Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2023-02-08 13:46

Monika Smolik

Który wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit zwycięży? Zespół projektowy wydał rekomendację [MAPY]

Który wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit zwycięży? Zespół projektowy wydał rekomendację [MAPY]
Zespół projektowy wydał rekomendację ws. warianów obwodnicy Olsztyna i Dywit
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W środę (8 stycznia) odbyło się posiedzenie Zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI), na którym projektanci przedstawili wyniki Studium korytarzowego dla północnej obwodnicy Olsztyna projektowanej w ciągu DK51. Wiadomo, jakie warianty zarekomendowano.

reklama

Do dalszych analiz w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) projektanci zarekomendowali warianty optymalnych przebiegów obwodnicy Olsztyna i Dywit w obu korytarzach.

Są to następujące połączenia obwodnicy Olsztyna (O) z obwodnicą Dywit (D):

- wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 - w celu zmniejszenia ingerencji w las miejski),

- wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,

- wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.

Co zdecydowało o wyborze?

- Wariant O6+D4 w korytarzu wschodnim jest najlepszy pod względem środowiskowym, w tym najmniej koliduje z obszarami chronionego krajobrazu. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń budynków mieszkalnych. Obwodnica Olsztyna i Dywit w tym wariancie stanowi najkrótszy przebieg ze wszystkich analizowanych kombinacji. Także pod względem całkowitego kosztu inwestycji wariant O6+D4 jest wariantem najkorzystniejszym – informuje Karol Głębocki, ze Stanowiska do spraw Komunikacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.

Wskazany do dalszych prac wariant w korytarzu zachodnim O4+D1 jest korzystny z ekonomicznego punktu widzenia. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń.

Z kolei wariant O1+D3 w korytarzu zachodnim jest najkorzystniejszy ze względu na najmniejszą liczbę wyburzeń budynków mieszkalnych i rekomendowany przez część społeczeństwa oraz władze gminy Dywity.

Studium korytarzowe zostanie poddane ocenie członków ZOPI, w celu sprawdzenia poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Ostateczna decyzja ZOPI ws. rekomendacji wariantów do dalszych analiz na etapie STEŚ, będzie ujęta w protokole z posiedzenia, który zostanie sporządzony do końca lutego.

Zatwierdzenie protokołu ZOPI rozpocznie kolejny etap prac, tj. wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał Studium korytarzowe, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Obejmuje to wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego.

Zaprojektowane zostaną również rozwiązania drogowe oraz z zakresu obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant.

W II połowie 2024 r. pracownicy GDDKiA planują złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym przez KOPI wariancie. Uzyskanie DŚU umożliwi wykonanie Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, czyli uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji.

W II połowie 2027 r. planowane jest przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj.

Galeria

Komentarze (73)

Dodaj swój komentarz

  • docho 2023-02-08 17:42:06 79.191.*.*
    Nikt nie bedzie jeżdził przez Gutkowo. Z Dywit do Ratusza jest 7 km a z Gutkowa bedzie 8 km i do tego jeszcze trzeba dojechać do Gutkowa. Razem 16 km a moze lepiej .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Krzysztof Olsztyński 2023-02-08 17:17:37 46.205.*.*
    WARIANT WCHODNI 1. Tańszy 2. Mało do burzenia 3. Nie zerżnie kudypskich lasów 4. Nie odetnie Łupstycha od lasu 5. Nie zniszczy Lasu Miejskiego 6. Nie zniszczy lokalnego srodowiska 7. Idzie za Trackiem przez pola i tereny mocno zurbanizowane a nie piekne lasy, w których Olsztynianie odpoczywają 8. Tworzy nową drogę dojazdową mieszkańców gminy dywity do Olsztyna i na obwodnicę południową 9. Odkorkuje ulicę Wojska Polskiego 10. Jeśli Budowaliscie się na tanich działeczkach za Dywitami widząc że tam pola i planowana jest północna obwodnica to sorry Winnetou
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 53 16
  • Helga 2023-02-08 17:14:02 46.205.*.*
    Dobra decyzja. Niech Dywiciarze jeszcze przez chwilę się pocieszą że wariant zachodni pozostał w grze. Jednak wszyscy wiedzą że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wariant wschodni i to on zostanie zrealizowany.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 13
  • www 2023-02-08 16:24:33 195.136.*.*
    O1-D3-O6 Budować , nie pytać malkontentów!!!!!! Jak nie teraz to nigdy już nie będzie tej drogi!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 13
  • www 2023-02-08 16:24:33 195.136.*.*
    O1-D3-O6 Budować , nie pytać malkontentów!!!!!! Jak nie teraz to nigdy już nie będzie tej drogi!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 9
  • Wojtek 2023-02-08 15:49:05 95.160.*.*
    Pan Głębocki twierdzi, cytuję: "Wariant O6+D4 w korytarzu wschodnim jest najlepszy pod względem środowiskowym, w tym najmniej koliduje z obszarami chronionego krajobrazu." Albo dziennikarz źle zanotował wypowiedź, albo rzecznik oglądał inna mapę. Wariant O6+D4 przecina Las Miejski w połowie, w linii wschód-zachód, ingerując w Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Środkowej Łyny (rzeka Wadąg jest w jego granicach). Nie jest najlepszy pod względem środowiskowym. Jest kiepski.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 8
  • zet 2023-02-08 15:23:32 94.254.*.*
    Obwodnica Olsztyna, czyli jak skłócić miasto i okolice.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 5
  • vegeta82 2023-02-08 15:23:26 185.236.*.*
    Mimo, iż nie jestem za wariantem wschodnim to akurat ten wariant biały mi odpowiada - daleko od mojego domu :) Obwodnica Dywit idzie od strony zachodniej, a ja mieszkam w Różnowie . Niestety dla osiedla sterowców nie jest to dobra wiadomość, To się zaczną protesty :) Niestety rzeczywistość jest taka, że każdy chce tej obwodnicy, ale jak najdalej od swojego domu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 11
  • Dik 2023-02-08 15:20:55 79.190.*.*
    Czemu nie zrobić pełnej obwodnicy północnej, a przynajmniej zarezerwować korytarz jeśli nie uda się zrealizować całości od razu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 2
  • Budować !!! 2023-02-08 15:15:40 46.205.*.*
    Po co tak to wydłużać ? A nie można uzyskać decyzje środowiskowa 2024 i od razu rozpisać przetarg na budowę ? Czas tu jest kluczowy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 3
  • Magda 2023-02-08 15:13:45 79.184.*.*
    W 2027 przeprowadzenie procedury przetargowej🙈. W 2057 budowa?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 0
  • pablopablito 2023-02-08 15:06:04 31.60.*.*
    Jeżeli ma być jednoezdniowa to należy przeanalizować, aby może zrobić drugą jezdnię nawet kosztem nawierzchni. Wtedy można zrobić np 2 jezdnie po 2 pasy szutrowe. A na węzłach drogowych dać polbruk lub trylinke.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Nol 2023-02-08 14:50:52 46.205.*.*
    Podobno jest wstępna rekomendacja aby droga była w standardzie 2+1.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
  • bol 2023-02-08 14:50:26 37.7.*.*
    Czyli budujemy ludziom na głowach (i ich domach) bo ptaszków i drzew szkoda. Gratuluję logiki. Tranzyt z zachodu i południa, żeby pojechać na północ, objedzie Olsztyn dookoła, od południa i wschodu. Jeszcze raz gratulacje "mędrcom", którzy popierają takie rozwiązanie. Zobaczycie co znaczą protesty mieszkańców miejscowości po stronie wschodniej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 31
  • Kornel 2023-02-08 14:49:30 46.205.*.*
    Którykolwiek to będzie wariant to i tak to kamień milowy dla tej inwestycji . Projektować i budować 💪💪💪
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Antekk 2023-02-08 14:44:48 188.147.*.*
    Oj mam przeczucie że ten wschodni wariant nie przejdzie :p
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 10
  • Północna obwodnica 2023-02-08 14:35:18 46.205.*.*
    Brawo ! GDDKIA teraz konkretny korytarz i budujemy północna obwodnice 😊👏👏👏
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • Kamil 2023-02-08 14:27:40 46.205.*.*
    Najlepiej wyciąć pół lasu miejskiego na drogę ekspresową po jednym pasie... Oni nigdy nie pomyślą jakie to skutki będzie dla flory i fauny ale lepiej, że bydło z Olsztyna będzie zadowolone, że mają więcej betonu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 23
  • As 2023-02-08 14:11:08 81.190.*.*
    Dobra decyzja. Niech Dywiciarze jeszcze przez chwilę się pocieszą że wariant zachodni pozostał w grze. Jednak wszyscy wiedzą że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wariant wschodni i to on zostanie zrealizowany.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 13

www.autoczescionline24.pl