Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2022-10-21 08:29

Mateusz Sikorski

Koszmar prezydenta Grzymowicza. Czy wysokie ceny prądu wpłyną na funkcjonowanie olsztyńskich tramwajów?

Koszmar prezydenta Grzymowicza. Czy wysokie ceny prądu wpłyną na funkcjonowanie olsztyńskich tramwajów?
Przejazdy tramwajami stanowią nieco ponad 15% wszystkich przejazdów komunikacją miejską w przeciętnym dniu roboczym - mówi rzecznik ZDZiT, Michał Koronowski
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

Powodowany przez kilka czynników wzrost cen energii elektrycznej coraz bardziej daje się we znaki. Kryzys uderza "po kieszeniach" nie tylko osoby prywatne, ale i samorządy. Dostawcy energii podnoszą opłaty o kilkaset procent, co powoduje, że władze miast szukają oszczędności wszędzie, gdzie tylko się da. Czy w związku z szalejącym kryzysem zagrożone jest funkcjonowanie olsztyńskich tramwajów?

reklama

Aby zrozumieć, z jak wielkim problemem ma do czynienia Olsztyn, trzeba poznać kwoty, jakie wydawane są na funkcjonowanie infrastruktury tramwajowej. 

Na podstawie wskazań posiadanych liczników energii elektrycznej oraz otrzymywanych faktur za zużytą energię elektryczną, koszt zużycia prądu przez olsztyńskie tramwaje wynosi w ujęciu miesięcznym 245 234,24 złote - informuje rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Cezary Stankiewicz.

Według "raportu o stanie miasta" w 2021 roku ratusz przeznaczył na transport i łączność prawie 214 milionów złotych (omówienie dokumentu znajduje się w artykule Jaki był Olsztyn 2021? Powstał "raport o stanie miasta"). Sprzedaż biletów - których cena została w ubiegłym roku kilkukrotnie podniesiona - przyniosła budżetowi Olsztyna ok. 24,4 mln złotych dochodu. Suma ta nie starczy na pokrycie wszystkich kosztów funkcjonowania transportu.

Stanowi to 27% kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. - Na podstawie badań napełnienia pojazdów z 2019 r. można stwierdzić, że przejazdy tramwajami stanowią nieco ponad 15% wszystkich przejazdów komunikacją miejską w przeciętnym dniu roboczym.

Oszacowanie kosztów, jakie ponieść będzie musiało miasto w związku z funkcjonowaniem komunikacji tramwajowej - jak twierdzi Stankiewicz -  jest na obecną chwilę niemożliwe. Wszystko przez unieważniony przetarg na energię elektryczną (więcej informacji w artykule Władze Olsztyna unieważniają przetarg na zakup energii elektrycznej)

-  Propozycja przewidywała podwyżkę o 540 proc. Nowy przetarg został rozpisany. Rząd, jak wynika z informacji publicznych, zamierza zamrozić ceny energii elektrycznej. Prace legislacyjne są w toku. Dopiero po ich zakończeniu MPK Olsztyn będzie szacowało ewentualny wzrost kosztów funkcjonowania - tłumaczy rzecznik MPK Olsztyn. 

Nowy przetarg, o którym wspominał Stankiewicz, również został unieważniony - do wyznaczonego terminu (14 października) nie wpłynęły żadne oferty od wykonawców. Według informacji urząd miasta czeka na ustawę "zamrażającą" ceny energii elektrycznej. Umowa na zakup energii w 2023 zostanie najprawdopodobniej podpisana w listopadzie i to wtedy poznamy koszty, jakie poniesie za sobą funkcjonowanie tramwajów w Olsztynie.

Komentarze (65)

Dodaj swój komentarz

  • 100%olsztyniak 2022-10-21 10:08:53 85.255.*.*
    Na elblaskich wsiunow olsztynski tramwaj dziala jak plachta na byka. I tak trzymac!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 13
  • doktór wiktór 2022-10-21 09:41:53 95.160.*.*
    Czy ktoś wie ile w Olsztynie jest sygnalizacji świetlnych, które od momentu ich wybudowania tylko migają na pomarańczowo?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 1
  • Architekt 2022-10-21 09:32:57 109.43.*.*
    A może redaktor niech zapytać zdzit ile wydaje na paliwo do autobusów? I w przeliczeniu na km/pasażera ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 16
  • MłodA1 2022-10-21 09:32:53 5.173.*.*
    To zdanie z artykułu: ,Oszacowanie kosztów, jakie ponieść będzie musiało miasto w związku z funkcjonowaniem komunikacji tramwajowej jest na obecną chwilę niemożliwe" jest kwintesencją myślenia Grzymowicza i jego ekipy. Bez perspektywicznego myślenia nie ma postępu. Prawdopodobnie Grzymowicz nie zakładał takiego scenariusza więc jest nikim. Nie powinien kierować takim miastem. Nie jest żadnym strategiem. Jego główny doradca ekonomiczny to radny profesor ekonomii. Słaby to ekonomista. Ale nie dziwię się mu. Wykształcony na ekonomii marksistowsko-leninowskiej nie myśli współcześnie. A powinien. Pora zastąpić ludzi którzy doprowadzili miasto do bankructwa innymi ludżmi myślącymi ,, na przyszłość". Olsztyniacy! Przygotujcie się na bilety MPK rzędu 10 złotych od marca 2023 roku plus inne podwyżki. Grzymowicz i radni po obfitych podwyżkach w 2021 jakoś się wyżywią. Inni nie dadzą rady.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 7
  • 100%olsztyniak 2022-10-21 09:24:57 85.255.*.*
    Damy rade.W mniejszym Elblagu ,ktory ma dwa razy mniejszy budzet daja to i Olsztyn da.Nie martwcie sie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 15
  • Podatnik 2022-10-21 09:14:27 46.205.*.*
    Ha ha super:) wreszcie to gówno zlikwidują, niech zwija tory, przywraca stan poprzedni i wypierdala z ratusza, tyle złego już zrobił i na zawsze zapisze się jako nieudacznik i szkodnik co wszystko spierdolił, był zerem I będzie zerem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 12
  • Przemiły 2022-10-21 09:06:12 46.205.*.*
    Koszmar to my mamy z tym pastuchem i jego chorymi tramwajowymi pomysłami , mam nadzieję że nigdy nie pojadą a arbuza do tworek wsadzą za ten jego koszmar
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 6
  • Krak 2022-10-21 09:04:33 212.102.*.*
    Tramwaje może i są drogie, ale przynajmniej pół miasta jest przez nie rozkopane od półtora roku. Grzymowicz to genialny strateg, inwestor pierwsza klasa, odwrócony Midas.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 39 6
  • Tramwajowy 2022-10-21 09:04:20 213.134.*.*
    zawrót głowy ! Tramwaj jest OK !! Wiedzą to wszyscy, którzy z niego korzystają. Nie każdy ma samochód lub pojazd samochodo- podobny czytaj grat ! Nie jest winą Grzymwicza, że ceny energii są wysokie bo składa się na nie wiele czynników na ,które absolutnie On nie ma wpływu min . opłacenie pisowskich przystawek ! opłacanie pisowskich koncertów disco polo! zawyżanie ceny by trochę opuścić i szerzyć wiadomość, że PREZES zmniejszył cenę ! PiS kłamie i straszy !!! Tak wygląda obecnie jego program !!!! Straszyć, straszyć, straszyć !!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 25
  • chi 2022-10-21 08:58:22 31.0.*.*
    i bardzo dobrze, niech oszczędzają energię bo przez długie miesiące linia do Kortowa była zawieszona ale żeby przejść przez tory trzeba było długo stać na światłach i podobnie jest na innych przejściach np Tuwima na wysokości Zakładu Energetycznego gdzie brama jest zamknięta czyli droga jest w tym momencie ślepa ale żeby przejść chodnikiem albo przejechać rowerem trzeba stać i czekać aż zapali się zielone światło i czyja to wina, powinni obciążyć prezydenta tego miasta i radnych z partii oszustów za ten prąd a takich miejsc w Olsztynie jest więcej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 2
  • Brawo 🤣 2022-10-21 08:46:27 80.55.*.*
    Czyli drogie, nieopłacalne grzymolino stanowi raptem tylko 15% przejazdów. Gdyby nie likwidacja 2 i 15 to pewnie byłoby marne 5%
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 8
  • Ramona 2022-10-21 08:41:23 88.156.*.*
    Jest nadzieja na to, że te ch.jostwo przestanie tamować ruch na olsztyńskich skrzyżowaniach👍
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 7
  • Dnoo 2022-10-21 08:37:32 46.205.*.*
    Mokry sen grzymowicza o tramwajach zaczyna się rozpadać! Zaraz powie, że to wina PIS 🤣🤣🤣
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 5

www.autoczescionline24.pl