Aby zrozumieć, z jak wielkim problemem ma do czynienia Olsztyn, trzeba poznać kwoty, jakie wydawane są na funkcjonowanie infrastruktury tramwajowej.
- Na podstawie wskazań posiadanych liczników energii elektrycznej oraz otrzymywanych faktur za zużytą energię elektryczną, koszt zużycia prądu przez olsztyńskie tramwaje wynosi w ujęciu miesięcznym 245 234,24 złote - informuje rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Cezary Stankiewicz.
Według "raportu o stanie miasta" w 2021 roku ratusz przeznaczył na transport i łączność prawie 214 milionów złotych (omówienie dokumentu znajduje się w artykule Jaki był Olsztyn 2021? Powstał "raport o stanie miasta"). Sprzedaż biletów - których cena została w ubiegłym roku kilkukrotnie podniesiona - przyniosła budżetowi Olsztyna ok. 24,4 mln złotych dochodu. Suma ta nie starczy na pokrycie wszystkich kosztów funkcjonowania transportu.
- Stanowi to 27% kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. - Na podstawie badań napełnienia pojazdów z 2019 r. można stwierdzić, że przejazdy tramwajami stanowią nieco ponad 15% wszystkich przejazdów komunikacją miejską w przeciętnym dniu roboczym.
Oszacowanie kosztów, jakie ponieść będzie musiało miasto w związku z funkcjonowaniem komunikacji tramwajowej - jak twierdzi Stankiewicz - jest na obecną chwilę niemożliwe. Wszystko przez unieważniony przetarg na energię elektryczną (więcej informacji w artykule Władze Olsztyna unieważniają przetarg na zakup energii elektrycznej)
- Propozycja przewidywała podwyżkę o 540 proc. Nowy przetarg został rozpisany. Rząd, jak wynika z informacji publicznych, zamierza zamrozić ceny energii elektrycznej. Prace legislacyjne są w toku. Dopiero po ich zakończeniu MPK Olsztyn będzie szacowało ewentualny wzrost kosztów funkcjonowania - tłumaczy rzecznik MPK Olsztyn.
Nowy przetarg, o którym wspominał Stankiewicz, również został unieważniony - do wyznaczonego terminu (14 października) nie wpłynęły żadne oferty od wykonawców. Według informacji urząd miasta czeka na ustawę "zamrażającą" ceny energii elektrycznej. Umowa na zakup energii w 2023 zostanie najprawdopodobniej podpisana w listopadzie i to wtedy poznamy koszty, jakie poniesie za sobą funkcjonowanie tramwajów w Olsztynie.
Komentarze (65)
Dodaj swój komentarz