Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni POZ powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada. W trakcie wywiadu lekarz ocenia, czy chory nie jest zakażony koronawirusem, czy problemy zdrowotne wymagają wizyty w poradni, czy będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej oraz czy nie ma do czynienia ze stanem zagrożenia życia.
Jednak NFZ skontroluje za pomocą ankiety, czy taka wizyta lub teleporada w ogóle się odbyła. Badanie obejmie osoby, które potrzebowały pomocy lekarza pierwszego kontaktu w ciągu ostatnich czterech miesięcy. Ankieta ruszyła 6 lipca.
- NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta wielokrotnie podkreślali, że w sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga - pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego. Jedno z pytań w ankiecie dotyczy właśnie osobistych wizyt. Ankieter zapyta: Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej? - informuje Aleksandra Kuczko, rzecznik Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie.
Ankieta potrwa kilka minut. Ankieter zada 12 pytań:
* Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
* Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
* Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
* Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
* Jaki to był rodzaj porady?
* Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
* Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?
* Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
* Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
* Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
* Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
* Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?
Badanie jest anonimowe, a rozmówca przepyta tylko te osoby, które wyrażą na to zgodę.
Jednak co ważne, ankieterzy nie znają danych osobowych pacjenta czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach. W trakcie badania nie trzeba też podawać żadnych dodatkowych informacji o sobie.
Badanie jest przeprowadzane na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. W razie jakichkolwiek wątpliwości możesz potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590. Gdy ankieta wzbudzi wątpliwości, należy natychmiast się rozłączyć i skontaktować się z lokalnym oddziałem NFZ.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz