tych regionach dochodzi do największej liczby wypadków.
Analizy przeprowadzone przez specjalistów z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego pokazały, że ryzyko śmiertelności w wypadkach na drogach krajowych w Polsce, jest czterokrotnie większe niż w Niemczech i Wielkiej Brytanii, a na autostradach aż sześciokrotnie większe.
Dlatego, po raz trzeci ruszyła ogólnopolska kampania Programu EuroRAP, podczas której eksperci z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, Polskiego Związku Motorowego oraz Politechniki Gdańskiej przedstawili nową, zaktualizowaną mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce.
Poziom ryzyka na mapie pokazany jest kolorami od zielonego, oznaczającego bardzo małe ryzyko, poprzez żółty, pomarańczowy, czerwony do czarnego, który oznacza bardzo wysokie ryzyko. Na Warmii i Mazurach odcinki najbardziej niebezpieczne stanowią aż 64% długości wszystkich analizowanych dróg, natomiast odcinki o najmniejszym ryzyku stanowią jedynie 8%.
Do najczęstszych zagrożeń powodujących śmierć ofiar są wypadki związane z potrąceniem pieszych, rowerzystów, zderzenia czołowe, zderzenia boczne, wypadnięcia z drogi oraz wypadki związane z nadmierną prędkością.
Pomysłodawcy kampanii mają nadzieję, że mapa ryzyka indywidualnego na drogach w naszym regionie i nie tylko, będzie pomocą dla kierowców i turystów planujących podróż. Dodatkowo, mają z niej korzystać instytucje nadzorujące ruch drogowy (policja, inspekcja transportu) podczas planowania działań prewencyjnych i kontrolnych.
Mapa ma również pomóc administracji samorządowej podejmować decyzje dotyczące usprawnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego w wybranych miejscach. Jest to bardzo istotne, ponieważ w 2009 roku w wypadkach na polskich drogach zginęły aż 4572 osoby.
Fot. EuroRAP – Atlas ryzyka na drogach krajowych w Polsce 2007-2009
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz